Pagina 1 van 1

RTI vs. Sensus navi

Geplaatst: 10.03.2011 - 14:13
door Thom
Nu het nieuwe modeljaar eraan komt, lijkt het oude vertrouwde RTI pop-up scherm (blijft toch mooi bij starten/afzetten en sowieso om te zien...) uit nog meer modellen te verdwijnen.
Het is/was niet het modernste systeem, maar het had een hele fijne 'scrollfunctie' die je met de ab super eenvoudig kon bedienen. Erg handig om op je route de files e.d. te checken.
Laatst in een nieuwe S60 even Sensus getest, grafisch schitterend...maar geen mogelijkheid om te scrollen, althans het lukte mij niet!
Weten jullie of dit nog mogelijk is, en wat nog meer belangrijke min/pluspunten en/of verschillen zijn? Dit om een goede afweging te kunnen maken tussen een MY11 en een MY12 Volvo...

Geplaatst: 10.03.2011 - 14:45
door s60
Door omstandigheden stond mijn V70 enkele dagen bij de dealer. Gelgenheid gehad om een V60 een aantal dagen uit te testen. Alle veiligheidssystemen waren op deze auto aanwezig! BLIS werkt prima, maar alleen als je chronische rug- of nekblessure hebt waardoor je je niet kunt omdraaien, heeft dit systeem, vind ik, echt nut, of je spiegels staan verkeerd afgesteld. Driver alert. Volgens deze vriend moet ik onderweg naar de zaak tenminste een keer stoppen voor een bak koffie. Nou, dat lijkt mij op een rit van ca. 45 minuten wel erg overdreven! Navigatie. Misschien is het pop-up scherm wel wat ouderwets, maar het lijkt er toch op dat Volvo de modetrend wil volgen en dat begrijp ik wel. Buiten het feit dat het er grafisch mooier uitzien dan in mijn V70 en dat je de schaal bijna traploos kunt instellen, heb ik geen voordelen kunnen ontdekken. Het grootste nadeel vind ik dat je meer handelingen moet verrichten om bijvoorbeeld van navigatie naar telefoon en naar radio te switchen. Dit omdat het nu allemaal geintregeerd is in een systeem / beeldscherm. Dus mijn ervaring is dat het qua gebruiksvriendelijkheid minder is dan het "pop-up" systeem. Natuurlijk, dit laatste ben ik gewend en met de V60 heb ik maar een paar dagen gereden. Wat wel een fantastische optie is, is het radar systeem, of hoe dat dan ook heet. File rijden wordt nog makkelijker omdat de afstand tussen jouw en je voorligger automatisch wordt vastgehouden. Het oranje waarschuwingslampje als je, volgens het systeem, te dicht op je voorganger zit, is soms wel irritant. Maar verder is dit een prachtig systeem wat de veiligheid zeker ten goede komt.

Geplaatst: 10.03.2011 - 17:10
door Max
beetje opmaak met spatieregels zou handig zijn geweest....

Geplaatst: 10.03.2011 - 19:30
door robemer
S60 doelt op het adaptive cruise control system.....lijkt mij ook een mooi systeem maar heb er nog niet mee gereden.

Wat navigatie betreft: heb ervaring met ingebouwde systeem (CD90) van opel, tomtom op smartphone, nokia maps op huidige nokia smartphone en nu bijna een jaar RTI van Volvo.

Tot op heden bevalt de RTI me aan alle kanten..... dat het grafisch tegenwoordiger beter kan.....dat zal altijd zo zijn.
Tegen de snel wijzigende technology kan je niet opboksen, maar dat heeft niets te maken met het pop op schermpje......dat is gewoon een scherm op zich wat natuurlijk vervangen kan worden (LED?).
Moet zeggen dat een mooi gezicht is en blijft dat schermpje wat uit het dashboard omhoog komt.

De aanstuurunit (HDD) is gewoon goed en kan gemoderniseerd worden met software updates; moet het natuurlijk wel aangeboden worden.

en de DVD's zijn van externe bron.(NavTech)

Kortom Volvo's RTI bestaat uit "losse" modules die individueel best opgewaardeerd kunnen worden.......maar of dit prioriteit heeft bij Volvo??

En het in het eigen huis ontwikkelen is kostbaar....... tegenwoordig zoveel aanbieders van nav.systemen dat Volvo dit een keer uitbesteedt

Geplaatst: 10.03.2011 - 20:07
door XC30
Ik heb sinds kort het Sensus-systeem in de XC60. Werkt erg goed. Bij de navigatie kun je vrij eenvoudig middels spraakbesturing de bestemming invoeren. Scheelt weer scrollen en werkt erg goed. Verder is dit HD-systeem veel sneller met be- en herrekenen dan het RTI-systeem wat ik in mijn V70 MY 2007 had. Volgens mij is de huidige RTI in de V70 nog steeds een DVD-systeem. Alleen daarom al zou ik voor het Sensus-systeem gaan.

Verder vind ik de gebruiksvriendelijkheid van het Sensus-systeem juist weer veel beter dan RTI en losse radio etc. Maar het vraagt wel enige dagen gewenning. Met een dagje sturen in een V60 heb je nog geen volledig beeld.

De wisseling tussen nav, radio ed gaat middels een druk op de knop. In feite heel simpel.

Geplaatst: 10.03.2011 - 20:55
door Thom
@XC30: weet jij nu hoe je zeg maar 'over de kaart scrolled', zoals dat kon met de vorige RTI?

Geplaatst: 10.03.2011 - 20:59
door s60
Ik heb er meer als 3 dagen in gereden, maar ik ben met je eens dat je je eigen auto natuurlijk gewend bent. Daarom vind ik dat "joystickje" en knoppen achter op m'n stuur van m'n V70 geweldig fijn werken terwijl in menig autotest dit als zeer gebruiks onvriendelijk werd bestempeld.

Maar goed, uiteindelijk hebben we geen keus en zal de volgende V70 ook wel een een soortgelijk systeem worden uitgerust. Dus ondanks ik het huidige systeem fijner vind werken zou ik ook voor de meest recente versie kiezen i.p.v. RTI.

En inderdaad, ik bedoelde het adaptive cruise control sytem. Echt een fantastisch systeem en als dat op iedere auto verplicht zou zijn, dan voorkomt dat heel wat ongelukken (kop-staart botsingen) per jaar.

Geplaatst: 10.03.2011 - 21:58
door bart simpson
adaptieve cc werkt niet meer met al een beetje sneeuw, doe mij maar gewone cc

Geplaatst: 10.03.2011 - 22:46
door XC30
Thom schreef:@XC30: weet jij nu hoe je zeg maar 'over de kaart scrolled', zoals dat kon met de vorige RTI?
Scrollen gaat via het nummerieke toetsenbord (1,2,3 etc). Werkt ook prima.

Geplaatst: 11.03.2011 - 10:30
door drowel
bart simpson schreef:adaptieve cc werkt niet meer met al een beetje sneeuw, doe mij maar gewone cc
je kan toch ook gewoon CC gebruiken op dat soort momenten?

Geplaatst: 11.03.2011 - 16:05
door bart simpson
nee

Geplaatst: 11.03.2011 - 17:17
door drowel
ahh oke... dat wist ik niet eens, weer wat geleerd! (gohh straks word ik nog een wijs man)

Geplaatst: 11.03.2011 - 22:49
door Thom
Sensus lijkt veel op iDrive, maar mist -helaas- de controller. Volvo wilde ws. bewust niet de zoveelste copycat zijn met een knoppencluster in de tunnelconsole, maar daardoor is de gebruiksvriendelijkheid bepaald niet zoals je van Volvo mag verwachten (uitblinken in ergonomie).

Eens/oneens?

Geplaatst: 11.03.2011 - 22:54
door bart simpson
oneens, om een i drive te bedienen moet je steeds één hand van je stuur afhalen, we verschillen dus zeer van mening over het begrip gebruiksvriendelijk.
Volvo heeft daarover imho net iets langer nagedacht dan onze Duitse copycats die elkaar gewoon nageaapt hebben en allemaal claimen het wiel uitgevonden te hebben

Geplaatst: 11.03.2011 - 23:38
door Thom
Nouw...ik durf nogal, dé Forummer tegen te spreken, maar BMW was met iDrive volgens mij pionier in het combineren van veel functies middels een controller en één groot scherm voor alles..(al was het in de 7 serie voorlaatste type een gruwel..) Daarbij, vriend en vijand roemen de nieuwste generatie iDrive in bv. de nieuwe 5 serie. Denk bv. aan de verregaande integratie met de bekende Apple producten, Google maps (streetview zelfs!).. Kost wat, maar dan krijg je ook wat..

Geplaatst: 12.03.2011 - 08:13
door bart simpson
Iedere forummer mag reageren op eens of oneens.
Het door jou zo geroemde inovatieve I-drive is goed te bedienen met altijd één hand van het stuur AF innovatiever kon men het niet bedenken.
(het staat je vader dan ook nog steeds vrij om een BMW te kopen en jou om lid te worden van het BMW forum)