Pagina 1 van 2

ETM probleem?

Geplaatst: 27.03.2011 - 20:20
door Avalanche
Vorige week kwam mijn echtgenote thuis met de mededeling dat ze met onze V70 was stilgevallen op een rond punt. Gelukkig was er op dat moment geen ander verkeer en had ze een lage snelheid. Geen foutmeldingen gezien en ik heb het probleem zelf niet kunnen uitlokken.

Begin deze week viel het me op dat het stationnair toerental rond 1000 tpm bleef hangen - normaal ligt dit rond de 700 à 800 - en dat de motor nogal rauw klonk. Onmiddellijk daarna verscheen "emissies services vereist" op het display. Bij een volgende autorit verdween dit weer en draaide de motor soepel.

Afgelopen vrijdag was het helemaal feest. Het stationnair toerental schommelde tussen de 800 en 1300 tpm, bij het remmen bleef de motor soms hangen op zijn toerental, tijdens het cruisen schiet het toerental om onduidelijke redenen plots naar 2500 tpm. Bij stilstand zie ik dat er druppeltjes uit de uitlaat spatten. Op het display verschijnen de meldingen "motormanagement service vereist" en "motormanagement service spoed vereist" en "emissies services vereist".

Na wat lezen op dit (fantastische) forum vermoed ik dat dit wel eens het ETM zou kunnen zijn. Wat denken jullie?

Wat doe ik nu? Auto langs de kant en afspraak maken bij de dealer? Of kan ik hiermee nog doorrijden? Is een nieuw ETM bij de dealer de enige oplossing?

Geplaatst: 27.03.2011 - 20:25
door Oceanracer
Is het probleem ook bij het rijden op benzine of alleen op gas?

Geplaatst: 27.03.2011 - 20:45
door Avalanche
Heb ik getest. Problemen blijven hetzelfde, zowel op benzine als op gas.

Geplaatst: 27.03.2011 - 21:18
door jpwg001
Uitlezen geeft meer info. Er zijn websites, o.a. marktplaats, waar mensen gereviseerde of nieuwe ETMs aanbieden voor rond de 450 euro. Wie weet kun je die zelf plaatsen en bij de dealer laten inleren.

Geplaatst: 27.03.2011 - 21:32
door Oceanracer
Je kunt beginnen met het (laten) reinigen en eventueel software-update downloaden. Deze update geeft de ETM wat ruimere marges waardoor deze minder snel problemen geeft.

Geplaatst: 27.03.2011 - 22:39
door Avalanche
Op 120.000 km heeft de dealer het gasklephuis al eens gereinigd. Kostte me toen 37 euro, maar lijkt me een klusje dat je best wel zelf kan. Zal ik morgen eens doen.

Ik heb zelf een aantal ruilonderdelen liggen, waaronder een ETM met gele sticker van een V70 T5 MY2001, onderdeelnummer 8644347. Kan ik die misschien monteren en bij de dealer laten inleren?

Geplaatst: 27.03.2011 - 23:08
door Gast
Ik gok ook op de ETM, gezien de km-stand (185d) is dit zeker niet vreemd.
Schoonmaken is veelal uitstel van executie.

Geplaatst: 28.03.2011 - 07:28
door Oceanracer
Reinigen van je ETM kun je zelf. Zelfs ik kan het! >>klik<<

Geplaatst: 28.03.2011 - 08:27
door EVV
Ik zou hem niet schoonmaken, zoals Alex al zegt, uitstel van executie, gewoon een nieuwe laten plaatsen. Wil je een betrouwbare auto, of blijven rondlopen met de gedachte dat hij elk moment weer uit kan vallen? Die van mij ging van bijna niets aan de hand (beetje snelheidsvariatie bij constante snelheid) naar ineens in noodloop en helemaal niet meer op het gas reageren. Zeker met een automaat rijdt dat bijzonder rot, snelheid maak je wel, maar als je wilt remmen druk de motor een stuk harder door dan anders.
Gelukkig was dat op 2 minuten van m'n werk, maar heb gelijk de auto door de dealer op laten halen om de ETM te laten vervangen.

Geplaatst: 28.03.2011 - 08:40
door blastaway
Ik heb zelf een probleem dat de autro bij koude motor wat schommeld met rijden de eerste km's. Ook heeft ie af en toe een kortstondige "hik" tijdens het rijden. Dit laatste is veelal merkbaar op cruise control en met de grootverbruikers aan. (CC, stoelverwarming...) Kan dat ook samenhangen met die ETM? De dealer is op zoek naar de waarheid... Woensdag gaat hij weer terug voor een tweede sessie. Ze gaan dan de gasklep reinigen en kijken naar de luchtmassameter. Er komt wel een foutcode iedere keer terug geeft men aan.

Geplaatst: 29.03.2011 - 22:59
door jpwg001
EVV schreef:Ik zou hem niet schoonmaken, zoals Alex al zegt, uitstel van executie, gewoon een nieuwe laten plaatsen. Wil je een betrouwbare auto, of blijven rondlopen met de gedachte dat hij elk moment weer uit kan vallen? Die van mij ging van bijna niets aan de hand (beetje snelheidsvariatie bij constante snelheid) naar ineens in noodloop en helemaal niet meer op het gas reageren. Zeker met een automaat rijdt dat bijzonder rot, snelheid maak je wel, maar als je wilt remmen druk de motor een stuk harder door dan anders.
Gelukkig was dat op 2 minuten van m'n werk, maar heb gelijk de auto door de dealer op laten halen om de ETM te laten vervangen.
Hoe voelde die snelheidsvariatie? Ik wil het vergelijken met wat ik voel en weten of ik ook aan de beurt ben.

Geplaatst: 30.03.2011 - 07:35
door EVV
Alsof je constant windvlagen tegen hebt. Het was niet zichtbaar op de toerenteller of snelheidsmeter, alleen voelbaar.

Geplaatst: 30.03.2011 - 07:50
door jpwg001
Een dipje? Ik ben bang dat ik hetzelfde heb. Alleen voel ik het niet bij elke rit. Voornamelijk als het wat kouder is.

Geplaatst: 30.03.2011 - 08:33
door EVV
Ik heb er uiteindelijk nog 20.000 km mee kunnen rijden, achteraf gezien deed hij het vanaf dat ik hem kocht met 180.000km, de nieuwe ETM is er bij 202.000km in gekomen. Laatste 2000km werd het wel wat erger, tot die er ineens helemaal mee op hield tijdens rijden op lage snelheid, wat normaal altijd geen probleem gaf.

Geplaatst: 30.03.2011 - 08:49
door blastaway
vanavond gaat mijn V70 naar de garage mete en vergelijkbaar probleem. De mijne is echter van 2006. Morgen hopelijk terug met hopelijk ook meer info...

Geplaatst: 30.03.2011 - 09:02
door EVV
2006 zou geen probleem ETM meer moeten hebben, die is alleen tussen 1999 en 2001/2002 gebruikt. Latere kunnen natuurlijk wel gewoon vies worden.

Geplaatst: 30.03.2011 - 09:06
door blastaway
Ok, ze hadden het over een stappenplan dat men ging volgen.
Ze hadden alels op druk gezet voor vacuumlekkages en nu gingen ze kijken naar gasklep en lmm geloof ik. Ik laat het wel weten.

Geplaatst: 02.04.2011 - 17:40
door Avalanche
Deze morgen het gasklephuis grondig gereinigd. Wat een smerig boeltje binnenin. De foutcodes zijn gereset door ETS (was ik deze morgen voor een ander probleem). Voorlopig geen meldingen meer. Motor draait ook soepel. Stationair toerental blijft stabiel rond de 800 toeren. Nog best een paar dagen afwachten en kijken wat het geeft. Uiteraard met foto's.

Geplaatst: 02.04.2011 - 20:19
door Oceanracer
Jammer dat je er niets meer van ziet, als alles weer is gemonteerd. :lol:

Geplaatst: 02.04.2011 - 20:57
door blastaway
Mijn gasklephuis is ook gereinigd door de dealer en heb nog net echt kunnen testen of nu alles goed is.