Pagina 1 van 4
Rij ervaring V70 D3 versus D5
Geplaatst: 29.03.2011 - 16:37
door den toerist
Hallo,
Heeft een D3 motor genoeg power in vergelijking met de D5 motor?
Wat zijn jullie ervaringen met deze motorisaties?
Geplaatst: 29.03.2011 - 20:53
door WMB
Nee, een D3 heeft echt minder power dan een D5...

Geplaatst: 30.03.2011 - 10:03
door NederKees
Let op (voor Belgische D5 fans). Volvo gaat vermogen D5 zeer binnenkort verhogen van 205 naar 215pk. De grootste BIV grens ligt bij 211pk. D5 wordt dan dus bijna €2500,- duurder.
Protesteert allen bij uw Volvo dealer!
Geplaatst: 30.03.2011 - 20:05
door den toerist
WMB schreef:Nee, een D3 heeft echt minder power dan een D5...

Ja dat er wezenlijk een verschil is van 42pk daar ben ik van op de hoogte.
Maar qua Nm scheelt het slechts 20Nm. Op vlak van motor karakterestieken ontlopen ze elkaar niet echt veel.
Mijn vraag is eigenlijk Heb je met de D3 soms niet het gevoel dat de motor adem te kort komt of gaat hij onder gelijk welke omstandigheid overal vlot mee?
Geplaatst: 30.03.2011 - 20:09
door trimitie
heeft toch iets minder power hoger in de toeren dan D5, maar voor mij telde toch het iets mindere verbruik en vooral de mindere autobelastingen....
Geplaatst: 30.03.2011 - 20:18
door den toerist
Nu rij ik met een V70 2.5 tdi van 140pk 290nm. (1998)
dat zal wel al wat verschillen van, de huidige D3 denk ik.
Geplaatst: 30.03.2011 - 20:21
door Ludo
NederKees schreef:Protesteert allen bij uw Volvo dealer!
Gaat die dan de BIV voor je betalen?.

Geplaatst: 30.03.2011 - 20:27
door NielsPHEV
De D3 heeft wel 400 Nm koppel maar het is slechts beschikbaar over een relatief smal toerenbereik en vervolgens zak het ook heel snel in. Er zouden goede tunig opties die dit grotendeels "verhelpen"
Geplaatst: 30.03.2011 - 20:58
door Pritchard
Welke zijn de goede tuning opties??
Geplaatst: 30.03.2011 - 22:00
door NielsPHEV
Fasttech, Rica, Heico en naar verwachting binnenkort Polestar zie bijgaande curve, koppel blijft zo'n 750 rpm langer "aanwezig" en totaal vermogen neemt toe tot zo'n 190 pk
Geplaatst: 30.03.2011 - 23:57
door emanje
Zolang je meer dan 300Nm tot je beschikking hebt kom je goed vooruit. Ik zie in de tabel dat men na tuning IETS langer hierover de beschikking heeft. Slechts 150 "toeren" langer. Dat zal geen zoden aan de dijk zetten.
Als je dezelfde redenatie doet met 350Nm, dan beschikt men hier 250 "toeren" langer over.
In de praktijk betekent het waarschijnlijk dat men tijdens het accelereren minder dan een halve seconde langer van deze trekkracht kan genieten. Dáár hoef je het dus niet voor te doen.
Geplaatst: 01.04.2011 - 13:54
door NederKees
Als dat grafiekje echt klopt zou de standaard D3 beter presteren dan Volvo beweert. Max vermogen blijft ongeveer constant tot 3750 rpm. De grafiek van Volvo zelf geeft een zeer sterke daling direct na 3000 toeren.
Zou Volvo zich het commentaar hebben aangetrokken en de motor toch iets beter hebben getuned. Dit ziet eruit als een 520d....
Over 2 weken weet ik het na mijn proefrit.
Geplaatst: 01.04.2011 - 14:47
door Fulaks
BSR heeft ook net de tuning uit voor de D3 in de S/V60 : 188 PK, 426 Nm
Geplaatst: 01.04.2011 - 18:47
door dewae
Je mag je niet blindstaren op absolute cijfers.
Veel meer zeggend is bovenliggende grafiek met vermogen- en koppelkurve. Verschil in ware rijsensatie met Heico tov stock versie zoals als vermeld lijkt me heel beperkt, voor zover dat de originele standaard kurves correct zijn uiteraard. Blijkbaar zijn er reeds diverse updates geweest intussen....
BSR lijkt op het eerste zicht dan ook zinloos, tenzij zij erin geslaagd zijn om het vermogen tot 4500 o/pm netjes op te bouwen en het koppel over een breder toerental uit te smeren.
Daarenboven, laat ons toch ook even rekening houden met het gegeven dat een voorwielaandrijver het best best moeilijk heeft met koppelwaarden boven de 400 nm.
De nieuwe D5 (205 pk, 420 nm) lijkt mij een perfekt uitgebalanceerde motor voor wie graag een echt sportieve diesel wil en hiervoor bereid is om in België een meerprijs van 6.000€ + 1250€ extra BIV op te hoesten.
D3 is een fiscaal vriendelijke oplossing die in 99% meer dan voldoende vermogen en koppel vrijgeeft en hiermee kan concurreren tegen C/klasse, 3-serie en A4.
D2 daarentegen....Volvo onwaardig als ze zich als premium merk verder willen profileren. Kan je evengoed een VW passat, Peugeot 508,Ford Mondeo kopen voor minder "florijnen" in de 1600cc categorie.
Geplaatst: 01.04.2011 - 19:12
door bart simpson
dewae schreef:De D2 daarentegen....Volvo onwaardig als ze zich als premium merk verder willen profileren. Kan je evengoed een VW passat, Peugeot 508,Ford Mondeo kopen voor minder "florijnen" in de 1600cc categorie.
de fiscus verwekt doorgaans lelijke kindertjes, toch zijn ze vaak erg "lief"
Geplaatst: 02.04.2011 - 08:32
door emanje
1600 cc heeft niets met wel of niet premium te maken. Kijk maar eens om je heen.
Geplaatst: 02.04.2011 - 10:58
door den toerist
dewae schreef:
D3 is een fiscaal vriendelijke oplossing die in 99% meer dan voldoende vermogen en koppel vrijgeeft en hiermee kan concurreren tegen C/klasse, 3-serie en A4.
De V70 concurreert toch met de A6, 5-serie en de E-klasse?
De D3 is bv min of meer vergelijkbaar met de 2.0 diesel van de A6. of de E220CDI
Geplaatst: 02.04.2011 - 12:03
door emanje
Ja, de 3-serie is heel klein en de A4 ook. Dit zal voor niemand die een V70 overweegt een serieuze concurrent zijn.
Geplaatst: 02.04.2011 - 14:55
door 945i
Passat en Mondeo zijn concurrenten.
Geplaatst: 02.04.2011 - 16:05
door Thom
Met die stuntedities nu wel bijna idd, er is weinig (semi) premium meer aan Volvo.