Pagina 1 van 1
Na afzetten motor slaat koelfan aan.
Geplaatst: 21.03.2011 - 12:03
door Hans oet Twent
Gents,
Als ik een flink stuk gereden heb of als ik de motor heb moeten zwaarder dan normaal heb moeten belasten laat ik de motor altijd even tot rust komen door hem stationair even te laten draaien. Dat is altijd al een tik van me geweest....
Nu doe ik dat ook wanneer ik met de caravan gereden heb. Bij aankomst even tot rust laten komen. Afkoppelen auto weg zetten even laten draaien en dan uit zetten. Na het afzetten gaat de koelfan draaien. Niet even maar dat duurt toch bestwel een poosje. Temperatuur meter staat altijd keurig in het midden. Gaat eigenlijk nooit richting rood.
Ik heb een GT en schakel de auto altijd handmatig wanneer ik met de caravan rij, en laat hem liever wat meer toeren draaien door in de 4 te rijden op de 80 km wegen. Op de autobaan in NL wel in 5 maar ik rij dan ook 100/105 op de teller, ca 2100/2300 toeren. (Koelfan slaat alleen aan nadat ik met de caravan gereden heb.)
Vraag;
Is het normaal dat de koelfan aanslaat wanneer je de motor afzet?
Zo niet wat kan ik er aan doen om het te voorkomen? Of wat moet ik (laten) checken?
Moet ik me (echt) zorgen gaan maken????
Geplaatst: 21.03.2011 - 12:07
door joepjazz
Het is normaal met warm weer en hogere belasting van de motor.
Geplaatst: 21.03.2011 - 12:08
door Walter
inderdaad Hans, niets schokkends lijkt me zo.
Geplaatst: 21.03.2011 - 12:11
door MN-NL
Ik neem aan dat dit hoofdzakelijk in de zomer gebeurt, zowel het caravan rijden als dat de buitentemperatuur relatief hoog is?
Wat er gebeurt is m.i. het volgende: Motor is door-en-door warm, immers je hebt bij warm weer met behoorlijke last gereden. Vervolgens ben je aan het rangeren met de caravan, dus nauwelijks rijwind.
Zet je de auto stil (en uit) dan kan vervolgens de temperatuur onder de motorkap aardig oplopen. Ten eerste omdat het daar al aardig warm was en je het koelcircuit stil zet (waterpomp loopt niet meer) en ten tweede omdat er nog motorwarmte uit het blok naar buiten komt. In de praktijk zal de temperatuur onder de kap dus nog oplopen!
Er zijn 2 oplossingen als je dit probleem aan wil pakken:
- quick fix: zet de motorkap open als je de motor uitzet. Ik wil wedden dat je koelfan veel korter draait
- tweede mogelijkheid: elektrische waterpomp in het circuit opnemen die het koelwater blijft circuleren tijdens de cooling down, bij motor uit. De motor zal veel sneller koelen.
Of je accepteert het gewoon, want het kan volgens mij niet veel kwaad.
Groet, Marc
Geplaatst: 21.03.2011 - 12:15
door Hans oet Twent
Marc,
Recente voorbeelden waren afgelopen vrijdag avond en gistermiddag. Ben lekker wezen kamperen dit weekend. Dus het was niet met echt warm weer.
Rangeren op drassig terrein, en hier in de straat achterwaarts de oprit opdrukken afkoppelen en wegzetten, laten draaien en dan pas uitzetten.
Geplaatst: 21.03.2011 - 15:24
door Gast
Hans, heel herkenbaar. Ik heb het ook, niet verontrustend volgens mij.
Heb je de kap wel eens open gedaan na zo'n rit? Je kan er wel een ei op bakken.
Re: Na afzetten motor slaat koelfan aan.
Geplaatst: 21.03.2011 - 16:08
door gsx750r
Hans oet Twent schreef:Als ik een flink stuk gereden heb of als ik de motor heb moeten zwaarder dan normaal heb moeten belasten laat ik de motor altijd even tot rust komen door hem stationair even te laten draaien. Dat is altijd al een tik van me geweest....
Eerlijk gezegd verbaast het me altijd als mensen denken dat er iets niet goed is in dit geval !
Wees blij dat die koelfan aanslaat, pas als hij dat niet zou doen na een zware rit of bij hoge buitentemperaturen moet je je zorgen maken.
Op het moment dat je de motor afzet valt de koeling van de rijwind weg en het koelwater circuleert ook niet meer. Daardoor kan de temperatuur weer oplopen en de fan zorgt er dan voor dat alles onder controle blijft.
Gebruik je de airco dan heb je ook nog het volgende:
Condensatie
In warme weersomstandigheden kan er ter hoogte van het AC-systeem een plasje water onder de auto ontstaan. Dit is volkomen normaal.
Zo nodig slaat de ventilator 50 minuten nadat u het contact in stand 0 hebt gezet, nog eens aan om de klimaatregeling tot maximaal zeven minuten lang droog te blazen. De ventilator wordt vervolgens automatisch
uitgeschakeld.
En 'Hans oet Twent' maak je geen zorgen want je hebt echt geen tik want wat zegt meneer Volvo zelf:
Voorkom oververhitting van de motor en het koelsysteem
In speciale omstandigheden, bijv. op steile hellingen en bij het vervoer van een zware lading, bestaat het gevaar dat de motor en het koelsysteem oververhit raken. Dit geldt in het bijzonder bij warm weer.
Doe het volgende om oververhitting van het koelsysteem te voorkomen:
- Houd een lage snelheid aan, wanneer u met een aanhanger achter de auto een lange, steile helling oprijdt.
- Schakel van tijd tot tijd de airconditioning uit.
- Laat de motor bij voorkeur niet stationair lopen.
-
Na een zware rit moet u de motor niet meteen afzetten, maar nog enige tijd stationair laten lopen.
- Verwijder verstralers die voor de grille zitten, als u bij extreem warm weer rijdt.
Doe het volgende om oververhitting van de motor te voorkomen:
Laat de motor geen hogere toeren maken dan 4500 omw/min, wanneer u met een aanhanger of caravan achter de auto in heuvelachtig gebied rijdt. Als u dat wel doet, kan de olietemperatuur te hoog oplopen.
Bovenstaande wijsheden zijn allemaal afkomstig uit de Gebruikershandleiding van de Volvo V70 MY04 maar zijn ook in alle andere te lezen.
Rob
Geplaatst: 21.03.2011 - 17:20
door umpie
lees het instructie boekje maar eens door .
daar staat namelijk dat het normaal is dat de motor gaat nakoelen.
ook staat er het nakoelen cq droogmaken van je aircosysteem in beschreven
Geplaatst: 21.03.2011 - 17:32
door Hans oet Twent
Mooi hoor zo'n forum. Bedankt voor jullie reacties. Ik heb geen airco aangehad. En het naloeien is me eigenlijk nooit opgevallen. Vandaar mijn vraag hier op het forum. Ben blij dat het allemaal oké is.
Geplaatst: 21.03.2011 - 19:31
door Gast
@gsx750r, bij voorkomen oververhitting van de motor mis ik nog;
als je met een aanhanger of caravan achter de auto in heuvelachtig gebied rijdt, dat je niet met een te laag toerental rijdt, onder de 2000 toeren.

Geplaatst: 21.03.2011 - 21:59
door Msuidgeest
Na een "zware" rit doe ik even de airco aan. Juist bij stilstaande auto gaat de koelventilator lekker draaien en koelt zo natuurlijk ook het koelwater.
Maar dat elektrische pompje is de betere oplossing: dat had ik ook op mijn Audi 80 en werkte af en toe.
Geplaatst: 22.03.2011 - 08:56
door Paul
Had gisteren met mijn V50 ook dat hij bleef blazen. Ritje Amsterdam Schiphol zonder airco gedaan met dak open.
Blijkbaar had hij verkoeling nodig

Geplaatst: 22.03.2011 - 09:29
door EVV
Msuidgeest schreef:Na een "zware" rit doe ik even de airco aan. Juist bij stilstaande auto gaat de koelventilator lekker draaien en koelt zo natuurlijk ook het koelwater.
Maar dat elektrische pompje is de betere oplossing: dat had ik ook op mijn Audi 80 en werkte af en toe.
Mijn 480 had ook zo'n pompje, speciaal om de turbo nog even te koelen, het is dus niet iets dat ze bij Volvo niet kennen. Er zat ook nog een speciale ventilator in om de injector rail te koelen, maar die ging niet altijd aan terwijl de waterpomp altijd even bleef lopen.
Na afzetten motor slaat koelfan aan.
Geplaatst: 19.07.2022 - 20:52
door steven.vuylsteke
gsx750r schreef: ↑21.03.2011 - 16:08
Condensatie
In warme weersomstandigheden kan er ter hoogte van het AC-systeem een plasje water onder de auto ontstaan. Dit is volkomen normaal. Zo nodig slaat de ventilator 50 minuten nadat u het contact in stand 0 hebt gezet, nog eens aan om de klimaatregeling tot maximaal zeven minuten lang droog te blazen. De ventilator wordt vervolgens automatisch
uitgeschakeld.
Zo weer eens geholpen met een oude topic. En ik dacht dat de v70 een beetje toeren begon te krijgen door te staan blazen op de parking.