Pagina 1 van 1
Snelheidsmeter schommelt
Geplaatst: 29.03.2011 - 19:19
door sven-
Volvo-ers,
Ik heb last van een snelheidsmeter die in sommige snelheidsgebieden schommelt ipv rustig bij die snelheid blijft. Boven de 110 km/h is hij rustig en tussen 70-80 zo ongeveer. Daarbuiten dus onrustig.
Weten jullie waar dit in zit? Slecht contact ergens?
Gaat om een 460, 1.8i handgeschakeld uit '96. Geen info centre.
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:30
door Shockwave
Hoeveel is schommelen? Varieert hij 5 km/u of is het meer een trillen van de wijzer?
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:30
door sven-
Trillen van de wijzer bedoel ik inderdaad. Bij constante snelheid beweegt (danst) hij op en neer.
Geplaatst: 30.03.2011 - 00:03
door frank460
Ik heb het juist andersom. Tot de 60-70 doet ie het perfect, na de 80 springt ie vanuit het niks naar de 100/110 en daarboven doet ie wel rustig maar is ie heel onnauwkeurig. Dus als ik 160 teller rij, rij ik maar 140....
Geplaatst: 30.03.2011 - 08:31
door Iroll
Dashboard eruit halen en de messing afstandbusjes controleren tussen metertjes en printplaat op oxidatie. Dat is vaak de oorzaak van een dolle snelheidswijzer.
Geplaatst: 31.03.2011 - 21:50
door Hugo_Amstelveen
Iroll schreef:Dashboard eruit halen en de messing afstandbusjes controleren tussen metertjes en printplaat op oxidatie. Dat is vaak de oorzaak van een dolle snelheidswijzer.
Uhhh, dash eruit halen???
Is daar ergens een 'how to' van te vinden?
Ik heb bovenstaand prob namelijk ook en vind het errug irritant.
Geplaatst: 13.04.2011 - 20:54
door sven-
Om nog even terug te komen op dit onderwerp, kun je niet volstaan met het eruit halen van de tellerbak ipv het hele dashboard?
En iets dat ik nog tegen kwam tijdens het zoeken naar andere topics van mensen met hetzelfde probleem, kan het ook niet liggen aan een defecte mechanische kabel bij de versnellingsbak? die het snelheidssignaal doorgeeft?
Geplaatst: 14.04.2011 - 09:47
door Iroll
De tellerbak hoef je er alleen maar uit te halen. Je kan proberen of het smeren met naaimachine olie (heel dunne olie dus) van de binnenkable helpt. De kabel van boven uit de tellerbak loshalen en dan wat olie erin laten druppelen. Kabel zit vast met een bajonet sluiting, indrukken en een kwart slag draaien. Je kan er lastig bij komen, dunne lange vingers komen goed van pas.
Geplaatst: 14.04.2011 - 10:39
door 945i
Ik heb geen verstand van een 400 serie, maar bij de 300 reeks zat de kabel in de linker voorwielnaaf en dan naar de tellerbak toe, meestal was het met een nieuwe kabel opgelost...
Geplaatst: 14.04.2011 - 11:06
door frank460
Maar de teller doet het nog wel, hoef je die kabel niet te vervangen. Ik heb het probleem ook, ga eens proberen dat van het weekend te verhelpen... hopelijk kan ik dan een post plaatsen met de uitslag er van...
Geplaatst: 14.04.2011 - 11:28
door Iroll
945i schreef:Ik heb geen verstand van een 400 serie, maar bij de 300 reeks zat de kabel in de linker voorwielnaaf en dan naar de tellerbak toe, meestal was het met een nieuwe kabel opgelost...
De kmteller kabel van de 440/460 zit in de versnellingsbak, dus niet zoals de 300serie in de voorwielnaaf.
Geplaatst: 14.04.2011 - 11:30
door 945i
Okay!