versnellingsbak vervangen
Geplaatst: 03.04.2011 - 16:59
Beste Volvo 400 bezitters,
Zonder ervaring en alleen een boek van Haynes ben ik de klus aangegaan om de versnellingsbak zelf te vervangen. Een hele leuke bezigheid als je het mij vraagt maar lastiger dan ik dacht.
Dit komt vooral omdat de auto op twee assteunen staat en de rest moet doen met 2 krikken. Al met al niet de ideale omstandigheden, maar tot nu toe steeds verder gekomen.
De stand van zaken op dit moment: de tweedehands bak zit erop de motorsteunen voor en achter en versnellingsbaksteun vallen precies in het subframe en de aandrijfassen zitten in de versnellingsbak.
Maar nu probeer ik het subframe op te krikken maar telkens trekt het subframe scheef en valt niet meer op de bouten. Na verschillende theorieën te hebben bedacht waarom dat gebeurt kom ik er dit keer echt niet uit.
Voor mijn gevoel zit dus het motorblok en de versnellingsbak teveel naar rechts als je voor de auto staat.
Hoe krijg ik dus het geheel naar links zodat de stuurpen goed in het stuurgat valt en het subframe precies op de bouten past?
Heb ik misschien iets over het hoofd gezien moet ik nog een handeling verrichten zodat het subframe rechttrekt bijv de aandrijfassen later vastzetten en dan met name die aan de linkerkant die doormiddel van een homokineet en slagpennetje vast wordt gezet of is er een probleem met de stuurkolom? of moet ik gewoon keihard duwen of eerst de motor en versnellingsbak goed positioneren met een krik wat aardig moeilijk is en daarna het subframe alleen omhoog?
Ik hoop dat iemand mij de goede richting in stuurt en wie weet schiet ik dan ook nog wel wat kiekjes van een goed lopende volvo 440 1.7 turbo uit 1996 sports/luxury line met zwart leren interieur, stoelverwarming, airco in de kleur grijs metallic.
Vriendelijke groet,
Thom Pires
Zonder ervaring en alleen een boek van Haynes ben ik de klus aangegaan om de versnellingsbak zelf te vervangen. Een hele leuke bezigheid als je het mij vraagt maar lastiger dan ik dacht.
Dit komt vooral omdat de auto op twee assteunen staat en de rest moet doen met 2 krikken. Al met al niet de ideale omstandigheden, maar tot nu toe steeds verder gekomen.
De stand van zaken op dit moment: de tweedehands bak zit erop de motorsteunen voor en achter en versnellingsbaksteun vallen precies in het subframe en de aandrijfassen zitten in de versnellingsbak.
Maar nu probeer ik het subframe op te krikken maar telkens trekt het subframe scheef en valt niet meer op de bouten. Na verschillende theorieën te hebben bedacht waarom dat gebeurt kom ik er dit keer echt niet uit.
Voor mijn gevoel zit dus het motorblok en de versnellingsbak teveel naar rechts als je voor de auto staat.
Hoe krijg ik dus het geheel naar links zodat de stuurpen goed in het stuurgat valt en het subframe precies op de bouten past?
Heb ik misschien iets over het hoofd gezien moet ik nog een handeling verrichten zodat het subframe rechttrekt bijv de aandrijfassen later vastzetten en dan met name die aan de linkerkant die doormiddel van een homokineet en slagpennetje vast wordt gezet of is er een probleem met de stuurkolom? of moet ik gewoon keihard duwen of eerst de motor en versnellingsbak goed positioneren met een krik wat aardig moeilijk is en daarna het subframe alleen omhoog?
Ik hoop dat iemand mij de goede richting in stuurt en wie weet schiet ik dan ook nog wel wat kiekjes van een goed lopende volvo 440 1.7 turbo uit 1996 sports/luxury line met zwart leren interieur, stoelverwarming, airco in de kleur grijs metallic.
Vriendelijke groet,
Thom Pires