Pagina 1 van 1

rauwig lopen

Geplaatst: 24.03.2011 - 22:12
door jberg
hoi

ik heb een v70 2.5t met vialle lpi installatie(zit er nu 55000 km in), nou heb ik hier al is gemeld dat ie stationair wat trilt, maar het valt me nu ook op dat ie vooral met doortrekken nogal rauw klinkt. de garage waar ik m in onderhoud heb zegt dat de motor spoelen misschien wel helpt.

kleppen stellen misschien?

flashlube, heeft dat nut bij een turbo (geen onderdruk)?zo ja waarop moet ik die aansluiten?

Geplaatst: 24.03.2011 - 22:32
door Gast
Wat is de (volledige) km-stand?
Kleppen stellen klinkt aannemelijk ivm trillen tijdens staionair draaien.

Geplaatst: 24.03.2011 - 22:34
door jberg
175000 km

Re: rauwig lopen

Geplaatst: 24.03.2011 - 23:44
door M@rcel
jberg schreef:hoi

ik heb een v70 2.5t met vialle lpi installatie(zit er nu 55000 km in), nou heb ik hier al is gemeld dat ie stationair wat trilt, maar het valt me nu ook op dat ie vooral met doortrekken nogal rauw klinkt. de garage waar ik m in onderhoud heb zegt dat de motor spoelen misschien wel helpt.

kleppen stellen misschien?

flashlube, heeft dat nut bij een turbo (geen onderdruk)?zo ja waarop moet ik die aansluiten?
Hoewel ik het altijd goed in de gaten houdt, gebeurt het toch wel eens dat het Flashlube flesje leeg raakt. Het is dan altijd de motorloop die me eraan herinnert dat ik moet bijvullen.

Dus (naar mijn mening/ervaring):
- De motor loopt mooier met Flashlube
- Flashlube bij een turbo motor maakt dus verschil

Ik ben een rustige rijder (muziekje aan, CC op 120 en relaxen maar) waardoor er meestal wel degelijk een onderdruk in het inlaatspruitstuk optreedt. Als je hieraan twijfelt, dan kun je kiezen voor de nieuwere Flaslube systemen waar de vloeistof met een pomp ipv door onderdruk naar het spruitstuk wordt getransporteerd.

De LPI installatie in mijn auto is bij kmstand 110.000 gemonteerd. Tot op heden (242.000km) is er niets aan de kleppen gebeurd. De motor loopt als een zonnetje (voor zover zonnetjes lopen natuurlijk).

Geplaatst: 24.03.2011 - 23:54
door jberg
zou je een foto kunnen plaatsen waar de flashlube op aangesloten is?
gr jw

Geplaatst: 25.03.2011 - 00:37
door M@rcel
jberg schreef:zou je een foto kunnen plaatsen waar de flashlube op aangesloten is?
gr jw
Deze had ik al. Als dit niet genoeg is, dan moet je een paar dagen wachten. Ik kan pas een foto maken als de wederhelft de auto weer eens thuis laat :( ;)

Geplaatst: 25.03.2011 - 01:40
door jberg
is dat een bestaande aansluiting, if is er een gaatje geboord?

Geplaatst: 25.03.2011 - 07:36
door EVV
Misschien een domme vraag, maar op de foto lijkt het slangetje aangesloten te zijn op het inlaat spruitstuk, op één van de buizen richting motor. Zie ik dat goed?

Geplaatst: 25.03.2011 - 09:04
door Carfreak
Bosch garandeert dacht ik 165.000km op de lambdasonde. Bij jouw stand is het dus mogelijk dat je aan een nieuwe toe bent. De motor gaat wat inhouden, stotteren, kan afslaan bij plotseling gas los.

Geplaatst: 25.03.2011 - 09:06
door M@rcel
jberg schreef:is dat een bestaande aansluiting, if is er een gaatje geboord?
Ik heb hem zo gekocht, maar ik neem aan dat het een nieuwe aansluiting is.
EVV schreef:Misschien een domme vraag, maar op de foto lijkt het slangetje aangesloten te zijn op het inlaat spruitstuk, op één van de buizen richting motor. Zie ik dat goed?
De aansluiting zit inderdaad op het inlaatspruitstuk.

Over de plaats en manier van aansluiten kan ik alleen maar zeggen dat dit door de "befaamde Mesman" is gedaan.

En dit is een foto van een S80, er is wat meer ruimte vóór het blok dan bij een V70/S60.

Geplaatst: 25.03.2011 - 09:18
door EVV
Ow, wacht, dat is natuurlijk het stukje spruitstuk waar de gasklep onder hangt voordat de lucht in het verdeelstuk komt...Dan heb ik niets gezegd!

Geplaatst: 25.03.2011 - 09:22
door M@rcel
EVV schreef:Ow, wacht, dat is natuurlijk het stukje spruitstuk waar de gasklep onder hangt voordat de lucht in het verdeelstuk komt...
Helemaal juist
EVV schreef:Dan heb ik niets gezegd!
Ik heb ook niks gehoord :)

Geplaatst: 30.03.2011 - 16:52
door jberg
ik heb nou een dikke 100 km op benzine gereden, en t gekke is dat ie nou veel mooier loopt, geen trillingen stationair, en veel minder rauwig, hoe kan dat nou??

Geplaatst: 31.03.2011 - 18:12
door jberg
iemand een idee

Geplaatst: 31.03.2011 - 19:10
door jberg
AlexV70, je had t een keer in een post van je over een bedrijf in drenthe die redelijk betaalbaar kleppen stelt, weet je zo wat dat moet kosten??

vr gr jw

Geplaatst: 31.03.2011 - 19:36
door M@rcel
jberg schreef:ik heb nou een dikke 100 km op benzine gereden, en t gekke is dat ie nou veel mooier loopt, geen trillingen stationair, en veel minder rauwig, hoe kan dat nou??
Bleef hij, een tijdje, net zo mooi lopen toen je weer op gas ging rijden?

<hypothese>
In benzine zitten een aantal toevoegingen om de kleppen te beschermen en te smeren. Dit bouwt een laagje op op de kleppen en de klepzittingen. De motor kan/zal hier mooier door gaan lopen. Na het weer overschakelen op gas is dit laagje nog even (paar km ofzo) aanwezig, waardoor ook op gas de motor nog eventjes mooier loopt dan eerst.

Als dit zo is, dan lijkt het op het verschijnsel wat ik heb als ik vergeet om de Flashlube bij te vullen en zou een smeersysteem als Flashlube wel eens kunnen helpen.
</hypothese>

Geplaatst: 01.04.2011 - 19:26
door Gast
jberg schreef:AlexV70, je had t een keer in een post van je over een bedrijf in drenthe die redelijk betaalbaar kleppen stelt, weet je zo wat dat moet kosten??

vr gr jw
www.autoroelfsema.nl , maar die zitten in een nieuw pand met misschien "nieuwe pand prijzen"? Dus even vragen.

Geplaatst: 18.04.2011 - 14:55
door jberg
nou, klepspeling gemeten, alle inlaat nog boven de 0,2, alle uitlaat boven de 0,35
ik heb er een elektronische flashlube ingezet, wat een enorm verschil in loopcultuur, weer zijdezacht