Pagina 1 van 4
V70 D5 met een automaat MAG GEEN roettest
Geplaatst: 18.03.2011 - 10:30
door Erik!
Vandaag ben ik naar de jaarlijkse Belgische autokeuring geweest. Uiteraard is hij volledig goedgekeurd, ik had ook niet anders verwacht. Wat mij echter opviel was dat er geen roettest gedaan werd. Op mijn vraag waarom, vertelde de autokeurder dat bij de V70 automaat geen roettest gedaan mocht worden. Dit was de enige bij hem bekende uitzondering. Een reden hiervoor kon hij niet geven.
Dus nu wederom de vraag: waarom?
Geplaatst: 18.03.2011 - 10:45
door BlackcurrantV70
Mijn V70 24D 2006 met geartonic heeft ook geen roettest gehad, ik dacht dat het was omdat ik een af fabriek roetfilter heb, niet dus ?
Geplaatst: 18.03.2011 - 11:03
door 945i
Een goeie keurmeester weet wanneer hij een roettest moet doen en wanneer niet.
Je wil een motor niet onnodig naar de hemel helpen....
Geplaatst: 18.03.2011 - 11:27
door Erik!
@945i: Het is bij de Belgische keuring gewoon verplichte kost. Zij moeten een standaard procedure afhandelen.
Geplaatst: 18.03.2011 - 11:29
door BlackcurrantV70
Ik moet in september weer terug naar de keuring, zal het daar eens vragen als ze weer geen roettest doen.
Hopelijk brengt die vraag hen niet op gedachten !
Geplaatst: 18.03.2011 - 11:30
door 945i
@ Erik, Kennelijk dus niet....

Geplaatst: 18.03.2011 - 11:44
door Hans oet Twent
In NL ook standaard. Alle diesels krijgen bij de APK een roetmeting. Dus voordat ik naar de APK ga rij ik de auto goed warm. ALs hij goed warm is dan is het een paar kilomter even flink trappen zodat de piepe mooi schoon is....

Geplaatst: 18.03.2011 - 11:48
door Erik!
@945i: Wellus

De V70 automaat staat daar aangemerkt als uitzondering, helemaaaaal alleen.
Geplaatst: 18.03.2011 - 11:53
door 945i
Han, ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet altijd gebeurt......Heeft ook geen zin.
Automaten waren voorheen gevrijwaard van die moordpoging, maar mogen tegenwoordig 1 poging doorstaan...
Mazda comprex diesels hoeven ook niet trouwens...
Geplaatst: 18.03.2011 - 11:56
door BlackcurrantV70
Belgische automaten van Volvo blijkbaar nog niet

Geplaatst: 18.03.2011 - 11:58
door 945i
Wees blij Ivo, je hebt er niks aan.

Geplaatst: 18.03.2011 - 12:13
door Koidream
@ Erik, en heb je de "dieselbijdrage" voor de roettest moeten betalen?
Geplaatst: 18.03.2011 - 12:29
door wezelt4ever
Ik heb V70 MY2006 2.4D Geartronic, maar gewoon roettest ondergaan vorige maand bij de Belgische keuring. En moeten betalen!!
Geplaatst: 18.03.2011 - 13:09
door trimitie
bij keuring van mijn vorige volvo; xc90 D5 geartronic werd ook geen uitlaattest gedaan, uitleg was dat ze met automatische transmissies niet durven zo hoog in toeren gaan terwijl hij in neutraal staat, want ooit is gebeurd dat de versnellingsbak versprong en de bak was naar de vaantjes;...
ook als je 4x4 hebt, doen ze niet de standaard remtest maar rijden nadien gewoon eventjes vooruit en remmen dan goed terwijl een meetinstrument op vloer van wagen ligt die registreert hoe snel je stilstaat !!!
Geplaatst: 18.03.2011 - 13:24
door Gast
In Duitsland bij de Tüv keuring prikken ze gewoon een stekker van de computer in de boordcomputer van de auto.
Volgens de keurmeester die vorig jaar de Toyota Aygo van mijn vrouw keurde werkt men niet meer met sondes in uitlaten en de dieseltesten zoals in NL gebeurd.
Volgens hem registreert de auto zelf de samenstelling van de uitlaatgassen, en is het voor hun een kwestie van deze gegevens uit te lezen en te vergelijken met de norm-waarden.
Ben benieuwd, mijn V50D5 moet volgende maand gekeurd worden.
Geplaatst: 18.03.2011 - 13:30
door gsx750r
Wedden dat jullie hier op zaten te wachten, nou ja in ieder geval d'Ollanders
De
Regeling Voertuigen zegt
Bijlage VIII. , behorende bij hoofdstuk 5
§ 2. Roet
Artikel 44. Eisen Roetmeting (alleen relevante tekst)
3. De roetmeting kan achterwege blijven, indien de personenauto, de bedrijfsauto of de bus is uitgerust met een comprex-lader.
4. Indien een personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg is uitgerust met een volautomatische versnellingsbak:
a. wordt de motorolie op temperatuur gebracht door stationair draaien van de motor of door middel van een rit, en
b. vinden per test niet meer dan zes metingen plaats.
Artikel 45. Wijze van keuren
1. De controle geschiedt door meting aan een stilstaande personenauto, bedrijfsauto of bus met een roetmeter, die ten minste gedurende de door de fabrikant van de roetmeter opgegeven opwarmtijd onder elektrische spanning heeft gestaan.
2. Vóór elke meting wordt gecontroleerd of het monsterafnamesysteem en de desbetreffende verbindingskabels in goede staat verkeren, waarbij in het bijzonder moet worden gelet op beschadigingen.
3. De sonde wordt op de wijze, zoals beschreven in de handleiding van de desbetreffende roetmeter, in de uitmonding van het uitlaatsysteem ingebracht. Eventuele aanwijzingen in de handleiding met betrekking tot de te gebruiken sonde moeten worden gevolgd.
4. Indien het uitlaatsysteem meer dan één uitmonding heeft, beperkt de meting zich tot één uitmonding.
5. De motorolietemperatuur wordt gemeten met behulp van een temperatuuropnemer welke op de wijze, zoals beschreven in de handleiding van de desbetreffende roetmeter, in de motor wordt ingebracht. Eventuele aanwijzingen in de handleiding met betrekking tot de te gebruiken temperatuuropnemer moeten worden gevolgd.
6. Het stationaire toerental en afregeltoerental moeten worden ingevoerd in de roetmeter en gecontroleerd met behulp van een toerenteller. Zonodig wordt het stationair toerental afgesteld, alvorens met de meting wordt begonnen. Eventuele aanwijzingen in de handleiding moeten worden gevolgd.
7. Bij elke meting moet het gaspedaal snel en zonder onderbreking binnen één seconde tot aan de aanslag worden ingedrukt.
Rob
Geplaatst: 18.03.2011 - 13:48
door MN-NL
Ik heb ergens gelezen dat de RDW ook wil overgaan op uitlezen boordcomputer ipv roettest voor auto's waar dat mogelijk is. Kwestie van tijd dus?
Overigens is mijn import voor aflevering in Duitsland voorzien van nieuwe TUV met AU, vastgesteld door uitlezen. Meetprotocol staat vermeld op het rapport.
Bij de RDW keuring is de auto ook van de verplichte APK voorzien, keurmeester heeft wel een sonde in de uitlaat gehad maar de auto niet op toeren gejaagd. Ook de boordcomputer is niet uitgelezen trouwens. Resultaat is gewoon goedgekeurd. Was een capabele vent trouwens, die de auto tot in detail kende.
Marc
Geplaatst: 18.03.2011 - 14:43
door Erik!
Koidream schreef:@ Erik, en heb je de "dieselbijdrage" voor de roettest moeten betalen?
Nee, die 6 euro heb ik mooi in de beurs mogen houden. Ik moest met auto en caravan naar de keuring en ik was in totaal € 63,- kwijt.
Geplaatst: 18.03.2011 - 14:44
door liquid_force
bij mijn V70 Classic (2001) met de 'oude' Diesel mocht het in België indertijd bij mij ook al niet ...
Geplaatst: 20.03.2011 - 11:00
door pimsam
Zowel onze V70 met automaat als de XC90 automaat nog nooit een roetmeting gehad. De AW bakken kunnen schade oplopen bij hoge toeren in neutraal. Wel altijd effe controleren dat je er niet voor betaald. Soms wordt dit vergeten aan te passen.
De remtest bij de XC90 werd gewoon een stukje vooruit en achteruit rijden en remmen (zowel met handrem als voetrem). Ik heb niets van meetapparatuur gezien.