Pagina 1 van 1
Zwaardere sachs koppeling
Geplaatst: 21.03.2011 - 18:30
door chris2
Forumers
Ik heb een bj. 2002 130pk 2.4D ge-update (RICA) naar 163pk, ik hoorde dat het mogelijk is om een zwaardere sachs koppeling te monteren in de S60, iemand ervaring met het monteren van een zwaardere koppeling?
Ik wil namelijk naar 200pk maar durf dit niet zonder bovenstaande aanpasing aan vandaar mij vraag.
Gr Chris
Geplaatst: 21.03.2011 - 21:26
door edraket
Er schijnen zwaardere koppelingen ook voor de diesels te zijn. Je kunt even een mailtje naar European tuning sturen.
Geplaatst: 21.03.2011 - 22:17
door chris2
Gaan we doen ed, verder nog mensen welke tips of ervaringen hebben?
Geplaatst: 22.03.2011 - 18:38
door chris2
Of 2.4D 130pk --->200pk ervaringen??
Geplaatst: 22.03.2011 - 18:54
door jorrits60
Ik heb goede ervaringen met forumsponsor Fasttech.
Zij hebben mijn vorige s60 2.4d 130pk getuned naar 200pk en het koppel daarbij gemaximeerd op 400nm, gelet op behoud van de aandrijflijn. Auto had toen al wel 270k gelopen (inmiddels 305k).
Auto reed daarna verbluffend veel beter. Trillingsarmer, soepeler en spectactulair snel. Gelet op de extra kracht is een zwaardere koppeling aan te bevelen, maar veel hangt natuurlijk ook samen met je gevoel voor de techniek. Bij mij lag de eerste koppeling er nog in en dat ging prima, al ben ik zelf niet zo'n 'ragger'.
Houd ook rekening met een update van je remsysteem, want met de 15" remmen (std.)kun je niet uit de voeten. Ik had 16", maar eigenlijk vond ik dat ook nog te licht. Wil je het goed doen monteer dan 320mm, hier loopt een actueel draadje over.
Er is een groot nadeel van deze vermogensupgrade en dat is dat formeel je typegoedkeuring vervalt doordat je vermogen >20% gaat afwijken van het kentekenvermogen. Hier kan je verzekeraar een punt van maken in geval van uitbetaling bij een (zwaar) ongeval. Je kunt je auto wel laten herkeuren. Advies bij de RDW leerde mij dat dit €95 kost, echter circuleren er hier op het forum ook geruchten dat je ook aan een wegliggings en rem-test in Lelystad vast zit en dat gaat behoorlijk in de papieren lopen. Bovendien zullen hierbij ook de onderbemeten remmen tot problemen leiden.
Geplaatst: 22.03.2011 - 19:54
door chris2
Bedankt voor je info jorristr60, hier heb ik wat aan! zag alleen dat jij een 2006 S60 had dus waarschijnlijk een andere bak, ga even wat info ophalen bij EUROPEAN TUNING, heb geen zin mijn koppeling of bak verrot te rijden met een update naar 200pk.
Het remsysteem ga ik zeker even serieus overwegen om het evt. ook aan te passen.
Bedankt voor je info

Geplaatst: 22.03.2011 - 20:02
door jorrits60
Mijn vorige (de door Fasttech getunede) was een 2004 my05 met 5-bak. De 2006 heb ik pas 3 weken in bezit en is nog origineel, maar ook daarvoor ga ik weer een opwaardering overwegen

Geplaatst: 22.03.2011 - 20:18
door Fredhead
jorrits60 schreef:Er is een groot nadeel van deze vermogensupgrade en dat is dat formeel je typegoedkeuring vervalt doordat je vermogen >20% 40%gaat afwijken van het kentekenvermogen. Hier kan je verzekeraar een punt van maken in geval van uitbetaling bij een (zwaar) ongeval. Je kunt je auto wel laten herkeuren. Advies bij de RDW leerde mij dat dit €95 kost, echter circuleren er hier op het forum ook geruchten dat je ook aan een wegliggings en rem-test in Lelystad vast zit en dat gaat behoorlijk in de papieren lopen. Bovendien zullen hierbij ook de onderbemeten remmen tot problemen leiden.
Met een moderne auto is inderdaad de wegligging en remtest in Lelystad verplicht en deze brengt nogal wat kosten met zich mee.
Heb het ooit eens iets uitgebreider uitgezocht omdat mijn 205 ook over de maximale 40% heen zou gaan maar ik zit er gelukkig net onder.
Geplaatst: 22.03.2011 - 20:22
door jorrits60
Volgens mijn informatie is die 40%norm inmiddels teruggeschroefd naar 20%. Ik las hierover op diverse fora tegenstrijdige berichten, vandaar dat ik hierover zelf contact heb gezocht met de RDW.
Geplaatst: 22.03.2011 - 20:30
door jorrits60
...en de onderbouwing van de RDW:
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij ��n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).
In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring.
Geplaatst: 22.03.2011 - 20:53
door Fredhead
Dat is nieuw voor mij, vrees dat ik er dan zelf ook aan mag gaan geloven

Geplaatst: 22.03.2011 - 20:56
door chris2
mmmm RDW wil ook even mee doen.....en ook ff een graantje of 2 mee pikken.
Geplaatst: 23.03.2011 - 07:42
door EVV
Die verlaging naar 20% betekend ook dat er een aantal benzine rijders zijn die een probleem hebben, waaronder alle 140pk versies die met de 170pk (of meer) software rijden.
Geplaatst: 28.03.2011 - 20:47
door chris2
FF back to topic