Pagina 1 van 1

Onderhoudsbeurt 160.000km

Geplaatst: 28.03.2011 - 14:12
door Heibel
Hallo,

Binnenkort mag onze MY2005 V50 1.6d voor de APK. We hebben nu iets meer dan 160.00km gereden, echter er zit 'n gereviseerd motorblok in waar we nog geen 10.000 mee hebben gereden. De dealer zegt dat er naast de APK ook de 160.000km beurt noodzakelijk is. Dat kost zo'n €350. Ik vraag me echter af welke werkzaamheden dat dan plaatsvinden en of dat voor ons wel nodig is, aangezien we 'n zo goed als nieuwe motor d'r in hebben liggen. Wie kan me vertellen wat er komt kijken bij de 160dkm beurt?

Geplaatst: 28.03.2011 - 14:31
door arjen
Mbt je motor......Deze heeft dus 10.000 geleden oa. nieuwe olie en bougies gehad mag ik aannemen. En ook een nieuwe distributieriem.

Blijft nog wel wat over wat normaal bij een beurt zit of kan zitten.
- interieurfilter vervangen
- luchtfilter vervangen

- controle op onderstel qua speling
- controle op remsysteem (leidingen / schijven en blokken)

Maar wie heeft toen die motor vervangen?
Ik mag aannemen dat toen die auto ook wel even verder nagekeken is?
Dus is maar de vraag dan of je auto al toe is aan een beurtje. (Eh ja volgens je serviceboekje natuurlijk wel. Maar die wist ook niet dat er een nieuwe / andere motor in zou komen.

Geplaatst: 28.03.2011 - 14:42
door Heibel
Hey Arjen (leuk, zo heet ik eigenlijk ook..), bedankt voor de info!

E.e.a. zou plaats moeten vinden bij dezelfde dealer, vandaar ook dat ik hier even wil informeren. Ik heb 'n beetje het gevoel dat ze op deze manier wat extra's willen vangen, want de motor is destijds onder garantie vervangen. De auto is toen zo'n beetje helemaal nagekeken (remmen betwijfel ik) en er zijn toen ook 'n aantal zaken voor de zekerheid vervangen, waterpomp, distributieriem en de koppelingsplaten, koppakking. Hij is dus zo goed als nieuw, met krap 10.000km gelopen. Die beurt kan wat mij betreft dan zeker geen €350 kosten. Ik weet genoeg, bedankt!

Geplaatst: 28.03.2011 - 14:46
door Walter
Weinig diesels hebben bougies arjen, hooguit gloeibougies. <bijdehand modus uit>

Bij een motorwissel zijn er diverse delen die overgezet worden, zoals het luchtfilter ed. ook het brandstoffilter (mits niet op/in de motor verwerkt) zal zijn blijven zitten. En dan is het toch verstandig die volgens schema te blijven vervangen.

Geplaatst: 28.03.2011 - 21:37
door arjen
ai........Tja had ff overheen gekeken.......diesel.

Ik snap ook dat er zaken zijn overgezet. Maar je weet als het goed is wat er oud en nieuw is aan je motor.

Tevens kan /moet de dealer wel kunnen aangeven wat zij leveren voor 350 euro.

Geplaatst: 28.03.2011 - 23:20
door Thamar
Heibel, waarom zou het moeten plaatsvinden bij dezelfde dealer?

Dit is Europees geregeld sedert een paar maanden dat het niet uitmaakt waar je je auto in onderhoud doet, zolang je het maar volgens de voorschriften doet, en problemen onder garantie.

En euhm, onderhoud van 160 is een kleintje dacht ik, ik heb net dat van 100 gehad en heeft me €225, incl V50 voor een dag, gekost.

Nieuwe oliefilter, dieselfilter, olie, ergens een ring en dynamisch testen.