Pagina 1 van 1
koolborstels dynamo geen contact:nieuwe dynamo of reparatie?
Geplaatst: 13.03.2011 - 18:26
door appie76
Hallo allemaal,
Gisteren zei de auto ineens 'accuspanning laag', wat km's verder - en met een rits aan andere meldingen - stonden we stil. Wegenwacht gebeld en de dynamo bleek het niet te doen. Na de bekende klap met de hamer deed 'ie het weer, even. De koolborstels maken waarschijnlijk geen (goed) contact. Betekent dit dat ik aan een nieuwe dynamo moet, of valt het ding nog te repareren? De auto heeft 130.000km gelopen. Iemand een idee wat dit zal gaan kosten? Ik heb vanwege het weekend de dealer/vakgarage nog niet kunnen bellen voor info en een prijsopgaaf, vandaar. Graag hoor ik jullie ervaringen + prijzen, dan weet ik of de reparateur me een poot probeert uit te draaien.
Geplaatst: 13.03.2011 - 18:41
door Niels_#
De "bekende klap met de hamer" ken ik alleen van de startmotor met een defect relais. Op een dynamo nog nooit toegepast door mij
Als het daadwerkelijk de koolborstels zijn dan volstaat een nieuwe koolborstelbrug. Heel vaak ligt het daar wel aan maar check de lagers van de dynamo even als je de boel los hebt dan weet je pas zeker waar je aan toe bent

Geplaatst: 13.03.2011 - 21:22
door wim de jong
Bijna altijd is niet alleen de koolborstels, maar ook de koperen sleepringen aan het eind.
Ik heb toen mijn dynamo laten reviseren bij zo'n startmoter en dynamo service zaakje laten reviseren (nieuwe koolborstelset, nieuwe sleepringen, eea rond draaien, klaar)
En dat voor bijna € 90,00
Nadeeltje: je moet hem er zelf uitslopen, en ernaar toe brengen (met je fietsje, of als je een tweede auto hebt, is dat makkelijker) en daarna er weer zelf inzetten.
Bij de dealer betaal je de hoofdprijs
Geplaatst: 14.03.2011 - 09:05
door appie76
Is zo'n ding moeilijk zelf te vervangen bij een 2.4T modeljaar 2001? Ik heb geen twee linkerhanden maar dit is ook weer geen dagelijkse kost voor me. Heeft iemand een handleiding misschien? En dan heb ik het over de hele dynamo, dat lijkt me wel zo safe...
Geplaatst: 14.03.2011 - 09:39
door Thijs
Er zal een en nader los gehaald moeten worden. Ik kan je helaas niet zo snel vertellen wat dat bij jou allemaal is, maar bij mij moest de stuurpomp los en de radiator afgetapt omdat er een leiding is de weg zat. Het zou trouwens ook alleen het electronica gedeelte op je dynamo kunnen zijn, en dat is zo los te halen als ik me niet vergis.
Succes iig!
Geplaatst: 14.03.2011 - 17:28
door wim de jong
Allereerst haal je de min-kabel los van de accu....
Dan verwijder je de pijp, bovenop de motor naar de luchtinlaat van de turbo.
Verwijder de aandrijfriem, die oa de dynamo, aircopomp etc aandrijft.
Verwijder de cooling fan achter de radiator, incl behuizing.
Haal alle kabels los achterop de dynamo (als je niet zeker van je zelf bent maak een foto, of tekening......moeilijk te zien daar onderin!)
Haal alleen de moeren/bouten een klein beetje los van de airco pomp, maar laat hem wel zitten verder (dan heb je zo wat meer ruimte)
Haal de moeren/bouten los van de dynamo, verwijder ze, en haal de dynamo voorzichtig naar boven...
klaar!
Monteren in omgekeerde volgorde.
Geplaatst: 14.03.2011 - 18:29
door appie76
Thanks allen voor de reacties. Ik heb besloten om het te laten doen ipv zelf aan de gang: ik heb een hoogzwangere thuiszitten en kan me niet permitteren om de auto een aardige tijd niet gebruiksklaar te hebben. Zoals ik in de instructie hierboven lees, zou ik er al gauw een paar uur mee zoet zijn, en die tijd heb ik pas komend weekend, zo lang kan ik niet wachten met de reparatie. Ieder bedankt voor de input en hopelijk hebben anderen in de toekomst iets aan de handleiding hierboven.
Geplaatst: 17.03.2011 - 11:46
door Thijs
Dan wordt het waarschijnlijk een complete dynamo, maar opper de ideeen van hier, wellicht scheelt het in de kosten!
Succes trouwens thuis! Geniet van de laatste hele nachten!!