Pagina 1 van 1

Nieuw dashboard nodig?

Geplaatst: 14.03.2011 - 12:36
door frank460
Dag allemaal,

Ik heb een Volvo 460 1.8i uit 1996. Ik heb alleen het volgende:

Mijn dashboard doet een beetje raar. Bijvoorbeeld loopt de temperatuurmeter boven het rode stukje, dus echt helemaal aan de top. Motor is gewoon prima op temperatuur, en komt nog gewoon warme lucht uit de verwarming. Toen ik de eerste keer ANWB om hulp vroeg zeiden ze dat er niks aan de hand was, zolang er nog maar warme lucht uit m'n verwarming komt. Lekt verder ook niks onder de auto of iets.
Verder is de snelheidsmeter vanaf de 80 niet echt nauwkeurig meer. Hij springt bijvoorbeeld in een keer naar de 100 en in een keer van de 100 naar de 120. Rijd ik bijvoorbeeld 160 op de teller, is het iets van 140 werkelijk.

Kan het zijn dat ik mijn dashboard dan moet vervangen?

Ik hoor het graag van jullie!!

Geplaatst: 14.03.2011 - 12:47
door Iroll
Vaak ligt dit aan de kleine messing ringetjes (afstandhouders) tussen de printplaat en de metertjes. Die raken gecorrodeerd en maken daardoor slecht contact. Even de metertjes eruit halen en de boel open maken en reinigen. Verder gelijk de stekkers achterop de klokkenwinkel schoonmaken met contactspray en inspuiten met wat vaseline. Als je het stuur in zijn laagste stand zet kan je de schroefjes van het dash achter het stuur eruit krijgen zonder het stuur te hoeven verwijderen.

Geplaatst: 14.03.2011 - 13:00
door frank460
Iroll schreef:Vaak ligt dit aan de kleine messing ringetjes (afstandhouders) tussen de printplaat en de metertjes. Die raken gecorrodeerd en maken daardoor slecht contact. Even de metertjes eruit halen en de boel open maken en reinigen. Verder gelijk de stekkers achterop de klokkenwinkel schoonmaken met contactspray en inspuiten met wat vaseline. Als je het stuur in zijn laagste stand zet kan je de schroefjes van het dash achter het stuur eruit krijgen zonder het stuur te hoeven verwijderen.
Mag ik hieruit opmaken dan dat ik 100% zeker geen ander dashboard hoef te halen?

Geplaatst: 14.03.2011 - 13:11
door Iroll
Wat denk jezelf? 100% garantie kan niemand je geven op een forum. Daarom zeg ik ook dat het vaak daaraan ligt. En een ander 2e hands dash geeft ook geen 100% garantie, die kan aan hetzelfde euvel lijden of weer een ander mankement hebben. Het is een bekend gebrek van de dash's dus het proberen waard. Is hooguit een uurtje werk. De km teller kabel is wat lastig los te krijgen vanwege weinig ruimte. Je moet de buitenste ring aan het eind van de kabel een kwart slag losdraaien om hem los te krijgen van de teller, het is een bajonet sluiting.

Geplaatst: 14.03.2011 - 13:14
door frank460
Ben helemaal geen kenner dus ik weet het ook niet. In ieder geval ik ga het iemand laten proberen en dan zien we wel weer verder!
Bedankt voor je berichten in elk geval!

Geplaatst: 22.05.2011 - 20:05
door ert
En is het gelukt???

Geplaatst: 24.05.2011 - 13:41
door frank460
Eerlijk gezegd ben ik er nog niet aan begonnen. Te weinig tijd gehad de laatste tijd.
Ik weet wel dat er een blauwe printplaat achter op het dashboard zit. Hoe moet ik dan nu te werk gaan om al die tellertjes schoon te maken zodat ze het weer normaal doen?
En binnenkort ook maar een nieuwe temperatuursensor bestellen en die er in draaien. Denk dat dan het temperatuur issue wel is opgelost...

Geplaatst: 24.05.2011 - 14:04
door Iroll
Ik zou eerst de temp.sensor doormeten om te zien oftie nog goed is. Slechte zaak voor je portemonee om zomaar op de bonnefooi onderdelen te gaan vervangen. 9 v.d. 10x is nl het metertje zelf de oorzaak. De waarden van de sensor staan in het Fenix manual, en meten bij diverse temperaturen zodat je weet hoe de sensor reageerd.

Geplaatst: 24.05.2011 - 14:47
door frank460
Ja heb er ook tijdelijk (250 km of zo) even een ander dashboard in gehad om te kijken hoe die het daar deed en ook om te kijken hoe de snelheidsmeter het deed. Maar bij dat ander dashboard kwam ie niet eens van z'n plek af maar ging wel het temperatuurslampje branden.

Maar hoe meet ik zo'n sensor dan door? En hoe fix ik de snelheidsmeter precies? Want ik heb dan die blauwe printplaat er ook op zitten....

Geplaatst: 24.05.2011 - 16:03
door Iroll
Over de snelheidsmeter heb ik je al eerder antwoord hierboven gegeven verder zijn er over de snelheidsmeter al heel wat topics hier geschreven, even de zoekfunctie gebruiken of hier de topics doorspitten.
Temp.sensor doormeten met een multimeter, een draad op de stekker, andere draad op de buitenmantel van de sensor en de MM op ampere zetten/aansluiten afhankelijk van type mm. Meet de sensor dus bij verschillende motortemperaturen om te zien hoe de weerstand waardes daarvan zijn.

Geplaatst: 24.05.2011 - 22:11
door frank460
Ja maar ik bedoel juist wat doe ik dan met die blauwe printplaat? Die kan ik er toch niet zo maar af trekken en weer op zetten/plakken? Of ben ik nou heel scheel....?

Geplaatst: 24.05.2011 - 23:46
door leip11
de printplaat kan je aan de achterkant eraf halen. eerst alle lampjes loshalen. en dan kan je hem er voorzichtig afhalen. hij zit een soort van vastgeklikt op de unit. daarna kan je de meters losschroeven en eruit halen om deze schoon te makne

Geplaatst: 25.05.2011 - 20:19
door frank460
Ik wilde dus net die printplaat er af halen maar volgens mij kan dat niet zo maar. Uiteraard eerst een paar lampjes er uit gehaald om het te proberen of het zou lukken....

Ik heb twee rondjes gezet, bij de rechter zitten dus de 3 kleine stukjes ijzer boven de printplaat vast aan de onderkant van de printplaat....

Iemand tips? Is er geen andere manier?

Geplaatst: 25.05.2011 - 20:34
door leip11
Linker kant haal je los door de torxschroef los te halen. Plaatje komt dan los. Die andere kant is een connector en die kan je tegelijk met de printplaat loshalen.