Pagina 1 van 1
Richtingaanwijzer slaat na sturen niet uit
Geplaatst: 29.03.2011 - 19:22
door sven-
Volvo-ers,
Ik heb last van een richtingaanwijzer die na het maken van een bocht aan blijft staan. Ik bedoel de hendel aan de linkerkant van het stuur. Ik vermoed een kapot veertje? Weet iemand hoe ik dit repareer?
Alvast bedankt!
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:28
door Shockwave
Het is waarschijnlijk geen veertje, maar een ijzeren of plastic plaatje dat daar zit. Die is kapot/versleten. Als je geen airbag hebt is hij makkelijk te verwijderen en repareren. Haal even op de sloop een nieuwe.
Je knipperlichten e.d. doen het verder wel gewoon neem ik aan?
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:31
door sven-
Knipperlichten en alles doet het, alleen het terugslaan gebeurt niet automatisch waardoor ik het soms vergeet zelf te doen en dan blijft hij knipperen alsof ik wil gaan afslaan..
Heb geen airbag. Heb jij nog tips voor het verwijderen van dat plastic gebeuren rond het stuur?
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:39
door Shockwave
Knipperlichten en alles doet het
Dan hoef je geen zekering te controleren

Dat is soms ook zoiets kleins waar mensen niet aan gelijk aan denken.
Heb jij nog tips voor het verwijderen van dat plastic gebeuren rond het stuur?
Ik moet mezelf wel ietsje corrigeren, er zit wel een veertje, maar bij mijn broer was het dat ijzeren/kunsstoffen dingetje. Het is al lang geleden dat we dat gerepareerd hebben, maar ik zal het hem zo ff vragen.
Algemene tip bij dit soort kunststoffen: voorzichtig werken van dat spul breekt nogal snel....
Geplaatst: 30.03.2011 - 09:04
door Shockwave
Geplaatst: 30.03.2011 - 14:12
door sven-
Ja balen is dat ik geen tekening ervan kan vinden in VADIS, dus moet waarschijnlijk eerst oefenen met een sloper.
Geplaatst: 30.03.2011 - 14:53
door Shockwave
Dat lijkt me het beste. Dan kun je met alle rust oefenen omdat je niet bang hoeft te zijn dat je iets onherstelbaar beschadigd. Persoonlijk ga ik soms speciaal voor dit soort dingen eerst naar de sloop om te oefenen.
Geplaatst: 30.03.2011 - 16:18
door wpee
Er steekt een pinnetje uit de hendel die door het stuur wordt teruggedrukt.
Dus:
1) pinnetje met hand bedienen, werkt het?
2) pinnetje intern afgebroken of geheel wel, jammer
3) plaatje aan stuur is afgebroken, kan bijna niet.
Geplaatst: 18.06.2011 - 17:18
door sven-
Ben er nu mee bezig, maar krijg met geen mogelijkheid die moer los waarmee het stuur vast zit?
Tips?
Geplaatst: 18.06.2011 - 17:48
door Iroll
Warom haal je het stuur eraf? Om de hendel te verwijderen hoef je alleen maar de plastic kappen te verwijderen en de hendel eruit te klikken.
Geplaatst: 18.06.2011 - 18:31
door sven-
Ik meen me te herinneren dat volgens de Volvo handleiding het stuur eraf moet als eerste stap. Pas daarna de kappen. Kun je wel bij de schroeven zonder het stuur eraf te halen?
Geplaatst: 18.06.2011 - 18:41
door chrisje
Kan als je wilt morgen wel ff bij je langs komen.
Stuur me maar een PB als je wilt
Geplaatst: 18.06.2011 - 18:42
door Iroll
Alleen als je een airbag stuur hebt gaat dat niet lukken. Maar als je ff de zoekfunctie had gebruikt was je oa
dit topic tegengekomen.
Geplaatst: 18.06.2011 - 19:12
door sven-
Wel grappig dat in dat andere topic ale eerste wordt gezegd dat het stuur eraf moet...
Maar inderdaad, het hoeft kennelijk niet perse, ook al lijkt het me wel makkelijker (meer ruimte). Ben nu zelf al een stuk verder maar resteert dat ik de unit er niet uit kan halen. Connector is los en alles maar dashboard zit in de weg (zie foto)

Geplaatst: 18.06.2011 - 21:27
door wpee
stuur omlaag zetten?
Geplaatst: 18.06.2011 - 21:43
door sven-
Stuur kan niet omlaag en zoals ik schreef zit het dashboard in de weg, niet het stuur.
Geplaatst: 18.06.2011 - 22:07
door Doeke Dobma
Als men zegt 'stuur omlaag' bedoelen ze natuurlijk niet gewoon het stuurwiel, maar de stuurstang. Dus de stang die van het stuur, door de stuurkolom naar de kruiskoppeling loopt. Als, let op, ALS je je stuurstang in hoogte kunt verstellen zit er links een hendel. Zet je 'stuur' dan omlaag en zoals je dan zult zien gaat ook de RAW hendel mee omlaag. Nogal wiedes omdat deze natuurlijk ook aan de stuurstang zit.
Als je stuur niet omlaag wil, kun je er op de nette manier bij door eerst het stuurwiel te verwijderen door stuur op stuurslot te zetten en met een ratel, verlengstuk en dop 24 de moer linksom los te draaien(zo enorm vast zit ie nou ook weer niet). Nadat het stuur eraf is kun je het frame, waar RAW en wis/was hendel aan zitten, los klikken van de stuurstang.
De minder nette maar snellere manier: wrikken. Beetje wrikken, komt de hendel ook wel los. Dashboard kan wel wat hebben.
Overigens: aan een kapotte hendel ga je natuurlijk niet zelf lopen kloten. Het is priegel werk en als je het lijmt kun je vermoedelijk na een week weer. Haal gewoon een nieuwe, ik meen dat de dealer hier 17.50 voor rekent, dus daar kom je denk ik ook wel weer overheen...
Geplaatst: 18.06.2011 - 22:41
door sven-
Bedankt voor de tips Doeke! Maar zoals ik schreef heb ik een stuur dat niet in hoogte verstelbaar is, dus zou het stuur eraf moeten...daar heb ik moeite mee (zie eerste post vandaag). Blijft dan wrikken over...
Ik ga die hendel overigens niet herstellen, heb een andere goed werkende van de sloop liggen. Nieuwe bij dealer is overigens wat meer hoor, iets in de 40
Geplaatst: 19.06.2011 - 01:03
door Iroll
Laat de moer erop zitten nadat je hem hebt los gekregen als je het stuur eraf trekt. Je zal niet de 1e zijn die zijn voortanden eruit slaat met zijn eigen stuur als die plotseling loskomt!
Geplaatst: 20.06.2011 - 17:25
door sven-
Oke, is uiteindelijk gelukt

, met onderstaande aanwijzing van Doeke (dank daarvoor). Wrikken is overigens onmogelijk. Enige speling heeft het dashboard wel, maar onvoldoende voor de volledige RAW unit.
Doeke Dobma schreef:Als je stuur niet omlaag wil, kun je er op de nette manier bij door eerst het stuurwiel te verwijderen door stuur op stuurslot te zetten en met een ratel, verlengstuk en dop 24 de moer linksom los te draaien(zo enorm vast zit ie nou ook weer niet). Nadat het stuur eraf is kun je het frame, waar RAW en wis/was hendel aan zitten, los klikken van de stuurstang.