Na afzetten motor slaat koelfan aan.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Gents,
Als ik een flink stuk gereden heb of als ik de motor heb moeten zwaarder dan normaal heb moeten belasten laat ik de motor altijd even tot rust komen door hem stationair even te laten draaien. Dat is altijd al een tik van me geweest....

Nu doe ik dat ook wanneer ik met de caravan gereden heb. Bij aankomst even tot rust laten komen. Afkoppelen auto weg zetten even laten draaien en dan uit zetten. Na het afzetten gaat de koelfan draaien. Niet even maar dat duurt toch bestwel een poosje. Temperatuur meter staat altijd keurig in het midden. Gaat eigenlijk nooit richting rood.
Ik heb een GT en schakel de auto altijd handmatig wanneer ik met de caravan rij, en laat hem liever wat meer toeren draaien door in de 4 te rijden op de 80 km wegen. Op de autobaan in NL wel in 5 maar ik rij dan ook 100/105 op de teller, ca 2100/2300 toeren. (Koelfan slaat alleen aan nadat ik met de caravan gereden heb.)

Vraag;
Is het normaal dat de koelfan aanslaat wanneer je de motor afzet?
Zo niet wat kan ik er aan doen om het te voorkomen? Of wat moet ik (laten) checken?
Moet ik me (echt) zorgen gaan maken????
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
joepjazz
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 19.01.2007 - 22:11
Locatie: Eindhoven

Het is normaal met warm weer en hogere belasting van de motor.
V70
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

inderdaad Hans, niets schokkends lijkt me zo.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik neem aan dat dit hoofdzakelijk in de zomer gebeurt, zowel het caravan rijden als dat de buitentemperatuur relatief hoog is?

Wat er gebeurt is m.i. het volgende: Motor is door-en-door warm, immers je hebt bij warm weer met behoorlijke last gereden. Vervolgens ben je aan het rangeren met de caravan, dus nauwelijks rijwind.

Zet je de auto stil (en uit) dan kan vervolgens de temperatuur onder de motorkap aardig oplopen. Ten eerste omdat het daar al aardig warm was en je het koelcircuit stil zet (waterpomp loopt niet meer) en ten tweede omdat er nog motorwarmte uit het blok naar buiten komt. In de praktijk zal de temperatuur onder de kap dus nog oplopen!

Er zijn 2 oplossingen als je dit probleem aan wil pakken:

- quick fix: zet de motorkap open als je de motor uitzet. Ik wil wedden dat je koelfan veel korter draait
- tweede mogelijkheid: elektrische waterpomp in het circuit opnemen die het koelwater blijft circuleren tijdens de cooling down, bij motor uit. De motor zal veel sneller koelen.

Of je accepteert het gewoon, want het kan volgens mij niet veel kwaad.

Groet, Marc
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Marc,
Recente voorbeelden waren afgelopen vrijdag avond en gistermiddag. Ben lekker wezen kamperen dit weekend. Dus het was niet met echt warm weer.
Rangeren op drassig terrein, en hier in de straat achterwaarts de oprit opdrukken afkoppelen en wegzetten, laten draaien en dan pas uitzetten.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gast

Hans, heel herkenbaar. Ik heb het ook, niet verontrustend volgens mij.
Heb je de kap wel eens open gedaan na zo'n rit? Je kan er wel een ei op bakken.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Hans oet Twent schreef:Als ik een flink stuk gereden heb of als ik de motor heb moeten zwaarder dan normaal heb moeten belasten laat ik de motor altijd even tot rust komen door hem stationair even te laten draaien. Dat is altijd al een tik van me geweest....
Eerlijk gezegd verbaast het me altijd als mensen denken dat er iets niet goed is in dit geval !
Wees blij dat die koelfan aanslaat, pas als hij dat niet zou doen na een zware rit of bij hoge buitentemperaturen moet je je zorgen maken.
Op het moment dat je de motor afzet valt de koeling van de rijwind weg en het koelwater circuleert ook niet meer. Daardoor kan de temperatuur weer oplopen en de fan zorgt er dan voor dat alles onder controle blijft.

Gebruik je de airco dan heb je ook nog het volgende:

Condensatie

In warme weersomstandigheden kan er ter hoogte van het AC-systeem een plasje water onder de auto ontstaan. Dit is volkomen normaal. Zo nodig slaat de ventilator 50 minuten nadat u het contact in stand 0 hebt gezet, nog eens aan om de klimaatregeling tot maximaal zeven minuten lang droog te blazen. De ventilator wordt vervolgens automatisch
uitgeschakeld.

En 'Hans oet Twent' maak je geen zorgen want je hebt echt geen tik want wat zegt meneer Volvo zelf:

Voorkom oververhitting van de motor en het koelsysteem

In speciale omstandigheden, bijv. op steile hellingen en bij het vervoer van een zware lading, bestaat het gevaar dat de motor en het koelsysteem oververhit raken. Dit geldt in het bijzonder bij warm weer.

Doe het volgende om oververhitting van het koelsysteem te voorkomen:
- Houd een lage snelheid aan, wanneer u met een aanhanger achter de auto een lange, steile helling oprijdt.
- Schakel van tijd tot tijd de airconditioning uit.
- Laat de motor bij voorkeur niet stationair lopen.
- Na een zware rit moet u de motor niet meteen afzetten, maar nog enige tijd stationair laten lopen.
- Verwijder verstralers die voor de grille zitten, als u bij extreem warm weer rijdt.

Doe het volgende om oververhitting van de motor te voorkomen:

Laat de motor geen hogere toeren maken dan 4500 omw/min, wanneer u met een aanhanger of caravan achter de auto in heuvelachtig gebied rijdt. Als u dat wel doet, kan de olietemperatuur te hoog oplopen.

Bovenstaande wijsheden zijn allemaal afkomstig uit de Gebruikershandleiding van de Volvo V70 MY04 maar zijn ook in alle andere te lezen.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
umpie
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 06.03.2010 - 12:59
Locatie: zwolle

lees het instructie boekje maar eens door .
daar staat namelijk dat het normaal is dat de motor gaat nakoelen.

ook staat er het nakoelen cq droogmaken van je aircosysteem in beschreven
opel calibra 1991=>volvo 850 2.5 20v 170 pk =>v70 2.4t3 2001 200pk !!!!!!
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mooi hoor zo'n forum. Bedankt voor jullie reacties. Ik heb geen airco aangehad. En het naloeien is me eigenlijk nooit opgevallen. Vandaar mijn vraag hier op het forum. Ben blij dat het allemaal oké is.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gast

@gsx750r, bij voorkomen oververhitting van de motor mis ik nog; als je met een aanhanger of caravan achter de auto in heuvelachtig gebied rijdt, dat je niet met een te laag toerental rijdt, onder de 2000 toeren. :wink:
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20403
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Na een "zware" rit doe ik even de airco aan. Juist bij stilstaande auto gaat de koelventilator lekker draaien en koelt zo natuurlijk ook het koelwater.

Maar dat elektrische pompje is de betere oplossing: dat had ik ook op mijn Audi 80 en werkte af en toe.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32839
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Had gisteren met mijn V50 ook dat hij bleef blazen. Ritje Amsterdam Schiphol zonder airco gedaan met dak open.
Blijkbaar had hij verkoeling nodig :)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Msuidgeest schreef:Na een "zware" rit doe ik even de airco aan. Juist bij stilstaande auto gaat de koelventilator lekker draaien en koelt zo natuurlijk ook het koelwater.

Maar dat elektrische pompje is de betere oplossing: dat had ik ook op mijn Audi 80 en werkte af en toe.
Mijn 480 had ook zo'n pompje, speciaal om de turbo nog even te koelen, het is dus niet iets dat ze bij Volvo niet kennen. Er zat ook nog een speciale ventilator in om de injector rail te koelen, maar die ging niet altijd aan terwijl de waterpomp altijd even bleef lopen.
2000 S60 2.4 Intro Edition 170PK automaat->exit
Afbeelding
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

gsx750r schreef: 21.03.2011 - 16:08 Condensatie

In warme weersomstandigheden kan er ter hoogte van het AC-systeem een plasje water onder de auto ontstaan. Dit is volkomen normaal. Zo nodig slaat de ventilator 50 minuten nadat u het contact in stand 0 hebt gezet, nog eens aan om de klimaatregeling tot maximaal zeven minuten lang droog te blazen. De ventilator wordt vervolgens automatisch
uitgeschakeld.
Zo weer eens geholpen met een oude topic. En ik dacht dat de v70 een beetje toeren begon te krijgen door te staan blazen op de parking.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”