Pagina 1 van 2

diverse reparaties wat is wijsheid v70 2.5d uit 99 376k

Geplaatst: 14.03.2011 - 20:36
door themull
hoi, mijn v70 2.5d uit 99 heeft een grote beurt nodig:

- airco slaat slechts kort aan om daarna warme lucht te blazen, in de zomer (en nu ook al) best vervelend.
- auto zakt door zn hoeven achter, denk aan nieuwe nivomats , of 2e hands, heb een set gevonden van een auto met 138k op de teller , doen?
- moet je bij nieuwe nivomats ook nieuwe veren aanbrengen?
- rubbers van de veren voor moeten worden vervangen
- auto moet opnieuw worden uitgelijnd
- er lekt wat olie bij de pakking van de d-riem, aanpakken of niet?

ik dub heel erg of ik dit alles moet aanpakken of niet. Auto rijdt zalig, heb nu geen budget over voor een jongere volvo. Is het nog de moeite om er 1000/ 1500e in te stoppen?

Geplaatst: 14.03.2011 - 20:46
door jan weemering
Tja , als de auto dan weer helemaal pico bello is dan zou ik het doen.
maar je kan ook van het een in het ander vervallen.
het blijft een gok

Geplaatst: 14.03.2011 - 20:49
door Hans oet Twent
Ik zou die investering gewoon doen. Je weet wat je hebt toch? Waarde van de auto zal niet veel minder worden de komende 100K.

Geplaatst: 14.03.2011 - 21:02
door toppertje
als dit het enige is,is dit (voor mij althans)geen issue.
gewoon repareren dat hok.
misschien kun je de nivomaats of gewone schokdempers zelf
doen? stelt niets voor,in een klein uurtje heb je ze vervangen.
de veer zou ik vooralsnog gewoon laten zitten.
de olielekkage zou ik wel oplossen..
alle rubberonderdelen worden er door aangetast.

Geplaatst: 14.03.2011 - 21:21
door cees klumper
Zeker doen, elke andere auto kost ook geld (hoe nieuwer hoe meer hij kost aan afschrijving; hoe ouder, hoe meer aan onderhoud maar dat wordt op een gegeven moment een soort vast gemiddeld bedrag per jaar - en voor minder dan dat gemiddelde bedrag kan je niet rijden. Dit geldt totdat de onderdelen schaars worden en relatief duur. Verder moet je kijken naar het benzineverbruik, dat bij oude auto's hoger ligt dan bij nieuwere, gemiddeld).

Geplaatst: 14.03.2011 - 21:23
door bart simpson
mee eens, lekker repareren

Geplaatst: 15.03.2011 - 08:06
door The Volvoboy
Wat ik al zei in het 'kilometer-topic'. Gewoon repareren. Denk er wel aan dat je nivomats monteert i.v.m. je trekhaak. Als je naar gewone schokbrekers over wilt moet je ook een andere trekhaak laten monteren.

Geplaatst: 15.03.2011 - 19:51
door themull
dank, probleem is da tik zelf niet technisch uitvoerend ben, zegmaar 2 linkerhanden.

volvo garage waar ik opzich tevreden over ben begint een beetje te sputteren. Hij zegt dat het probleem met de airco niet zomaar opgelost is omdat je van het een in het ander kan vervallen, dwz nieuwe condensdinges plaatsen en dat daardoor de airco pomp stuk gaat? ik kan dit risico niet inschatten en ook niet inschatten of hij uberhaubt wel gelijk heeft.
Probleem met airco is dat hij wel aanslaat en koude lucht geeft, maar dat ie na een aantal minuten weer stopt. Valt me op dat de airco soms weer aanslaat als ik heel veel toeren maak, bijvoorbeeld bij optrekken. Net alsof er dan weer een aandrijving tot stand komt. Gebeurd ook vaak dat de auto hele vochtige lucht blaast.

Ik laat idd wel de nivomats monteren, dat bevalt me zo goed, zou niet anders willen.
en de olie lekkage zal ik ook aanpakken, dat was ook het advies van de garage trouwens, had dat eerst even laten zitten.

wat me nog te binnenschiet: de ontwasemfunctie in de achterruit werkt niet, probleem met de aarding, schijnt nogal lastig te verhelpen te zijn, maar het is ook best lastig om telkens met een beslagen achterruit te moeten rijden

Geplaatst: 15.03.2011 - 19:56
door blastaway
maken die hap!

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:04
door The Volvoboy
Dan leer je je eigen auto pas goed kennen :D

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:05
door Oceanracer
Wanneer je airco goed functioneert heb je die achterruitverwarming helemaal niet nodig, want die zal dan nooit beslaan. Dus laat dat maar gewoon zo dan.

Een zwak punt van de classic's is de in het dashboard ingebouwde verdamper. Die gaat altijd lekken. De condensor kan ook gaan lekken, maar in beide gevallen verlies je dan koudemiddel, waardoor je airco helemaal niet meer aan zal slaan. Wanneer de aircopomp lange tijd niet wordt gebruikt, kan hij vast gaan zitten, waarna hij moet worden vervangen.

Aangezien jouw airco het eerst even doet en daarna uitvalt speelt dat probleem dus niet. Ik denk ook dat het probleem niet aan je condensdinges ligt, maar aan de luchtspleet van de magneetkoppeling op de compressor.

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:08
door The Volvoboy
Met vriesweer is achterruitverwarming echt wel handig hoor! En als alleen de achterste ramen beslagen zijn is ie ook handig!

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:11
door Oceanracer
Een achterruit krabben kost niks en als je airco werkt, heb je nooit beslagen ramen.

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:17
door themull
neen, belangrijkste probleem op de andere punten na is de airco, idd de die magneetpomp, zal de garage vragen daar naar te kijken.

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:20
door Oceanracer
Voor die magneetkoppeling zijn twee opties:

-In zijn geheel vervangen
-Verkleinen van de luchtspleet door het verwijderen van vulringen

Drie maal raden wat het voordeligste uit gaat pakken. :-)

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:26
door The Volvoboy
Ik gok optie 2 :wink:

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:37
door themull
moet je juist ringen verwijderen of de spleet nauwer maken door deze op te vullen :D , las nl dat iemand dit zelf houtjetouwtje had gedaan met tiewraps.

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:41
door Oceanracer

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:56
door themull
thanks, zal ik dit maar aan de volvo garage ter leering ende vermaeck meegeven?

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:59
door Oceanracer
Als jouw garagist dit forum nodig heeft om een juiste diagnose te kunnen stellen of voor de betere "how-to", dan wordt het voor jou tijd uit te kijken voor een ander onderhoudsadres.