Pagina 1 van 2

bougie knalt uit cilinder....schroefdraad stuk.

Geplaatst: 22.03.2011 - 14:41
door dennis sanders
goeiemiddag allemaal,

vanmorgen is er een bougie uit me cilinder geknalt....s60 2.4 uit 2002 met g3 inbouw 155 op de teller. naar de volvo dealer en het wordt nu gerepareerd hele schroefdraad is weg uit kop. de bougies zijn een klein jaar geleden vervangen tijdens een grote beurt (dealer)
mag dit? ik kan er weinig over terug vinden......graag jullie respons.
bvb dennis sanders

Geplaatst: 22.03.2011 - 15:32
door jeroen12
Natuurlijk mag dat niet. Te strak aangedraaid bij de beurt? Zou die anderen ook maar ff (laten) controleren...

Geplaatst: 22.03.2011 - 16:05
door dennis sanders
ik zal jullie vanavond het kosten plaatje laten wten....ik heb zelf ook het idee dat er een fout gemaakt is met het indraaien. zouden jullie dit aankaarten bij de dealer? bvd dennis
ps ik zal ook de oplossing laten weten over hoe het gemaakt is.

Geplaatst: 22.03.2011 - 16:09
door blastaway
Ik zou het zeker aankaarten. dit mag naar mijn mening niet, dus zou zeker de schade claimen! Zou ik wel doen iig

Geplaatst: 22.03.2011 - 17:23
door HansEindhovenV70
Vast een leerling geweest die de bougies meer dan vast gedraaid heeft! Door temperatuurverschillen kan het dan weleens mis gaan. Heb dit vaker gezien, kosten zijn toen volledig door de dealer vergoed!

Geplaatst: 22.03.2011 - 17:57
door dennis sanders
mede forum gebruikers...
ben thuis maar de auto is nog niet klaar.
auto is stuk gegaan in alkmaar....en ik woon zelf in heemskerk. hele dag in alkmaar gewacht.(zou vandaag klaar zijn). pfff zelf bellen om 16.30 met de melding tja wordt morgen. kan me boos maken maar heeft geen zin...dus hopen op morgen. zijn er mensen die een andere oorzaak kunnen melden dan menselijke fout? bvd dennis
ps de laatste grote beurt is gedaan bij de zelfde dealer als waar de auto nu staat ter repratie(alleen ander filiaal)

Geplaatst: 22.03.2011 - 18:35
door Gast
Oorzaak kan divers zijn, maar dat ie er uit knalt heb ik nog niet eerder gehoord.
Vervuiling van het schroefdraad, niet vast genoeg zetten, te vast zetten, of er scheef indraaien. Bedenk het maar.
De oplossing is vrij eenvoudig: een helicoil. Vastzetten met speciale Locktite is wel een aanrader.
Zie ook: www.mgato.eu/pages/helicoil.html

Geplaatst: 23.03.2011 - 08:54
door snowryder
hele kop eraf dus?
duur grapje

Geplaatst: 23.03.2011 - 12:26
door Johan s60
snowryder schreef:hele kop eraf dus?
duur grapje
Om het goed te doen wel, anders kans op troep in de motor tijdens het tappen van schroefdraad voor de helicoil.

Hoewel ik het weleens gezien heb dat men een tap met veel vet er aan gebruikte (afweging koste reparatie/ oude auto)

Maar bij jouw moet het gewoon netjes gebeuren, deze schade is toch echt door een montage fout ontstaan.

Geplaatst: 23.03.2011 - 14:45
door Ramon&Ramon
Johan s60 schreef:
snowryder schreef:hele kop eraf dus?
duur grapje
Om het goed te doen wel, anders kans op troep in de motor tijdens het tappen van schroefdraad voor de helicoil.

Hoewel ik het weleens gezien heb dat men een tap met veel vet er aan gebruikte (afweging koste reparatie/ oude auto)

Maar bij jouw moet het gewoon netjes gebeuren, deze schade is toch echt door een montage fout ontstaan.

natuurlijk hoeft de kop er niet af,er zijn mooie middelen voor om dit op te lossen.
Al met al een uur werk..

Geplaatst: 23.03.2011 - 14:51
door dennis sanders
Beste mensen!
Ik heb me auto weer terug.....ik kreeg vanmorgen een belletje dat ie klaar was meteen heengegaan, en het probleem besproken.
het komt er inderdaad op neer dat er ergens ooit een fout gemaakt moet zijn met het plaatsen van de bougie. na gekeken te hebben dat ik een jaar geleden een grote beurd heb laten doen (tesamen met remmen fusee kogel draagarmen chip gasklephuis totaal kosten 2300,-. ik rij deze auto prive) gaan ze nu overleggen wat te doen. punt is qua tijd een jaar geleden en inmiddels 27.000 kilometer verder. dat moest ie bespreken en zou hij me laten weten. kosten zijn in ieder geval 320,-. ik heb nog niks hoefen te betalen. tot zover de update....gr dennis

Geplaatst: 23.03.2011 - 15:01
door Gast
Of het nou wel of geen jaar geleden is - men heeft doodgewoon iets niet goed gedaan (en dat heeft men ook toegegeven blijkbaar).
Ik heb een geval gehad waarbij ik lekkage had bij het brandstoffilter. Bleek dat er bij het vervangen van het brandstoffilter een clip miste welke men had vervangen door een ty-rap. Dat ging dus na 60.000 km (ongeveer 1½ jaar) fout.
Dealer putte zich uit in verontschuldigingen, kosten voor vervangen van de brandstofleiding (andere dealer) waren 100% voor hun rekening - zo werd mij nadrukkelijk verzekerd.
Overal gaat wel iets fout, het gaat er uiteindelijk wel om hoe het opgelost wordt. Als het naar tevredenheid wordt opgelost, dan heb je er ook weer vertrouwen in.

Geplaatst: 23.03.2011 - 15:32
door Ramon&Ramon
Opgelost dus,zonder kop te demonteren. :)

Geplaatst: 25.03.2011 - 16:56
door dennis sanders
Nog steeds niks gehoord van de dealer......ik ga maandag ff bellen over hoe en wat. fijn weekend allemaal

Geplaatst: 25.03.2011 - 19:35
door snowryder
[quote="Ramon&Ramon]natuurlijk hoeft de kop er niet af,er zijn mooie middelen voor om dit op te lossen.
Al met al een uur werk..[/quote]

nu maak je me wel nieuwsgierig natuurlijk Ramon :P

Geplaatst: 26.03.2011 - 17:30
door dennis sanders
Beste mensen,

Ik heb vandaag de rekening van de dealer binnen gekregen....

herstellen bougie gat (nieuwe schroefdraad) 189,50
bougies vervangen/auto ophalen 49,63
bougieset 29,90

Totaal 320,15 euro inc btw.

50% aan u doorbelast.
50% van de kosten intern.

Ik moet dus 159,53 betalen. ik heb er gemende gevoelens bij....ze geven de fout toe door de helft van de kosten op zich te nemen. dus waarom niet 100% vergoed?
aan de andere kant ben ik vriendelijk geholpen en komen ze me toch tegemoet. ik ga maandag netjes de rekening voldoen...maar wil jullie toch vragen wat jullie gedaan zouden hebben. mvg dennis

Geplaatst: 26.03.2011 - 17:38
door Gast
Ik zou nog eens vriendelijk vragen waarom er niet 100% vergoed wordt, als ze al toegeven dat het hun fout is.
Aan de andere kant, ze kunnen je heel gemakkelijk 100% crediteren. Jij blij, en zij hebben de mogelijkheid om dit in de toekomst ergens anders weer mee te verrekenen (bijv. onderhoudsbeurt o.i.d.)

Geplaatst: 26.03.2011 - 17:46
door Turbodesk
Niet betalen, niet accepteren. Ze hebben toch zelf bij die laatste beurt de bougies vervangen. Hadden ze het maar goed moeten doen.

Laat hun maar met een goed argument komen waarom jij de helft zou moeten betalen.
En geef hun anders maar een rekening met de de door jouw gederfde inkomsten die dag dat je niet kon beschikken over de auto.

Geplaatst: 26.03.2011 - 17:53
door Gast
Turbodesk schreef:Niet betalen, niet accepteren. Ze hebben toch zelf bij die laatste beurt de bougies vervangen. Hadden ze het maar goed moeten doen.

Laat hun maar met een goed argument komen waarom jij de helft zou moeten betalen.
En geef hun anders maar een rekening met de de door jouw gederfde inkomsten die dag dat je niet kon beschikken over de auto.
Je kunt beter proberen er in goed harmonie uit te komen, maar ik zou zeker nog even navragen.
De laatste claim kun je gerust vergeten.
Men is namelijk nooit aansprakelijk voor de gevolgschade.

Geplaatst: 26.03.2011 - 18:39
door gsx750r
"de bougies zijn een klein jaar geleden vervangen tijdens een grote beurt (dealer)"

"als ze al toegeven dat het hun fout is"

Ik heb met opzet gewacht met reageren tot het einde van dit verhaal bekend was.

Wat ik mis in het hele verhaal is hoe het bewijs geleverd zou zijn dat het daadwerkelijk een fout van de garage is geweest. Alles is gebaseerd op veronderstellingen evenals alle reacties. Ze zijn wel begrijpelijk maar juridisch gezien niet steekhoudend. Zonder dat er verdere details bekend zijn, wordt de schuldvraag al beantwoord.

Dit: "ze geven de fout toe door de helft van de kosten op zich te nemen" is wederom een veronderstelling. Met de bereidheid de klant deels tegemoet te komen is de schuldvraag nog steeds niet beantwoord.
In feite is er geen schuldvraag omdat de klant de garage kennelijk niet aansprakelijk heeft gesteld !
Los daarvan is het een 'klein' jaar + 27.000 km verder, ook niet zonder meer aannemelijk dát de schuld bij de garage zou liggen.

"Ze hebben toch zelf bij die laatste beurt de bougies vervangen. Hadden ze het maar goed moeten doen"

Bewijs ???

"Of het nou wel of geen jaar geleden is - men heeft doodgewoon iets niet goed gedaan (en dat heeft men ook toegegeven blijkbaar)"

Bewijs ???

Dit: "het komt er inderdaad op neer dat er ergens ooit een fout gemaakt moet zijn met het plaatsen van de bougie" is ook wel heel erg vaag !

Ogenschijnlijk ligt het voor de hand dat er een fout gemaakt is maar van een gedegen technisch onderzoek naar mogelijk andere oorzaken heb ik ook niets gelezen.

Nou zou uit mijn verhaal begrepen kunnen worden dat ik de mening ben toegedaan 'jammer dan, je hebt gewoon vette pech' maar niets is minder waar !
Als het mij zou overkomen zou ik niet minder balen maar ............... ik zou tevens óók alle registers opentrekken en evt. de mij ter dienst staande juridische mogelijkheden aanwenden om de kosten op de garage te verhalen.

Moraal van dit verhaal: Wil je verhaal kunnen halen dan zul je moeten beginnen met de garage aansprakelijk te stellen. Alvorens toestemming tot reparatie te geven eerst een, bij voorkeur onafhankelijke', diagnose laten stellen; vervolgens een specificatie van de reparatiekosten laten maken en dan middels overleg proberen tot een, voor beide partijen, acceptabele oplossing te komen.

Rob