Pagina 1 van 6

geluid D5

Geplaatst: 29.03.2011 - 08:41
door FrankvanBeek
In januari dit jaar is mijn XC60 D5 afgeleverd. Gezien de hoeveelheid kilometers die ik tegenwoordig rijd is dat een diesel geworden. Omdat ik nogal van een geruisloze motor houd, heb ik hierover geaarzeld, maar over de D5 las ik op de volvosite: "Tegelijkertijd zorgt deze techniek voor een plezierig motorgeluid, dat doet denken aan dat van een zescilinder benzinemotor. De nieuwe motor heeft uitstekende waarden wat betreft geluidsproductie en geluidsperceptie, beter bekend als NVH of Noise, Vibration en Harshness." Tijdens de proefrit (b)leek deze claim te kloppen. Een aangenaam geluid. Ook na aflevering was ik nog tevreden, maar na verloop van tijd moest ik helaas merken dat de motor als niet teveel gas wordt gegeven tussen ongeveer 1400 tot 1700 toeren het ouderwetse dieselgeratel hinderlijk doorgeeft. Bij meer druk op de gaspedaal loopt de motor weer gelijkmatiger, maar als ik rustig door de bebouwde kom tuf, heb ik het idee in een ouderwets bestelbusje te rijden. Merkwaardig is overigens dat als de motor koud is, hij gelijkmatiger loopt. Herkent iemand dit probleem? Moet ik ermee leren leven (constateren dat Volvo nog steeds geen moderne geluidsarme diesel kan maken) of is het op te lossen?

Geplaatst: 29.03.2011 - 08:50
door Quota
Hallo Frank, en welkom hier op het forum. We zijn hier erg gek op plaatjes, dus foto's van je bolide zijn welkom.

Tav het door jou ervaren probleem, misschien dat je in een iets te hoge versnelling rijdt? ik heb er in hetzelfde toerengebied alleen problemen mee wanneer ik dan veel gas geef om te versnellen dat het iets gaat dreunen, maar dat is toch wat anders dan het echte dieselgeluid zeg maar.

nu rijdt ik ook wel in een heel andere auto dan jij, maar de motor is in de basis hetzelfde.

Maar misschien is het een typisch XC60 kwaaltje? Ik zou er in ieder geval eens mee naar de dealer gaan en je verhaal daar neerleggen. Geef ze even de kans om er iets aan te doen, misschien moet er iets nagesteld worden? Belangrijk is ook hoeveel km je er inmiddels mee hebt gereden, is dat 5.000 km of 50.000 km?

Geplaatst: 29.03.2011 - 09:14
door FrankvanBeek
Dank voor je reactie.

Het zit niet in de versnelling, want het is een automaat en het gaat om de situatie dat ik weinig gas geef. Bij meer gas geven, is het probleem weer weg. De dealer heb ik al in het probleem betrokken (ik heb nu ongeveer 7500 km gereden), maar zij zeggen dat er niets abnormaals aan de hand is.

Geplaatst: 29.03.2011 - 12:23
door Thom
Herkenbaar, Volvo geeft hoog op over de huidige D5. Maar het is een blijft een 5 cilinder diesel, dat kan je niet verhullen. Met een oneven aantal cilinders zul je nimmer de rust en het geluid van een zescilinder kunnen halen. Staat tegenover dat menigeen het een fraai, turbine-achtig geluid vindt. Maar dat is een kwestie van smaak. Wmb had Volvo er goed aan gedaan om destijds, toen ze nog in de PAG van Ford zaten, de 2.7 (nu 3.0) V6 diesel op één of andere manier in de duurdere modellen te schroeven. Dan had men de klanten kunnen bedienen die meer prijs stellen op rust en souplesse dan de vijfcilinderroffel. Helemaal icm de ZF transmissie die bv. Jaguar monteert met deze motor, die is fenomenaal vergeleken met de trage, ietwat ongemanierde Geartronic van Aisin. Maar eea schijnt weer te maken te hebben met de beschikbare ruimte..

Geplaatst: 29.03.2011 - 13:20
door FrankvanBeek
Die vijfcilinderroffel vind ik op zichzelf niet onplezierig, al is een zescilinder een stuk rustiger. Het gaat mij om het onder sommige omstandigheden klepperen zoals ouderwetse diesels dat deden. Een fenomeen waar andere merken uit de klasse van Volvo al geruime tijd geen last meer van hebben.

Geplaatst: 29.03.2011 - 15:56
door chris_zweden
Als de automaat op het punt staat om terug te schakelen dan heeft ie het maar dat heeft meer te maken met te lage toeren denk ik... Als de auto nog koud en is en het vriest buiten dan hoor je echt tik tik tik. Maar voor de rest niet :)

Geplaatst: 29.03.2011 - 18:16
door Thijs
Wmb had Volvo er goed aan gedaan om destijds, toen ze nog in de PAG van Ford zaten, de 2.7 (nu 3.0) V6 diesel op één of andere manier in de duurdere modellen te schroeven.
Tss.[-X

Wat mij betreft IS volvo 5 cylinder!!

Geplaatst: 29.03.2011 - 20:48
door hans98
Hallo Frank, heeft je dealer geen D5 automaat staan om mee te vergelijken? (anders moeten ze doe wel kunnen regelen voor je)

Geplaatst: 29.03.2011 - 23:45
door Thom
Tss.

Wat mij betreft IS volvo 5 cylinder!!
Ok, dat mag. Maarrrr:
1) men stapt er nu sowieso al vanaf met de benzinemotoren;
2) in vergelijkende testen is er ALTIJD de opmerking dat de D5 minder geraffineerd is dan de concurrentie (loopcultuur, geluid bij accelereren e.d.);
3) de D5 verbruikt evenveel of misschien wel meer dan diezelfde concurrenten met een zescilinder;
4) 205 en straks 215pk is geen overdaad;
5) er is domweg gewoon vraag naar in het premiumsegment (denk vooral aan S80, V/XC70, XC60 en natuurlijk de XC90).

Ik denk dat er wel degelijk markt voor is, of misschien nog wel meer: was. Het was geen opmerking om Volvo af te serveren, meer een mening dat Volvo er wel bij zou varen als ze een fijne zescilinder dieselmotor zouden aanbieden. Men is doorgaans lyrisch over de T6, behalve over het verbruik. Need I say more? Daar ligt een gat...;)

Thom

Geplaatst: 30.03.2011 - 00:37
door chris_zweden
Tss.
Ik denk dat er wel degelijk markt voor is, of misschien nog wel meer: was. Het was geen opmerking om Volvo af te serveren, meer een mening dat Volvo er wel bij zou varen als ze een fijne zescilinder dieselmotor zouden aanbieden. Men is doorgaans lyrisch over de T6, behalve over het verbruik. Need I say more? Daar ligt een gat...;)

Thom
Als er markt voor is waarom gaat bmw dan 3 cilinders maken? VAG is al een tijdje bezig met downsizen, kleine motor met een opgefokte turbo, eens afwachten of die de 2 ton halen zonder dat de turbo kapot gaat.

Door de milieu wetten kun je een 6 cilinder straks wel vergeten, die komt niet onder de co2 norm, spijtig maar helaas.

En wat jij aangaf over vermogen is grote onzin, 5 cilinder heeft in de meeste evenveel koppel als een 6 cilinder met dezelfde inhoud.

audi 2.7 v6
190 pk
400 nm

bmw 3.0 i6 (uit 3 serie)
204 pk
430 nm

bmw 3.0 i6 (uit nieuwste 5 serie)
204 pk
450 nm

volvo 2.4 i5
205 pk
420 nm

Ik denk dat elke leek zo kan zien dat de D5 gemiddelde beter presteert dan de Duitsers. Waar zit het verschil dan in vraag je je af? De versnellingsbak / aandrijving en waarschijnlijk is de turbo groter bij de Duitsers, waarschijnlijk voor de autobahn.

Geplaatst: 30.03.2011 - 01:14
door elvis21
Om weer even on topic te komen:
Ik heb een D5 met geartronic en herken je verhaal niet.

Geplaatst: 30.03.2011 - 08:52
door FrankvanBeek
Gisteren naar aanleiding van mijn bericht, dat ik de mededeling dat er niets aan de hand is teleurstellend vond (moet ik constateren dat Volvo nog niet in staat is een geluidarme diesel te maken?) heb ik telefoon van de dealer gekregen. Dinsdag a.s. gaan ze de auto goed nakijken. Hopen dat ze het kunnen oplossen en ik niet nogmaals te horen krijg dat alles goed is.

Geplaatst: 30.03.2011 - 09:25
door BlackcurrantV70
Een D3 of D5 maakt geen "geluid" dat is muziek !

Voor mij moet ie niet stiller worden !

Geplaatst: 30.03.2011 - 10:07
door diesel01
Gisteren toevallig een F10 530d mogen beluisteren op de parking bij Appie, en die is behoorlijk stiller als de D5.
Dat heeft ongetwijfeld met de 6 cylinder te maken.
Het is maar net wat je er voor over hebt, wil je naast een potente motor(in vergelijk met een polo bleumotion) ook sfeerverhogende optie's ben je bij de Duitse concollega's minimaal een euro ton verder.
Ik denk dat mensen in dit segment vaak niet helemaal meer duidelijk hebben wat"gewone" 4cylinders aan geluid produceren.
Met welk gemak en rust hun bolides snelheid maken.
Er zijn altijd betere/stillere/snellere auto's te krijgen, maar voorlopig ben ik bevoorrecht om een V70/D5/GT te kunnen/mogen rijden, ik heb ook een andere tijd gekend..

Geplaatst: 30.03.2011 - 10:24
door FrankvanBeek
Mijn D5 maakte bij aanvang ook 'muziek', maar het dieselgereutel dat er (onder bepaalde omstandigheden) bijgekomen is, is een niet gewenste 'drumband'.

Geplaatst: 30.03.2011 - 10:31
door Oceanracer
Aangezien het probleem zich eerst niet voordeed en nu wel, zou ik zelf een oliewissel voorstellen. Mocht dit geen soelaas bieden, is het een goed idee de motorsteunen even los te draaien en het blok "even" wat heen en weer te (laten) wiebelen en daarna de steunen weer aan te draaien. Tot die tijd zou je ook eens ergens anders kunnen tanken. Wellicht dat een zogenaamde premium brandstof het probleem vermindert.

Geplaatst: 30.03.2011 - 10:34
door 945i
chris_zweden schreef:
audi 2.7 v6
190 pk
400 nm

bmw 3.0 i6 (uit 3 serie)
204 pk
430 nm

bmw 3.0 i6 (uit nieuwste 5 serie)
204 pk
450 nm

volvo 2.4 i5
205 pk
420 nm

.
Chris, welke motoren vergelijk je eigenlijk......??

Geplaatst: 30.03.2011 - 12:23
door diesel01
Hij pakt de 525d die te boek staat als 3.0d maar als handelsnaam 525d die doet idd 204pk,
De 'echte' 530d heeft 244pk

Geplaatst: 30.03.2011 - 12:25
door diesel01
Oceanracer schreef:Aangezien het probleem zich eerst niet voordeed en nu wel, zou ik zelf een oliewissel voorstellen. Mocht dit geen soelaas bieden, is het een goed idee de motorsteunen even los te draaien en het blok "even" wat heen en weer te (laten) wiebelen en daarna de steunen weer aan te draaien. Tot die tijd zou je ook eens ergens anders kunnen tanken. Wellicht dat een zogenaamde premium brandstof het probleem vermindert.
Ik tank idd de premium diesels en het maakt verschil in "geluids"beleving.

Geplaatst: 30.03.2011 - 12:31
door 945i
diesel01 schreef:Hij pakt de 525d die te boek staat als 3.0d maar als handelsnaam 525d die doet idd 204pk,
De 'echte' 530d heeft 244pk
De "i6" verwarde iets, maar staat voor inline 6 cilinder denk ik..
Chris heeft duidelijk nooit een i6 diesel gereden merk ik al.. :)