Pagina 1 van 3
Nooit geweten.............
Geplaatst: 10.03.2011 - 17:48
door gsx750r
Dit kwam ik bij toeval tegen. Nooit geweten maar ook nooit naar gezocht !!
Tuning van uw personenauto
Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.
Bron
Misschien iets om over na te denken voordat je gaat tunen ...... :roll:
Rob
Geplaatst: 10.03.2011 - 17:52
door drowel
lijkt me een leuke taak voor ze... alle autos binnen drie jaar na aanschaf te controleren!
Geplaatst: 10.03.2011 - 18:01
door Mrlten
En als de uitstoot minder wordt, gaan we dan ook minder betalen?

Geplaatst: 10.03.2011 - 18:27
door V70/2.4D/2003
drowel schreef:lijkt me een leuke taak voor ze... alle autos binnen drie jaar na aanschaf te controleren!
MWAHAHAHA, en ze hadden al niets te doen
En dan de hamvraag: hoe denkt die Belastingdienst dat dan wel te gaan controleren? De powerboxjes kun je hoe dan ook al vergeten, laat staan dat de centenmensen de machinerie in huis hebben om dat te checken.
Geplaatst: 10.03.2011 - 18:35
door FrankS60
Leuk bedacht, maar volkomen onhaalbaar. En dan nog, alleen de 1e 3 jaar dus... Echt weer Nederland ten top!
Geplaatst: 10.03.2011 - 18:56
door Walter
das niet alleen hier hoor. En zo verbazingwekkend is het toch niet; als je belastingvoordeel hebt als in BPM of bijtelling terwijl je auto er niet aan voldoet, is dat toch een soort van belastingontduiking? En het is inderdaad lastig te controleren maar dat verandert de regeltjes toch niet
Geplaatst: 10.03.2011 - 20:34
door FrankS60
Op zich is het natuurlijk wel logisch, je zou theoretisch een auto kunnen ontwikkelen met 250pk potentieel die volledig electronisch is afgeknepen om de 14% norm te halen, om vervolgens weer gemakkelijk naar vol vermogen "getuned" te worden na aankoop en BPM afdracht. Kun je wel profiteren van de lagere bijtelling bijvoorbeeld en toch de pk's hebben. Inderdaad belastingontduiking, maar dat was geloof ik volkssport nummer 1

Geplaatst: 10.03.2011 - 22:04
door gsx750r
De reacties op zich zijn erg voorspelbaar maar ik denk toch dat VolvoMafia en FrankS60 het scherp zien.
"Ik rijd altijd te hard maar ben nog nooit gepakt !" Is te hard rijden daarmee legaal geworden ?
Hoelang e.e.a. al op de site van de Belastingdienst staat weet ik niet, laat staan dat ik enig idee heb óf en hoe ze dat denken te gaan controleren.
Middels de gegevens van de APK lijkt me vooralsnog niet mogelijk gezien de periode van 'binnen 3 jaar [...]'. Tenminste mijn kennis gaat niet verder dan dat nieuwe auto's pas voor het eerst gekeurd dienen te worden vanaf het 4de jaar. Of is dit gewijzigd ?
Maar dát het te controleren is lijkt mij zeer goed mogelijk. Volgens mij zijn er wel meer mensen die dat onderschrijven of op z'n minst er niet zo zeker van zijn dat het niet zou kunnen !. Waarom immers alle discussies op dit forum over wat de verzekeringsmaatschappij doet als ze vast stellen dat de auto getuned is. Of wat er gebeurt met de garantie als "Volvo erachter komt dat de auto is getuned". "Laat tuning sporen na die de dealer uit kan lezen ?" enz. enz.
Hoe je het ook wendt of keert, een auto dient te allen tijde aan de eisen van de type-goedkeuring te voldoen. Dat men er in Nederland niet of nauwelijks op controleert is een andere zaak. (Vind dat persoonlijk ook niet zo erg

) Of gaan we beweren dat de Nederlandse APK iets voorstelt ? Kom dan eens hier naartoe en dan zul je raar opkijken. En wat te denken van Duitsland met z'n TüV eintragung im Fahrzeigbrief" of alleen after-market onderdelen met ABE !
Kortom doe met de wetenschap wat je wilt maar don't shoot the messenger
Rob
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:11
door bart simpson
sinds eind vorig jaar wordt bij een nieuwe auto een comformiteitscertificaat bijgeleverd, dat is qua info zoiets als een fahrzeugbrief, daarop staan alle waarden af fabriek, wijk je daarvan af zou je simpel de lul kunnen zijn
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:17
door 945i
Mobiele rollenbank steekproefsgewijs inzetten bij Maxis en Praxis, parkeerplaatsen, pretparken, kantoorparken etc.
Pik ze er maar uit zou ik zeggen.. de preventieve werking van het feit dat... zal al z'n effect hebben.
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:45
door FrankS60
Net als met brommertjes! Alleen dit gaat meer kosten dan het op gaat leveren. En we hebben nog geen echte boef extra gevangen. Ik denk dat het land meer gebaat is bij controles op alcohol in het verkeer, of als het belastingtechnisch moet,controle op allerlei malafide bedrijfjes. De particulier met een auto draagt al voldoende bij in mijn ogen gezien de toch al niet geringe afdracht aan de fiscus bij zo'n beetje alles wat met een auto te maken heeft.
Ietjes ander verhaal vind ik het als je een zogenaamd heel zuinige auto koopt, daar de fiscale voordelen van krijgt en dan flink CO2 vervuilend gaat tunen. Als je (zoals ondergetekende) toch al met iets in de trant van een Q-label rondrijdt dan heb je toch nergens voordeel van, en de overheid profiteert afdoende van mijn extra brandstofverbruik als ik het extra vermogen aanspreek.
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:49
door toppertje
hoe werkt dat dan als je aangehouden wordt,en je rijd op dat moment
met een aanhanger(1500kg)
ik kan mij voorstellen dat de uitstoot dan ietsie hoger zal zijn
dan in het comformiteitscertificaat staat.
en wat te denken van degene die regelmatig met een skibox rijden?
ik kan mij voorstellen dat deze lieden een hoger co2 scoren
dan menig automobilist die zijn auto heeft laten tunen.
en hoe gaat men om met auto,s waarvan het roetfilter ed. niet
100% meer van werkt?
kortom,een regel die niet nageleefd kan worden,moet
mi. niet ingevoerd worden.
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:50
door bart simpson
zal een dakbox of een aanhanger op een rollenbank veel uitmaken?
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:50
door 945i
@ Frank s60, Dat vinden ze juist leuk in Den Haag heb ik de indruk, anders kan ik die 130 niet verklaren..
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:53
door 945i
Als je op basis van uitstoot korting bij de aanschaf hebt genoten, dan is naar mijn bescheiden mening een aanhanger, skibox of >120 uitgesloten.
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:54
door FrankS60
Haha ja ze kunnen ook echt niet zonder onze 1 op 10 bakstenen, ze zouden grof geld tekort komen. Met 130 nog een schepje er bovenop, verkapte belasting dmv een hoger brandstofverbruik. Je moet toch iets om al die 1.0 eco/blue/green/energy/1op200 auto's te compenseren? Die gaan meestal toch geen 130 rijden, wij met de 1 op 10 tanks wel!
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:55
door XC30
Volgens mij wordt gemiddelde CO2 uitstoot van een auto zo ongeveer in een laboratorium gemeten. Dat doe je niet even op een rollenbank lijkt me. Handiger is het om bij de tuners een een lijst op te vragen van kentekens van auto's welke zijn getuned. Of een simpel boekenonderzoek bij de heren tuners zou deze informatie eenvoudig naar boven kunnen brengen.
Wordt er in Belgie ook al niet een naheffing van het een an ander opgelegd bij tuning?
Tot slot, bij Polestar heb je hier geen last van. Hun tuning is zo ingeregeld dat de emissienorm gelijk blijft aan de origenele waarden van de motor. Pleit weer voor Polestar.
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:57
door toppertje
bart simpson schreef:zal een dakbox of een aanhanger op een rollenbank veel uitmaken?
nu geef je dus zelf aan, hoe onrealistisch deze meting is.
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:58
door 945i
maar dat kan je visueel vaststellen..
Geplaatst: 10.03.2011 - 23:00
door bart simpson
toppertje schreef:bart simpson schreef:zal een dakbox of een aanhanger op een rollenbank veel uitmaken?
nu geef je dus zelf aan, hoe onrealistisch deze meting is.
nee, dat geef ik niet aan, bij een statische opstelling wordt gekeken wat je afwijkt van de coc waarde, daar maakt die dakbox niets bij uit