Pagina 1 van 4

Onregelmatig stationair lopen

Geplaatst: 30.03.2011 - 14:59
door sju_art
Wanneer ik de auto in z'n vrij zet/stationair laat lopen, gaat ie soms van z'n 750 rpm opeens omhoog naar bijna 1000 rpm om vervolgens weer terug te zakken. Hij doet dit in golfjes zeg maar. De motor slaat niet af (alleen bij achteruit rijden soms bijna).

Hij doet het niet continue, maar soms. Ik krijg geen waarschuwingen te zien (geen meldingen).

Wat kan dit zijn?

Auto doet dit op LPG, ga straks checken of ie het ook op benzine doet.

Geplaatst: 30.03.2011 - 15:09
door EVV
ETM al vervangen?

Geplaatst: 30.03.2011 - 15:40
door sju_art
Geen idee. Ik had begrepen dat je dit aan de kleur stikker kan zien. Waar is die stikker geplaatst (en waar zit de ETM)?

Klopt het dat het schoonmakne van de ETM ook kan bijdragen aan het beter stationair lopen?

Een gesprek met een collega bracht het idee naar voren dat er misschien een te arm gas mengsel word in gespoten (teminste als ie het alleen op LPG doet). Dus wellicht binnekort even Landi benaderen voor een onderzoek...

Geplaatst: 30.03.2011 - 15:56
door Oceanracer
Even een stukje op benzine rijden en je weet het. Voor veel info over de ETM even de zoekfunctie gebruiken. In het kort:
- Oude ETM: schoonmaken, software-update, vervangen.
- Nieuwe ETM: schoonmaken

Geplaatst: 30.03.2011 - 16:09
door sju_art
Bedankt voor de info, zoiets had ik ook begrepen. De ETM vervangen was een duur grapje, alhoewel als je de ETM zelf kan bemachtigen en inbouwen scheelt het natuurlijk alweer wat.

Na de terug reis straks weet ik meer...

Geplaatst: 30.03.2011 - 16:15
door EVV
sju_art schreef:Geen idee. Ik had begrepen dat je dit aan de kleur stikker kan zien. Waar is die stikker geplaatst (en waar zit de ETM)?

Klopt het dat het schoonmakne van de ETM ook kan bijdragen aan het beter stationair lopen?

Een gesprek met een collega bracht het idee naar voren dat er misschien een te arm gas mengsel word in gespoten (teminste als ie het alleen op LPG doet). Dus wellicht binnekort even Landi benaderen voor een onderzoek...
De ETM is het eerste metalen blok als je de luchtinlaat volgt, dat zit aan de zijkant van het inlaatspruitstuk geklemd (gelukkig heb je geen turbo). Je kunt ook kijken hoe de kabel loopt, als die los zit is die waarschijnlijk al eens vervangen, bij een nooit vervangen ETM loopt die achter de startmotor langs. Aangezien losknippen en daarna los laten hangen veel minder werk is dan startmotor eruit, kabel eruit, nieuwe aansluiten en startmotor erin wordt dit vaak zo gedaan. Waar de stikker zit weet ik niet, nooit echt naar gezocht, maar zal wel aan de onderkant zitten aangezien ik hem niet aan de boven of zijkant zie.

Overigens wordt een oude ETM vervangen door een oud model, dus 100% garantie dat je weer problemen gaat krijgen, er zit een ontwerpfout in. Maar dat duurt nog wel even als het goed is.

Geplaatst: 30.03.2011 - 16:31
door sju_art
Ik zal eens even kijken straks, altijd wel interessant wat nieuws over je motor ed te leren.

Wat zijn een beetje de prijzen van een oude ontwerp ETM (worst case scenario...)?

Geplaatst: 30.03.2011 - 16:57
door Oceanracer
Reken op zo'n € 600,00.

Geplaatst: 31.03.2011 - 08:18
door sju_art
Voor als nog lijkt de auto op benzine stationair goed te lopen. Geen zoekend gedrag.

Ik las verder dat de bougies ook een rol konden spelen (artikel over een T5 die inhield en stationair minder mooi liep). De bougies ga ik binnenkort vervangen tijdens een onderhoud beurt, dus dat effect zal snel duidelijk worden.

Zolang de situatie niet slechter word wacht ik dat eerst even af. En zolang de auto op benzine normaal loopt, ga ik nog niet naar Landi met de aanname dat de afstellingen niet goed zijn.

Geplaatst: 10.05.2011 - 13:25
door sju_art
De auto is naar een LPG/airco specialist geweest.

Eerder die dag had ik de airco uitgezet omdat ik even door de stad ging rijden en gewoon het raam een stukje open had. Aangekomen bij de specialist ging de installatie aan het diagnose apparaat. Resultaat, niks raars, stationair liep ie behoorlijk strak 740-750 rpm (benzine & LPG). Alles zag er goed uit en het hele bezoek leek om niks...

Tot ik de airco aanzette... Daar begon ie op LPG als een idioot te zoeken. Een beetje klimmen in toeren door extra belasting is logisch, maar hij bleef maar zoeken.

Volgende stap; airco beurt (vermoedelijk is de airco bijna "leeg") en her calibratie van het LPG systeem.

Geplaatst: 10.05.2011 - 20:44
door Gast
Ploft hij ook in de uitlaat, als je je hand (vlak) voor de uitlaat houdt?
Doordat je je hand er voor houdt hoor je dit beter.

Geplaatst: 10.05.2011 - 21:08
door sju_art
Geen idee, dat zou ik moeten checken dan...

Geplaatst: 17.05.2011 - 11:29
door sju_art
Na het 2e bezoek aan de airco/LPG specialist is het mengsel rijker afgestemd (max) waarnaar de motor op eens af kon slaan. Snel weer bij gesteld door de specialist (ietsjes meer dan eerder).

De specialist vermoed het gasklephuis als de boosdoener. Bij z'n airco beurt voor de vakantie naar Italia :D, word ie schoon gemaakt.

Geplaatst: 17.05.2011 - 11:43
door EVV
Ik zou met een twijfelachtige gasklep niet naar Italië durven rijden, schoonmaken is een lapmiddel bij deze serie.

Geplaatst: 17.05.2011 - 17:00
door Ramon&Ramon
Tussen schoonmaken en schoonmaken zit een verschil,knoeien met een spuitbus bied helaas de oplossing niet,ik heb er al verschillende gereinigd,incl de electronica met een goed resultaat.

Geplaatst: 18.05.2011 - 10:24
door sju_art
@EVV
Hij loopt al 10.000 km niet zo mooi (waarschijnlijk voor de aanschaf ook al niet). Tuurlijk kan een ritje italie hem over het randje duwen (so to speak), maar anders dan een wat zoekend stationair toerental (wanneer de airco aanslaat) merk ik er niks van.

@Ramon&Ramon
De persoon in kwestie had het over een borsteltje met rem vloeistof gebruiken (iets wat ik hier eerder heb gelezen). Kwam in ieder geval over alsof hij dit net als jullie vaker met goed resultaat had gedaan.

In het ergste geval kan hij aan een nieuwe ETM komen, voor een schappelijk prijsje :D.

Geplaatst: 18.05.2011 - 11:12
door EVV
Mijn S60 had een perfect stationair toerental, maakte niet uit of de airco aan was of uit. Enige wat ik had was dat ik bij constante snelheid kleine fluctuaties in snelheid voelde, zo'n 20.000km lang. Toch was het ineens over met de gasklep, niet meer reageren op het gaspedaal en in noodloop, ongeveer 2000 rpm maken zonder gas geven, de gasklep gaat dan naar een standaard open positie. Ik kon gelukkig net m'n werk halen (was op 2 minuten afstand), maar heb hem gelijk laten vervangen, dat hoef ik niet weer mee te maken.

Geplaatst: 18.05.2011 - 14:34
door sju_art
@EVV
Ik zal je advies ter harte nemen. Maar ik zie begin Juli eerst wel even wat schoonmaken doet. Als alles perfect lijkt te werken dan laat ik het zo, anders gaat er een andere in.

Geplaatst: 18.05.2011 - 20:54
door snowryder
Toevallig sju_art, ook naar Italie dit jaar?
Wij ook , en ik ben blij dat er bij mij nog een nieuwe ETM geplaatst is door vorige eigenaar, dik half jaar geleden.
Zou ook niet gokken op een vakantie met een twijfelachtige ETM.
Aan de andere kant , die kl*** dingen komen wel uit Italie, dus misschien kunnen ze je daar nog wel goedkoper helpen als het misgaat :razz:

Geplaatst: 19.05.2011 - 10:36
door sju_art
Jazeker naar Italia :D!

Ik durf het gokje wel te nemen, maar zoals ik zeg als ie behoorlijk beroerd loopt met de airco aan dan word vervangen. Maar mocht ie het prima doen met alleen schoonmaken dan geen probleem.