Pagina 1 van 1
Verschillend profiel
Geplaatst: 11.03.2011 - 13:26
door Doeke Dobma
In december hebben we een S60 gekocht met daaronder Tethys velgen. Bij de proefrit heb ik wel naar de banden gekeken, maar helaas niet naar alle 4. Het blijkt namelijk dat er 3x Michelin Pilot Sport 2 op zit en 1x Pirelli P6000. De maten zijn alle vier gelijk met 225/45/17, maar de profielen en leeftijden verschillen nogal.
Volgens mij zit er 1 'setje' bij, dat is 2x Michelin PS2 met beide 5,5mm profiel, geproduceerd in 2008. Die zijn waarschijnlijk tegelijkertijd erop gekomen. Dan is er 1x een Michelin PS2 uit 2009 met ca 7mm profiel en nog de Pirelli P6000, met 4mm profiel, uit 2004. De Pirelli is ook niet zo mooi meer, wat haarscheurtjes etc.
Hoewel het voor de APK wel toegestaan is om verschillende merken op 1 as te hebben, vind ik het zelf maar niks. Het zit ook een beetje tussen de oren misschien, maar ik vind dat je op dezelfde as twee identieke banden moet hebben.
Maargoed, op het moment heb ik eigenlijk geen geld om 1 band te vervangen. Los van het geld, als ik een nieuwe PS2 koop, zit ik met een band van ruim 8mm en dus de reeds aanwezige band van 7mm, op 1 as. Hoewel het niet ideaal is, denk ik dat dit wel kan?
Waar ik me meer zorgen om maak is de Pirelli. Nu rij ik op 15 inch winterbanden, maar die wil ik eerdaags weer wisselen voor de zomerwielen. Hoe kan ik dit het beste doen? 2x Michelin 5,5mm op de vooras en de andere op de achteras, lijkt me. Maar om cuppen te gaan voorkomen, wil ik eigenlijk wel afwisselen, zodat de banden wat gelijk af gaan slijten. Vraag is dan, kan het kwaad om op de vooras banden met verschillende profieldieptes te leggen? Dus in het slechtste geval op de vooras 7 en 4 mm? Ik kan me voorstellen dat het differentieel dit niet leuk vindt...
Geplaatst: 11.03.2011 - 15:14
door GekkeBelg
ik betwijfel dat het diff over 3mm gaat moeilijk doen, anders zou je telkens problemen met krijgen als je lek rijdt.
Zijn verschillende merken op 1 as toegestaan bij jullie?? :eeeek:
Maar ik zou niet met 2 verschillende types op 1 as rijden... In België is er al ooit eens een ongeval gebeurd door verschillende banden op de auto te hebben staan. Tijdens een zwaar remmanoeuver is de auto gaan beginnen met een crash als gevolg. Desnoods koop je ergens een 2de hands band van hetzelfde type, maar ik zou der ni mee blijven rijden. Mss is het niet zo erg als het merk wel hetzelfde is en enkel het type anders is, maar ik zou er niet op wachten om het te testen

Geplaatst: 11.03.2011 - 15:49
door Gerardf
Volgens mij mag je niet twee verschillende merken op 1 as hebben. Voor en achter mag wel verschillen.
2 verschillende merken kan leen in geval van nood (gebruik van reserve wiel)
Geplaatst: 11.03.2011 - 18:49
door Gast
Ik zou er een Michelin PS2 bij kopen. Soms heb je geluk en heeft de bandenboer nog een hele goede gebruikte liggen.
Oja, de beste banden zet je achter. Als ze voor dan op 3 mm zitten, gaan de banden van achter naar voren en monteer je nieuwe achter.
Geplaatst: 11.03.2011 - 19:06
door gsx750r
Gerardf schreef:Volgens mij mag je niet twee verschillende merken op 1 as hebben. Voor en achter mag wel verschillen.
2 verschillende merken kan leen in geval van nood (gebruik van reserve wiel)
Het
merk maakt niet uit, bepalend is de
maat !
Dit zegt de Regeling Voertuigen (alleen relevante tekst)
§ 6. Ophanging
Artikel 5.2.27
8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.
Wijze van keuren
Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport, is een nood- of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan.
(accentuering door mij)
Rob
Geplaatst: 11.03.2011 - 19:07
door snowryder
Gerardf schreef:Volgens mij mag je niet twee verschillende merken op 1 as hebben. Voor en achter mag wel verschillen.
2 verschillende merken kan leen in geval van nood (gebruik van reserve wiel)
ik dacht dat merk niet uitmaakt op zelfde as , maat moet volgens mij wel zelfde zijn.
was je me toch net voor Rob :-x
Geplaatst: 11.03.2011 - 20:17
door V70/2.4D/2003
De banden moeten dezelfde maat hebben en moeten dezelfde carcasstructuur hebben. En, je komt het soms nog tegen, de banden moeten gemonteerd zijn in de juiste draairichting.
Geplaatst: 12.03.2011 - 03:59
door Thijs
En die staat niet op alle banden aangegeven! Die draairichting dan he.
Geplaatst: 12.03.2011 - 16:26
door Ramon&Ramon
Banden mogen van verschillende merken zijn op een as,voor en achter mag verschillend zijn,het merk is totaal onbelangrijk als de maat maar hetzelfde is op een as..
Geplaatst: 13.03.2011 - 10:31
door jpwg001
Aan het profiel kun je de draairichting ontlenen. Het water moet, wanneer de band voorwaarts rolt, het water naar de buitenkant van de band afvoeren.
Geplaatst: 13.03.2011 - 11:24
door Oceanracer
Koop je via
Marktplaats een gebruikte Michelin band.
Geplaatst: 13.03.2011 - 12:06
door gsx750r
Daar ben ik weer, de man van de regelgeving ! Best makkelijk hoor, zo'n
Regeling Voertuigen, hoef je zelf helemaal niets te verzinnen of te gokken
V.w.b. de draairichting zegt de Regeling Voertuigen het volgende (alleen relevante tekst):
§ 6. Ophanging
Artikel 5.2.27
6. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van het wiel in voorwaartse rijrichting van de personenauto. Een band moet zodanig gemonteerd zijn dat dit overeenkomt met de door de bandenfabrikant aangebrachte markering op de band die de draairichting of de binnenkant of buitenkant aangeeft.
Wijze van keuren
Visuele controle
Over 'carcasstructuren' wordt helemaal niet gesproken ! Ook niet over dat het profiel, al of niet op één as, gelijk zou moeten zijn !
Alhoewel ze nog verder onder te verdelen zijn, wordt er in hoofdzaak over een
symmetrisch of een
asymmetrisch profiel gesproken.
Verder kunnen banden een
draairichting gebonden profiel of een
niet-draairichting gebonden profiel hebben.
Bij een
draairichting gebonden profiel zijn de meest gangbare aanduidingen v.w.b. de draairichting:
1. een enkele pijl
2. het opschrift '
rotation of
direction i.c.m. met een pijl
bij een
niet-draairichting gebonden profiel zal meestal het opschrift '
outside' te vinden zijn.
In het geval er extreem hoge prestaties moeten worden geleverd, denk aan de racerij, zijn er ook banden die uitsluitend aan de linkerzijde of uitsluitend aan de rechterzijde gemonteerd mogen worden m.a.w. 'linkse' en 'rechtse' banden.
Rob
Geplaatst: 13.03.2011 - 12:56
door Oceanracer
Ik heb hier vier auto's staan en alleen op de winterbanden staat een draairichting vermeld. Op alle banden staat wel vermeld wat de buitenkant is, maar dat zegt natuurlijk niets over de draairichting.
En die carcasstructuren gaan over een radiaal- en diagonaalband. Die mogen op één as niet worden gecombineerd. Maar wie rijdt er anno 2011 nog met diagonaalbanden rond?
Geplaatst: 13.03.2011 - 13:26
door gsx750r
Oceanracer schreef:............. Op alle banden staat wel vermeld wat de buitenkant is, maar dat zegt natuurlijk niets over de draairichting.
In zekere zin heb je gelijk. Er staat ook niet duidelijk wat ik bedoelde te zeggen. :oops: Ik studeer daar nog even op en dan zal ik e.e.a. aanpassen !
Oceanracer schreef:En die carcasstructuren gaan over een radiaal- en diagonaalband. Die mogen op één as niet worden gecombineerd. Maar wie rijdt er anno 2011 nog met diagonaalbanden rond?
Dat is mij bekend. Maar los van de vraag wie dat zou doen, met een combinatie van radiaal én diagonaalbanden rondrijden: op grond waarvan zou dat verboden zijn ?. Ik heb n.l. niets kunnen vinden over een dergelijk verbod.
Rob
Geplaatst: 13.03.2011 - 13:54
door gsx750r
Bericht intussen aangepast !
Rob
Geplaatst: 14.03.2011 - 07:39
door snowryder
Oceanracer schreef:Ik heb hier vier auto's staan en alleen op de winterbanden staat een draairichting vermeld. Op alle banden staat wel vermeld wat de buitenkant is, maar dat zegt natuurlijk niets over de draairichting.
mijn Nokian WB hebben ook alleen maar een outside aanduiding.
met het wisselen van de wielen zag ik dat de profielen niet gelijk te krijgen waren op de assen.
ik heb dus links en rechte een andere profielloop onder de auto. denk dus dat voor deze banden de profiel looprichting dan blijkbaar niet uitmaakt.
Geplaatst: 14.03.2011 - 20:29
door Oceanracer
Ik heb mij daar al vaker over verbaasd. Als ik 2 of 4 banden bestel, krijg ik wel altijd linker en rechter banden, terwijl dit er niet op staat. M.a.w. als ik alle banden met de buitenkant om de velg leg, zit het profiel er toch in het juiste spiegelbeeld op. Raar maar waar.