Pagina 1 van 1

doorschieten vh stuur in snel genomen bochten

Geplaatst: 10.03.2011 - 10:13
door Tsjemp
Ik rij in een D5 uit 2006.
Als ik snel een bocht neem op de snelweg of op een grote rotonde lijkt mijn stuur steeds een stukje door te schieten terwijl de banden volgens mij nog grip hebben.

Ik heb er nieuwe winterbanden op laten leggen, maar dat gaf geen verandering.

Zijn er mensen die dit herkennen?

Geplaatst: 10.03.2011 - 10:34
door V70/2.4D/2003
Zoiets noem je onderstuur en dat is normaal bij voorwielaandrijvers die je iets over zijn grens de bocht door rijdt.

Geplaatst: 10.03.2011 - 10:58
door Rick H
nee, ik denk niet dat dat is wat tsjemp bedoeld, de auto vervolgd zijn traject en als je het stuur GOED opvangt vervolgd hij zonder enige verandering de bocht.

kortom het stuur beweegt in een bocht maar de auto niet, hier is al een topic over en dat is deze

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29833

waarschijnlijk speling op het stuurhuis of speling op de binnenste stuurkogels

Geplaatst: 10.03.2011 - 11:02
door diesel01
Ik denk dat de banden tijd nodig hebben om zich te zetten.
Door het relatief hoge blokjes profiel van winterbanden kan het zijn dat ze iets bewegen.
Soortgelijk wel meegemaakt met nieuwe vrachtwagenbanden, die op een trekas maar zo 30cm naar links/rechts konden bewegen, als je dan al zonder marge rijdt ben je gewoon de pineut.
Er is een remedie voor, snelheid/rijstijl aanpassen, is ook prettig voor je medeweggebruikers..

Geplaatst: 10.03.2011 - 11:05
door 945i
diesel01 schreef: Soortgelijk wel meegemaakt met nieuwe vrachtwagenbanden, die op een trekas maar zo 30cm naar links/rechts konden bewegen,
:shock:

Geplaatst: 10.03.2011 - 11:13
door diesel01
945i schreef:
diesel01 schreef: Soortgelijk wel meegemaakt met nieuwe vrachtwagenbanden, die op een trekas maar zo 30cm naar links/rechts konden bewegen,
:shock:
Hahahha Spannonddd.
De eerste 20.000 was gewoon oppassen.
Ik heb een combi gereden motorwagen/wipkar, vanwege de lange wielbasis voelde je het ook echt in je onderbuik hetgeen versterkt werd door de aanhanger die door drukte, het leek meer op mennen dan sturen. :D
Voor Francofielen, de afdaling Nancy-Strassbourg met midden in de afdaling een scherpe bocht naar rechts was altijd spannend.

Geplaatst: 10.03.2011 - 11:21
door Rippie V70
Stuurhuis, zoals Rick H aangeeft. V70 kwaaltje.
De mijne heeft het ook, en zolang ik het acceptabel vind blijftie lekker zitten.
Stuurhuis vervangen loopt nogal in de papieren...

Geplaatst: 10.03.2011 - 11:53
door DawnBlueED
Bij een snel genomen lange bocht geeft mijn S60 wat milde stuurreacties waarbij het stuur i.d.d. wat naar binnen wil draaien, gewoon het stuur vasthouden en eventueel op tijd corrigeren, de auto blijft netjes op koers. Na verloop van tijd ben je er zo mee vergroeid dat je het niet eens meer opmerkt. Het ook al zo vaak gerapporteerd dat het wel haast een normale eigenschap moet zijn.

Trouwens toen ik bij mijn S60 bij de km-stand van 160k de inmiddels wat slechte voorste draagarmenrubbers liet vervangen door setjes van P.U. verbeterde het stuurgedrag enorm, in bochten maar ook het rechtuit gedrag bij hogere snelheden.

Verder zijn 'winter banden' een mistig begrip, meestal worden M+S banden als zodanig verkocht, deze banden presteren op alle onderdelen behalve het rijden op modder en sneeuw slecht, ook in de winter. Wil je een scherp sturende Volvo monteer dan tenminste op de aangedreven wielen een set high performance banden b.v. Pirelli Zero Nero, echter hiermee rij je beter niet op sneeuw en ijs.

Hoe is het trouwens met de motor van de V70 afgelopen, die was toch stuk?

Geplaatst: 10.03.2011 - 12:10
door Tsjemp
Haha, ja scherp!
Ik heb een motor gevonden met 40k op de teller.
Deze zit er, geheel naar genoegen, in.
Ik heb echter wel sterk mijn twijfels over de kwaliteit van dit model Volvo.

Geplaatst: 10.03.2011 - 12:26
door DawnBlueED
Afgezet naar wat andere merken neerzetten vind ik het best een degelijke auto :) Wel met wat meer aandachtspunten dan de oudere Volvo modellen, maar de techniek is dan ook gecompliceerder, er zit heel veel in wat potentieel stuk kan gaan.

Geplaatst: 10.03.2011 - 13:18
door FrankS60
diesel01 schreef:
945i schreef:
diesel01 schreef: Soortgelijk wel meegemaakt met nieuwe vrachtwagenbanden, die op een trekas maar zo 30cm naar links/rechts konden bewegen,
:shock:
Hahahha Spannonddd.
De eerste 20.000 was gewoon oppassen.
Ik heb een combi gereden motorwagen/wipkar, vanwege de lange wielbasis voelde je het ook echt in je onderbuik hetgeen versterkt werd door de aanhanger die door drukte, het leek meer op mennen dan sturen. :D
Voor Francofielen, de afdaling Nancy-Strassbourg met midden in de afdaling een scherpe bocht naar rechts was altijd spannend.
Hah een wijvencombi! :lol: :wink: Voor wie reed je?

Geplaatst: 10.03.2011 - 13:23
door 945i
30 cm door nieuw profiel lijkt mij ietwat overdreven.... ;)

Geplaatst: 10.03.2011 - 13:53
door Tsjemp
Rick H schreef:nee, ik denk niet dat dat is wat tsjemp bedoeld, de auto vervolgd zijn traject en als je het stuur GOED opvangt vervolgd hij zonder enige verandering de bocht.

kortom het stuur beweegt in een bocht maar de auto niet, hier is al een topic over en dat is deze

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29833

waarschijnlijk speling op het stuurhuis of speling op de binnenste stuurkogels
Dit is precies wat ik bedoel. Ik haal er uit dat het geen kwaad kan en als je er van af wilt, een nieuw stuurhuis de enige optie is.

Geplaatst: 10.03.2011 - 20:59
door Rick H
ja, het kan geen kwaad en zoals sommigen aangeven je kan ermee leren leven

ik heb het probleem ook, heb er 1 jaar mee proberen te leven echter het lukt mij niet, bij de eerst volgende beurt laat ik het stuurhuis verwisselen

grapje kost ong 1500 euro

Geplaatst: 11.03.2011 - 09:07
door Rippie V70
Rick

Dan heb je hier misschien iets aan

http://www.vanderheidenat.nl/prijslijst ... 37&modid=1

Scheelt een paar knaken :)

Geplaatst: 11.03.2011 - 09:27
door diesel01
FrankS60 schreef:
diesel01 schreef:
945i schreef: :shock:
Hahahha Spannonddd.
De eerste 20.000 was gewoon oppassen.
Ik heb een combi gereden motorwagen/wipkar, vanwege de lange wielbasis voelde je het ook echt in je onderbuik hetgeen versterkt werd door de aanhanger die door drukte, het leek meer op mennen dan sturen. :D
Voor Francofielen, de afdaling Nancy-Strassbourg met midden in de afdaling een scherpe bocht naar rechts was altijd spannend.
Hah een wijvencombi! :lol: :wink: Voor wie reed je?
In '97 begonnen bij Ambroius transport waarbij men een beleid had dat je als beginneling meeging met een ervaren persoon die je de kneepjes leerde.
Pas als je met aanhanger bij de moeilijkste klanten kon komen ging je voorzichtig zelf op pad met bijrijder, direct daarop een eigen trekker/oplegger.
Tot '04 gedaan mooie tijd gehad en veel in La douce a France gezeten, totdat het tijd werd voor andere dingen en een geregeld leven.
@945i je hoeft mij niet te geloven, feit was dat ik ervoor gewaarschuwd werd, en die ene keer dat ik zelf op pad moest deed het apparaat echt een stap opzij van 30cm....
BTW sorry voor de topic vervuiling.. :oops: