Pagina 1 van 1

Een vraag over S40 T5 maximum koppel

Geplaatst: 01.04.2011 - 19:55
door Fullspeed
Volgens de brochure zou bij de S40 T5 (model 2004) het maximum koppel van 320Nm beschikbaar zijn van 1500 tot 4800 toeren. Is dit echt waar en geldt dit voor zowel handbak als automaat ?

Een automaat zou wat slip kunnen hebben en daarom later op het maximum zitten, bijvoorbeeld bij 2000 toeren.

Ik vraag dit omdat mijn auto (op de vermogensbank) pas bij 3200 toeren het maximum behaald en daarna geleidelijk zakt. Dit komt niet overeen met de grafiek in de prijslijst. Waar het aan ligt weet voorlopig niemand. ;-(

Alle antwoorden zijn welkom !

Geplaatst: 01.04.2011 - 21:50
door asta
Staar je niet blind op wat er in de brochures geschreven word, het is een indicatie.
Zet 10 dezelfde T5's naast elkaar en ze zullen allen anders presteren.
Ook de pk's zullen minder zijn dan geschreven staat in de folder, uitzonderingen daargelaten.

Mijn v50 (geartronic) heeft 200 Pk standaard (gerold), zou ook 220 volgens de folder zijn.
De geartronic zou best wel eens kunnen zorgen dat je Nm niet kloppen door slip, dit zou tevens voor mijn 20 pk verlies kunnen opgaan.
Echt erg vind ik het niet, ik heb het nog niet meegemaakt dat het zo hard waaide dat ik niet tegen de wind in kon rijden :D

Geplaatst: 01.04.2011 - 23:03
door Fullspeed
Asta, bedankt voor je reactie.

Ik staar me niet blind op wat er in de brochure staat, maar ik verwacht wel dat het maximale koppel vanaf ca 2000 toeren aanwezig is en standhoudt tot ca 4000 toeren. Nu bereikt die dit pas max op 3200 en bouwt snel af, dat is toch niet juist en totaal anders dan de brochure ?

De auto stuift niet meer lekker weg (zoals vroeger) en maakt veel te veel toeren, alsof de pk's het moeten doen waar de Nm's het laten afweten ??!!

De garage vermoedt dat de auto vroeger getuned was, maar dat is volgens mij niet het geval. Tuning zal het max koppelmoment niet vervroegen, slechts het max koppel verhogen rond die bewuste 3200 toeren, denk ik dan.

Ik denk dan aan een groot tandwiel met veel koppel langzaam ronddraaien versus een klein tandwiel met weinig koppel snel ronddraaien, dat laatste is nu het geval. Ergo, veel toeren maar ook minder snel vaart maken. Dan denk je toch aan de (automatische) versnellingsbak of de turbo ?

Geplaatst: 02.04.2011 - 08:53
door asta
Je hebt gelijk wat betreft de gegevens die jij noemt, je mag toch verwachten dat deze enigszins in de buurt komen met wat er opgegeven is ondanks ze altijd afwijken van de fabrieksopgave.

Maar heb je een Geartronic (ik vermoed van wel)?
Wat is de km stand op dit moment?
Heb je trouwens andere velgen onder de auto gezet, ik merk zelf dat 18" voelbaar minder snel wegkomt dan b.v. de winterbanden 16"

Geplaatst: 03.04.2011 - 11:17
door Fullspeed
Het lijkt mij ook dat er een bepaalde overeenkomst moet zijn met de gegevens in de brochure, anders is het misleidende info.

Ik heb inderdaad een geartronics, km-stand staat op bijna 160.000. Er zitten al sinds de aankoop 17" velgen onder. Winterbanden ben ik nog niet aan begonnen, want dan let ik misschien minder goed op. ;-)

Geplaatst: 03.04.2011 - 12:23
door Fietsventje
Beetje off-topic, maar bij een slippende koppeling zal je koppel wel doorgegeven worden, maar je raakt vermorgen kwijt.

Dus:
  • koppel in = koppel uit; koppelverlies = 0
  • vermogen in > vermogen uit; vermogenverlies = koppel * toerentalverschil
Zou het trouwens effectief niet kunnen dat er met de elektronica is geprutst? Het lijkt me dat als een moter een constant koppel heeft over een groot toerentalbereik, dat het eerder gaat om een standaard inhouden van de motor over dat bereik, dat bij het chiptunen uitgeschakeld wordt ...

Maar goed, ben absoluut geen tuning-expert, dus ga verder m'n mond houden :-)

Geplaatst: 04.04.2011 - 14:58
door asta
@ Fietsventje,

Ik begrijp je wellicht verkeerd maar het koppel word gemeten op de wielen.
Zodra de versnellingsbak slipt dan komt het maximale koppel niet meer bij de wielen en heb je geen juiste meting.
Misschien kan je iets anders uitleggen wat je bedoelt te zeggen?

Geplaatst: 04.04.2011 - 20:21
door Fietsventje
In eerste benadering is mijn bewering dat een slippende koppeling geen koppelverslies betekent juist. De kracht die je op een object moet uitoefenen om het te doen schuiven is onafhankelijk van de snelheid en is enkel afhankelijk van de kracht waarmee het object tegen de ondergrond waar het over glijdt gedrukt wordt. (meer uitleg op wikipedia)

In het geval van een droge platenkoppeling geldt dus dat het maximum over te brengen koppel (~ kracht) enkel afhankelijk is van de kracht waarmee je ze samendrukt, en niet van het feit dat ze al dan niet slippen.

In de praktijk is de wrijvingscoëfficiënt echter licht lager bij slippen dan bij stilstand en gaat er dus wel koppel verloren. Echter, het verschil is klein en kan niet verklaren waarom je op de rollenbank een heel andere koppelkromme uitkomt dan in de brochure staat. (meer wiki)

Bij een klassieke automaat wordt gebruik gemaakt van een torque converter. Die is in staat om het koppel dat uit je motor komt te vergroten aan zijn uitgang (Engelstalige wiki). Maar ik heb begrepen dat de Geartronic versnellingsbak een gerobotiseerde klassieke versnellingsbak is, en er dus geen torque converter inzit.

Ter info: het koppel aan de wielen is (opnieuw in eerste benadering) de vermenigvuldiging van: motor-koppel x verhouding versnellingsbak x eindoverbrenging. Het is duidelijk dat de versnellingsbak-verhouding sterk afhangt van de gekozen versnelling ...

Tenslotte: bij een slippende koppeling gaat er zeker en vast wel vermogen verloren. Ook is het vermogen (in 1e benadering) onafhankelijk van gekozen versnelling, eindoverbrenging en wieldiameter. Het vermogen dat op een rollenbank wordt gemeten lijkt me dan ook een veel betrouwbaardere waarde. En uiteindelijk, via het verband vermogen = koppel x rotatiesnelheid, kan je uit het vermogen ook het koppel bepalen.

Hopelijk heb ik nu niet nog meer onduidelijkheid geschapen ...

Geplaatst: 05.04.2011 - 08:09
door asta
Ok bedankt voor je reactie Fietsventje.
Uit jouw woorden begrijp ik dat je eigenlijk het tegenovergestelde beweerd dat bij slip in de versnellingsbak het maximale koppel niet beïnvloed, begrijp ik dat goed?
Het zal ongetwijfeld geen invloed hebben op het aantal Nm wat de motor levert alleen bedoel ik dat je door de slip van de bak het maximale koppel niet meer kunt meten aan de wielen, er treed een verlies op in de overbrenging van de geartronic naar de wielen.
Neem een volledig versleten bak, die krijgt wellicht de auto niet eens meer van zijn plek af, laat staan dat je daar iets kan meten als je hem gaat rollen.

Ik heb inmiddels begrepen dat het maximale koppel ook niet bij de 1500rpm begint maar pas rond de 2200rpm.
Blijft er nog een verschil van 3200 - 2200 =1000rpm over wat waarneembaar is voor fullspeed.

Ik heb inmiddels aan Fullspeed gevraagd eens af te spreken en te kijken of het echt waarneembaar is en te vergelijken met b.v. mijn v50.
Als de auto verder ok is en geen meldingen geeft dan ben ik toch wel benieuwd naar de oorzaak.

Geplaatst: 05.04.2011 - 22:32
door Fietsventje
asta schreef:Ok bedankt voor je reactie Fietsventje.
Uit jouw woorden begrijp ik dat je eigenlijk het tegenovergestelde beweerd dat bij slip in de versnellingsbak het maximale koppel niet beïnvloed, begrijp ik dat goed?
Inderdaad, volgens mij kan de versnellingsbak geen koppel doen verliezen.

Nu is het gemeten koppel lager dan verwacht, en daarin kan het woord 'gemeten' een belangrijke rol spelen.

Een voorbeeld: als de rollenbank het vermogen meet aan de wielen, en het toerental voor zijn grafiek meet aan de hand van het toerental van de motor, dan zal het vermogensverlies in de slippende koppeling gezien worden als een lager vermogen bij dat toerental. Als je dan het koppel gaat berekenen, zal je een lager koppel uitkomen.

Maar goed, we gaan hier ver off-topic.

Een slippende koppeling zou je ook tijdens volgas bij het optrekken moeten merken: de motor gaat veel meer toeren maken dan anders. Als je dit niet merkt, moet er een andere reden zijn voor je andere koppelkromme, en dan kan de turbo of de motorsturing daar zeker voor iets tussen zitten!

Veel succes op je Newtonmeter-zoektocht!

(En post misschien eens grafiekjes; ik ben er alvast dol op!)

Geplaatst: 06.04.2011 - 22:25
door Fullspeed
Nou, het testritje met een andere T5 zit er op (bedankt Asta!). :arcade:

Conclusie: mijn auto blijkt dus getuned te zijn geweest, dit was niet bij mij of bij de vorige garage/dealer bekend. :(
Tevens blijkt een Geartronics moeilijk te 'rollen', zodat de grafiek daardoor ook flink afwijkt van die van een handbak.

Al deze informatie bijelkaar geven mij nu eindelijk uitsluitsel. Jammer, dat de garage niet zelf meteen op de gedachte van tuning kwam obv mijn bevindingen en opmerkingen.

Volvo NL had de garage zelfs geadviseerd om maar van alles te gaan vervangen totdat het probleem verholpen is, ja dat is kassa! :roll:

Geplaatst: 08.04.2011 - 12:51
door asta
(-; altijd handig om een forumlid in de buurt te hebbenw aar je dan even mee kan vergelijken!
Maar i.d.d. de auto van Fullspeed reed gewoon goed nadat ik hem in die van mij had laten rijden en bij mij de tuning verwijderd had.
Ok, laten we eerlijk zijn dat het verschil in koppel aanzienlijk bijdraagt in de snelheids ervaring bij het optrekken en daardoor Fullspeed een verkeerd beeld gaf.
Nu is het dus de vraag waar hij getuned is, ik begreep dat hij een aantal tuners zou aanschrijven.
Wat je trouwens ook nog kan doen is de oude eigenaar achterhalen en aan hem vragen waar de auto getuned is geweest.

Succes in ieder geval.

Geplaatst: 08.04.2011 - 13:19
door EVV
Dat de auto getuned was zou toch ook moeten blijken uit de vermogensbank uitdraai, of was de auto zo slecht getuned dat er van een toename geen sprake was?

Geplaatst: 08.04.2011 - 16:45
door asta
De auto is minder gaan presteren waarop Fullspeed aan de bel is gaan trekken.
Alleen toen zat er dus alweer standaard software in de auto, dan is er dus niets meer te meten van een tuning.
Fullspeed was dus niet op de hoogte dat er een tuning ingezeten heeft toen hij deze kocht.

Geplaatst: 08.04.2011 - 22:07
door Fullspeed
Inderdaad, Asta heeft het woord al gedaan voor mij. ;-)

Het bedrijf dat de auto origineel heeft gekocht weet van niets, de dealer die de auto voor hun weer als leasebak heeft overgenomen, weet ook van niets. Het 2de leasebedrijf (sic) daarna weet ook van niets. Zucht!

Ik heb nu een lijst van 10 tuners die ik maar eens ga mailen, misschien dat er eentje "JA" roept, dan heb ik mazzel anders vette pech. Hopelijk hoef ik niet 500 tot 700 euro neer te lappen voor een hertuning. ;-(