Pagina 1 van 1

Waar kijk ik naar?

Geplaatst: 17.03.2011 - 19:25
door sju_art
Onder staan de foto's van wat ik denk dat de lucht inlaat is van mijn volvo S60. Mij valt op dat er een schotje het inlaat in 2'en verdeeld, 1 deel naar het luchtfilter, 1 deel links af naar de achterkant van het motorblok (zie geribbelde stalen buis).

Op de sloop zag ik dat een 2.0T dit niet heeft en enkel een lucht inlaat met cold air intake heeft. Omdat mij luchtinlaat nu veel warme lucht krijg wil ik er een cold air intake op aan sluiten. Eerst wil ik graag begrijpen waar die extra buis voor dient (die achter het motorblok eindigt) en of een cold air intake kwaad zou kunnen. dat lijkt me niet maar toch...

De kabel die er vlak langs de opening loopt is een LPG electronica kabel.

Geplaatst: 17.03.2011 - 19:30
door Johan s60
Dat schotje is waarschijnlijk de inlaatlucht voorverwarmings klep, deze probeert de inlaat lucht op een bepaalde temperatuur tehouden, maar je mis nog een kromme pijp die van boven de radiateur naar het luchtfilter loopt.

Geplaatst: 17.03.2011 - 19:30
door 945i
Geen foto's......

Geplaatst: 17.03.2011 - 19:35
door sju_art
@ Johan s60

Dat klopt, dat zag ik dus op de sloop. Een plastic pijp (met een flexibel stukj) die je aansluit op de lucht inlaat. Dat is toch een cold air intake, of zijn daar meer anpassingen voor nodig?

Bij een 2.0T zit er geen schotje, gewoon alles rechts streeks naar het filter. Waarom bij mij dan wel?

Vermoed eerder dat het schotje een vertakking is of iets dergelijks.

Geplaatst: 17.03.2011 - 19:43
door Johan s60
Die pijp zorgt ervoor dat de rijwind meehelpt om het luchtfilter en dus de motor te voeden, ik zou de voorverwarming intact laten.

dat schotje is denk ik ter versteviging

Die kromme pijp hebben ze denk ik weggelaten met de LPG inbouw, want er is niet zoveel plek meer voor tgv de LPG bedrading

Geplaatst: 17.03.2011 - 19:48
door sju_art
Er zit een Landi installatie in. Het ziet er inderdaad uit alsof er uit laksheid en stuk is weggelaten. Ik zou dit compleet willen maken en dus de opening van de inlaat weer in verbinding willen brengen naar boven de radiateur. Dit zou de motor ten goede moeten komen correct?

Alles blijft op z'n plaats, er komt alleen een aansluiting bij.

Geplaatst: 17.03.2011 - 19:51
door Johan s60
ja kan geen kwaad

Geplaatst: 17.03.2011 - 19:56
door sju_art
Sterker nog, als je dat doet komt er meer koude lucht bij, wat bevordelijk is, toch?

Maar wat is nu die extra pijp die naar de achterkant van de motorloopt? Waarom moet daar koude lucht in en waarom bij een 2.0T niet. Of werkt dat anders?

Geplaatst: 17.03.2011 - 20:03
door Johan s60
Die pijp die trekt lucht langs het uitlaat spruitstuk om zodoende de inlaatlucht via de klep voor te verwarmen, die klep wordt via het motor vacuum aan gestuurd door een klepje in het luchtfilterhuis in dat klepje zit een bi-metaal die afh. vd de temp in het luchtfilter de klep aan stuurt, als het warm genoeg is dan stuurt de klep alleen nogmaar koude lucht door naar de motor

Geplaatst: 17.03.2011 - 20:07
door sju_art
Dan nog enkel de vraag, heeft het zin, win je iets door dus de inlaat door te trekken naar boven de radiateur? Het kan geen kwaad, maar voegt het ook wat toe?

Neem aan dat de inlaat het liefst zoveel mogelijk koude lucht wil hebben, daar die al naar 10 min rijden behoorlijk veel warme lucht krijgt...

Geplaatst: 17.03.2011 - 20:07
door Johan s60
Waarom een turbo geen voorverwarming? goeie vraag, ik denk doordat het gecomrimeerd wordt de temp voldoende verhoogt wordt, ondanks de intercooler, ook wervelt de inlaatlucht heftiger in een turbo motor wat de menging van lucht en brandstof ten goede komt.

Geplaatst: 17.03.2011 - 20:09
door Johan s60
Met die kromme pijp pak je wel koelere lucht want nu zit de inlaat warme lucht te pakken van je radiateur, het scheelt iets denk ik.

Geplaatst: 17.03.2011 - 20:15
door sju_art
Oke dacht ik al.

Ik heb hier geen illusies dat ik vermogen krijg ofzo. Maar het was bedoel met elkaar verbonden te zijn (boven de radiateur zit zelfs een aansluiting). Dus als ik voor 5 euro en een aanpassing de boel weer kan aanlsuiten....

Thnx voor de info.

Geplaatst: 17.03.2011 - 20:33
door Johan s60
Ja orgineel is ie aanwezig.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Geplaatst: 17.03.2011 - 20:50
door sju_art
Zie het. Is die foto van je eigen S60? Zie dat vialle de boel iets tactischer heeft neergelegd.

Wat Landi bezield die pijp weg te halen mag joost weten..

Geplaatst: 17.03.2011 - 20:54
door Johan s60
Ja, foto is van de mijne

Geplaatst: 17.03.2011 - 21:07
door sju_art
Is die witte fles achterin voor je kleppen smeer systeem? Toevallig ook flashlube?

Geplaatst: 17.03.2011 - 21:14
door Johan s60
Ja is voor de kleppen, Electronic Valve Protector is de naam vd duitse firma SI-Elektronik, en is oa geschikt voor flash lube, JLM of V-lube vloeistof
ook geschikt voor turbo motoren omdat de pomp tot ong 5 bar kan

Ik had zo'n electronische van flash lube maar die is er naar 2 jr mee opgehouden (het kastje stuurde de pomp niet meer aan)