Pagina 1 van 1

Distributie- en Multiriem vervangen

Geplaatst: 13.03.2011 - 20:53
door EvertBram
Hallo,

Binnenkort wil ik zelf de Distributie- en Multiriem vervangen van mijn 440 1.8 1995. Dit heb ik nog nooit zelf gedaan. Ik ben niet vies van sleutelen, vind het ook leuk. Ik ben mij nu aan het inlezen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Heb ook een haynes manual, alleen vind ik het niet echt praktisch beschreven in dat boek.

Maar hoe kan ik dit het beste en handigste aanpakken bij een 440? Ik weet dat er weinig sleutelruimte aanwezig is. Ik heb deze how-to al op 't forum gevonden:
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=14059
Maar wat bedoelen ze precies met dat boortje om de krukas vast te zetten?

Alle tips zijn welkom! Bedankt alvast.

Geplaatst: 13.03.2011 - 21:23
door Iroll
Rechts onderaan v.d. oliepeilstok zit een plugje in het blok. Als je die verwijderd kan je in het gat (bijv.) een 8mm boortje stoppen om de krukas te blokkeren. Pas als je het boortje er ver in kan krijgen weet je zeker dat de krukas op tijd staat en niet kan verdraaien tijdens het monteren van de riem. De nokkenas en krukas mogen absoluut niet verdraaien t/o van elkaar. Ik heb onderstaand PDF bestandje nog voor je als extra, weet niet of je die al kent?

Geplaatst: 13.03.2011 - 22:47
door EvertBram
Dank je wel Iroll. Deze info is zeker nuttig, de info uit de pdf had ik nog niet. Ik zal het even bestuderen en binnenkort de onderdelen bestellen. Wanneer ik er nog meer vragen over heb hoor je 't wel :)

Alvast wat vragen:

- Is dat speciaal gereedschap voor het spannen van de snaar noodzakelijk? Of kan het ook op gevoel of met een schuifmaat ofzo?

- Wat raadt je aan qua snaar en looprollen merken? Gewoon origineel Volvo?

- Kan alles van bovenaf worden uitgevoerd of moet er ook echt van onder de auto worden gewerkt?

Geplaatst: 14.03.2011 - 08:36
door wpee
Als je de PDF bekijkt dan zie je dat rol 1 en 3 bepalend zijn, deze hebben merktekens (groefjes). Deze moeten op de plaats komen waar de D-riem ook de markeringen heeft. Dan weet je zeker dat het klopt. Let wel op de looprichting van de riem (staat er meestal op) anders kom je uiteraard verkeerd uit met de merktekens.

Spannen doe ikzelf op gevoel, maar een hulpstuk in de vorm van een kracht meter is handig als je hierop niet wilt vertrouwen.

Setjes met rollen en riem heb ik altijd bij Heuts gehaald (gelijk brezen) maar bij volvo ophalen zal in prijs niet veel schelen.

Werken kan het gemakkelijst als je het rechter voorwiel eruit haalt (auot op blokken en niet op krik laten staan) en even de plastic kap die daar achter zit verwijdert met de 2 boutjes. Uiteraard multieriem en kap over d-riem ook verwijderen ;) Een goede werklamp is ook nodig. Klein speilgeltje om eea te bekijken kan ook handig zijn de eerste keer.

Geplaatst: 14.03.2011 - 12:38
door Ramon&Ramon
op de riem en tandwielen staan merktekens en de pijl voor de juiste draairichting,kan nooit missen dus!rechtsom draait de motor gezien vanaf de distributiezijde..
blokkeren met een pen hoeft dus niet.tenzij je de krukasbout niet los krijgt..

Geplaatst: 14.03.2011 - 13:14
door Shockwave
blokkeren met een pen hoeft dus niet.tenzij je de krukasbout niet los krijgt..
Dat was vorige week bij mij het geval. De krukasbout was niet los te krijgen.
Puur met behulp van de markeringen kan het ook.

Geplaatst: 14.03.2011 - 22:05
door EvertBram
Dank jullie voor alle hulp! De spanning van de snaar zal ik wel op gevoel gaan doen denk ik. ik laat nog wel weten hoe het zal gaan verlopen.

Geplaatst: 14.03.2011 - 22:24
door Shockwave
Suc6 :-)

Geplaatst: 16.03.2011 - 22:47
door EvertBram
Nog tips welke merken snaren en rollen goed zijn? Gewoon origineel?

Geplaatst: 17.03.2011 - 08:06
door wpee
Gates is goed
Volvo is goed (ander merk intern maar voldoet aan volvo maatstaven)

Geplaatst: 17.03.2011 - 23:46
door Ramon&Ramon
Gates,Conti,SKF,allemaal goed dus..