Pagina 1 van 1
Inhouden D5
Geplaatst: 17.03.2011 - 12:51
door Maus-met-Volvo
Heb nou toch iets raars:
m'n D5 kan zomaar stevig grijs gaan roken en vervolgens inhouden, net of de intercooler is overleden. Af en toe komt dat tijdens de rit terug. Als de auto stil heeft gestaan en ik start dan gaat-ie weer van jetje, normale trekkracht, weinig tot niet roken etc. Ik heb al één keer gehad dat de medling "motorservice vereist" verscheen en na een paar tellen weer verdween.
Wat kan dat nou zijn? ik denk niet aan iets mechanisch want dan zou het blijvend van aard moeten zijn. Is het de LMM of een injector misschien?
Ik hoor graag van jullie zodat ik op onderzoek uit kan.
Geplaatst: 17.03.2011 - 12:57
door Johan s60
Een verstopt brandstoffilter wil ook nog weleens deze melding veroorzaken
Geplaatst: 17.03.2011 - 13:14
door Maus-met-Volvo
Nah, lijkt me sterk, hij heeft 4 weken geleden een grote beurt gekregen, met brandstoffilter welteverstaan... Toch bedankt voor de suggestie..
Geplaatst: 17.03.2011 - 14:17
door edraket
Filter niet vervangen??
Geplaatst: 17.03.2011 - 14:21
door Maus-met-Volvo
Ja, wel vervangen... ze hadden 'm bewaard voor me dus ik heb m gezien...
Geplaatst: 17.03.2011 - 14:34
door Mrlten
Een soortgelijk probleem heb ik ook gehad met mijn auto, toen bleek de turboregelaar (een vacuumgestuurde unit) stuk te zijn. Na vervanging reed de auto weer goed maar de "motorservice vereist" melding kwam nog terug. Door de goede regelklep was er meer vacuum druk in het systeem waardoor de voorste motorsteun lek ging.
Hopelijk kan je er wat mee!
Geplaatst: 17.03.2011 - 14:43
door jorrits60
Dit lijkt me een lekke intercooler of turboslang. Ik had exact dezelfde klachten bij mijn vorige s60.
Als je doorrijdt zul je merken dat de melding steeds vaker terugkomt om vervolgens niet meer te verwdwijnen.
Toen bij mij een andere intercooler werd geplaatst was dit opgelost en merkte ik meteen een enorm verschil in power en had ik weer een veel beschaafder motorgeluid. Ik hoorde daarvoor met name bij doortrekken in 2 en 3 een enorm blazend geluid.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes!
Geplaatst: 17.03.2011 - 14:47
door Maus-met-Volvo
Mrlten schreef:Een soortgelijk probleem heb ik ook gehad met mijn auto, toen bleek de turboregelaar (een vacuumgestuurde unit) stuk te zijn. Na vervanging reed de auto weer goed maar de "motorservice vereist" melding kwam nog terug. Door de goede regelklep was er meer vacuum druk in het systeem waardoor de voorste motorsteun lek ging.
Hopelijk kan je er wat mee!
Hey Mrlten,
Waar zit dat ding ergens? Zit er een vacuumslang op tegen het luchtfilterhuis? Als je een plaatje hebt, graag!
Geplaatst: 17.03.2011 - 14:49
door Maus-met-Volvo
jorrits60 schreef:Dit lijkt me een lekke intercooler of turboslang. Ik had exact dezelfde klachten bij mijn vorige s60.
Als je doorrijdt zul je merken dat de melding steeds vaker terugkomt om vervolgens niet meer te verwdwijnen.
Toen bij mij een andere intercooler werd geplaatst was dit opgelost en merkte ik meteen een enorm verschil in power en had ik weer een veel beschaafder motorgeluid. Ik hoorde daarvoor met name bij doortrekken in 2 en 3 een enorm blazend geluid.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes!
Hoi JorritS60,
Lijkt me bij mij niet het geval; het treed maar af en toe op en er zijn momenten dat ik er geen last van heb. Bij een lekkage zou het toch een constant probleem moeten zijn?
Geplaatst: 17.03.2011 - 15:06
door jorrits60
Neem je bij optrekken geen ander veel meer schel blazend motorgeluid waar? Zitten er oliesporen aan de onderrand van de intercooler?
Bij mij viel dat geluid met name het meeste op in combinatie met veel meer roken dan voorheen.
Ten aanzien van het vermogen realiseerde me ik me pas dat ik heel wat had gemist en het vermogensverlies dus veel constanter van aard was toen eea weer naar behoren functioneerde (auto was wel gechipt naar 200pk).
Lekke intercooler is een zeer veel voorkomend probleem bij het d5 blok.
Geplaatst: 17.03.2011 - 15:29
door Maus-met-Volvo
Nee, niks van dit alles; enige tijd geleden zelf de EGR mixer schoongemaakt en vergeten een slangklem aan te draaien; die klpate er dus af dus ik weet wel wat het effect is van een lekke intercooler. Het vermogensverlies is veel minder en treed echt af en toe spontaan op. Gisterochtend bijvoorbeeld het probleem, terwijl ik 's-middags op weg naar huis een BMW 320d helemaal zoek reed... echt momentaan dus.
Geplaatst: 17.03.2011 - 18:59
door nieuwedaf V70
Dit hebben wij ook gehad omdat wij een lange tijd korte stukjes hebben gereden. En dan op vakantie met de sleurhut er achter en in eens een grote grijze rookpluim en inhouden. Later hebben wij nog een keer gehad. Terug in Nederland naar de dealer en een antwoord; vervuiling van de motor dit komt door zware belasting los/smelt en komt in de hete uitlaat en geeft de grijze pluim. De veruiling komt op de lamda sonde en de motor gaat inhouden, vervuiling er uit storing over. Advies zuivere diesel tanken en de motor af en toe goed heet maken. Wij hebben dit hierna nooit meer gehad.
Geplaatst: 17.03.2011 - 20:07
door Mrlten
Maus-met-Volvo schreef:
Hey Mrlten,
Waar zit dat ding ergens? Zit er een vacuumslang op tegen het luchtfilterhuis? Als je een plaatje hebt, graag!
Sorry ik heb hier geen plaatjes van en ik weet ook niet waar de turboregelaar zit: De diagnose en oplossen van de problemen had ik uitbesteed aan de dealer

Ze hadden trouwens het probleem gevonden door verschillende delen van het vacuumsysteem te testen en zagen dat de onderdruk weg viel wanneer de regelaar wat zou moeten doen.
Of dit ook bij jou het geval is durf ik niet te zeggen, alhoewel je beschrijving wel overeenkomt met wat ik had. Gasgeven kon bij mij tot een bepaald punt, wou ik teveel pk's dan ging de motor in eens inhouden zonder vreemde geluiden. Iets minder gas en dan wou die wel weer.
Geplaatst: 19.04.2011 - 07:30
door Maus-met-Volvo
Nou, ik heb weer iets nieuws ontdekt hoor. De laatste tijd weer veel last van roken, maar op de cruise-control veel minder of in het geheel niet... Met het gaspedaal een verbruik van 7,9 l/100km (BC), op de cruisecontrol loopt-ie dan terug naar 4,9l/100km.... Airco aan resulteert in een aanzienlijk hoger verbnruik, zo'n 2 a 3 l/100km meer.
Ik zit nu zelf te denken aan de LMM of eerder nog aan een gaspedaalsensor of zo. Ik heb de indruk dat de BC geen raad weet met de signalen van het gaspedaal...
Geplaatst: 17.05.2011 - 09:48
door Maus-met-Volvo
Ik heb pas geleden de intercooler vervangen en alle problemen zijn nu opgelost. Bedankt voor jullie hulp en suggesties!!