Pagina 1 van 1

Versnellingsbak

Geplaatst: 31.03.2011 - 13:45
door jarno
Hallo,

Ik sta weer voor een aardige investering op niet al te lange termijn.

Zeer binnenkort een beurt waarbij de achterdempers vervangen moeten worden en voor een draagarm.

Binnen 30.000 km (1jaar) een nieuwe D-riem.

Nu zit ik mij af te vragen hoelang een handmatige versnellingsbak meegaat? De mijne gaat ondertussen bijna 400.000 duizend kilometer mee.

De auto wordt rustig bereden, ongeveer 30.000 km per jaar waarvan er ongeveer 3000 met een grote caravan (1600 kilo en ritjes naar Kroatie).
Ongeveer 2 jaar terug de koppelingsplaten en druklager vervangen dus die blijven nog wel even doorgaan.

Er is nu niets mis met de versnellingsbak dus ik ga er niet vanuit dat deze het binnenkort af laat weten maar ben wel nieuwsgierig hoelang deze ongeveer meegaan.
Motorisch weet ik dat een half miljoen geen probleem hoeft te zijn maar van de bak weet ik het niet.

Ohja voor de volledigheid het gaat om een 2.5D (Audiblok)

Geplaatst: 31.03.2011 - 13:46
door Walter
over de bak hoef je je met jouw gebruik niet zo'n zorgen te maken geloof ik.

Geplaatst: 31.03.2011 - 17:58
door toppertje
ook mijn 2.5 D heeft er meer als 4ton op zitten,en schakelt en koppelt
nog goed.
dit alles met de 1e set.
ik hoop dat er nog wat bij kan.

Geplaatst: 02.04.2011 - 02:04
door Thijs
+1.!! 375K 1e platen/drukgroep.

Zo af en toe gaat ie bij koud zijn wat lastig in 1 of achteruit. Verder erg trefzeker en geen spoor van slijtage.

Geplaatst: 02.04.2011 - 19:33
door arjen
Als de versnelling bij koude motor wat lastig in zijn achteruit of 1 gaat bij het wegrijden, dan kan je dat makkelijk voorkomen door eerste je achteruit bijvoorbeeld in de schakelen en pas dan de auto starten. Ze zal merken dat het dan soepeler gaat.

Geplaatst: 02.04.2011 - 20:51
door Thijs
OK, dat gaan we uittesten! Bedankt voor de tip!

Geplaatst: 03.04.2011 - 18:28
door arjen
Thijs,

Ik ben benieuwd of mij gedachten juist is.
Laat je het hier even weten?
Handig voor alle anderen ook :P

Gr

Geplaatst: 03.04.2011 - 20:17
door Thijs
Jah, zal het laten weten.

Alleen als ik voor een stoplicht aan komt rijden en hij wil lastig in 1 zal ik de motor niet afzetten!

Het is trouwens al sinds ik hem heb, wordt niet erger of minder. Producteigenschap denk ik..

Geplaatst: 07.04.2011 - 20:10
door jarno
De truc van het in zijn 1 zetten was mij bekend, doet bij mij alleen 's ochtends af en toe lastig. Als ik een klein stukje heb gereden dan heb ik er geen last meer van, ook niet voor het eerste stoplicht dat ik tegenkom (of als ik eerder moet sroppen).

Geplaatst: 07.04.2011 - 20:46
door Thijs
Voor het wegrijden lijkt het dan toch wat makkelijker te gaan. Tijdens is het dus niet te doen om hem uit te zetten en weer aan. En zo moeilijk doet ie dan ook weer niet :D

Geplaatst: 08.04.2011 - 21:43
door JacoS80
Ik heb 2x een 2.5D gehad 1 met 580.000 en 1 met 520.000 weg gedaan en allebei zonder bakproblemen. Ik zou me geen zorgen maken.

Geplaatst: 08.04.2011 - 22:53
door Iroll
Tarman T schreef:+1.!! 375K 1e platen/drukgroep.

Zo af en toe gaat ie bij koud zijn wat lastig in 1 of achteruit. Verder erg trefzeker en geen spoor van slijtage.
Heb je al eens verse olie geprobeert? Dat scheelt vaak enorm, vooral als de olie koud is.

Geplaatst: 19.04.2011 - 08:31
door abbabak1
Ikgeloof dat het niet voor niets is dat de handbakken geen olieverversing krijgen in hun eerste 400Kkm(einde servicelist). De dealer moet alleen bij lekkage het peil checken. Sinds de M45/6 heb ik alleen van kapotte bakken gehoord....

Wel is het zo dat de koppelingen tussen pook en bak na lange tijd op kunnen gaan spelen. Ik zou daar ook even naar kijken/vergelijken met eenzelfde bak met een paar ton minder.