Pagina 1 van 1
Turbodruk verhogen c70
Geplaatst: 03.04.2011 - 18:11
door christophe23
Hallo, ik ben nieuw hier dus stel ik men wagen even voor:
C70 coupé van 2001 met een 2.0T met 163pk.
Aanpassingen:
IPD kelk op maat gemaakt (de omkisting) en een dumpvale sinds gisteren geplaatst.
En binnen 3weken komt er een schroefkit onder en waarschijnlijk Pegasus R velgen maar dat is nog niet voor direct:)
Nu vind ik dat de auto zeer goed rijdt maar mis toch wat vermogen en chiptuning vind ik toch wat veel geld dus zou ik mijn turbodruk willen verhogen door de wastegate wat bij te regelen.
Ik heb al een turbodrukmeter besteld zodat ik zeker niet overdrijf in het bijregelen
Maar mijn vraag was nu of iemand van jullie al ervaring heeft hiermee en wat de maximale turbodruk is die mijn turbo aankan?
Alvast bedankt!
Geplaatst: 04.04.2011 - 11:28
door wim300
Je kan de druk niet te ver opschroeven omdat de ecu dat niet toelaat max zal denk ik rond de 0,8 bar liggen.
Wil je hoger gaan dan zal je moeten chippen.
Geplaatst: 04.04.2011 - 20:37
door christophe23
Wel ja, het is zoiets dat ik in gedachten had. Ik wil zeker men turbo niet opblazen dus ga ik de turbodrukmeter voorlopig naar binnen leggen en beetje bij beetje opschroeven.
Thx voor de tip!
Geplaatst: 04.04.2011 - 21:14
door Ludo
De turbodruk verhogen zonder aanpassing van brandstoftoevoer, is vragen om problemen.
Een turbodrukmeter, zegt niets over de mengselverhouding.
Geplaatst: 04.04.2011 - 21:28
door christophe23
Naarmate je de turbodruk opvoert, gaat je mengselverhouding zich daaraan aanpassen volgens mij, bij diesels ligt dat anders, benzine niet volgens mij.
Geplaatst: 04.04.2011 - 22:27
door Msuidgeest
Chippen lijkt mij verstandiger. De ECU gebruikt diverse parameters om brandstof in te spuiten en maar één daarvan is de turbodruk.
Bij chippen worden alle parameters meegenomen in de software.
Geplaatst: 05.04.2011 - 20:17
door FrankS60
Overigens zal de ECU de druk gewoon terug regelen, de auto heeft zelf ook een turbodruk meter die de ECU verteld hoeveel druk erop staat. Als je de wastegate strakker zet zal dit alleen resulteren in een slecht regelbare turbodruk.
Bij mijn weten heb jij ook het ME7 motormangement erin en die werkt met vullingsgraad als ik het goed heb. Oftewel, je motormanagement zal continue meten en bijstellen dmv de turbo control valve en daarmee eventueel geschroef aan de wastegate teniet doen.
Geplaatst: 05.04.2011 - 20:49
door christophe23
Ik ga eens proberen en kijken hoe hij reageert, lukt het niet, dan schroef ik hem terug en chip ik hem.
Geplaatst: 05.04.2011 - 21:20
door FrankS60
Niet zo slim, je kunt hem daarmee namelijk gemakkelijk in de positie brengen waarin je hem overboost in een piek en daarmee het geheel om zeep helpt. Het gaat niet werken. Als het wel had gewerkt, was dit allang bekend en veel toegepast.
Je kunt hooguit een klein beetje strakker of losser zetten voor een iets andere motorkarakteristiek maar meer pk's krijg je er niet mee. Je zult er zeker geen substantieel verhoogde turbodruk mee krijgen.
Zie deze 2 filmpjes voor meer inzicht in de werking van het geheel en de uitwerking van de door jouw bedachte actie.
Turbo ownership 101
Turbo 102
Geplaatst: 05.04.2011 - 21:46
door christophe23
Ok dan blijf ik er af, bedankt voor de info!
Geplaatst: 05.04.2011 - 21:50
door FrankS60
Graag gedaan, daar is het forum voor

Geplaatst: 05.04.2011 - 22:34
door Ludo
Wat je wel een keer kan doen, is de voorspanning controleren.
De veer kan door de jaren wel wat losser komen zitten, waardoor de actuator te slap kan staan.
Als je de borgpen lostrekt, kan je het armpje omhoog loshalen van het pennetje.
Het armpje leg je dan los op het pennetje.
Dan zou het pennetje half over het gaatje van de arm moeten staan. (je ziet een half maantje)
Gaat ie er helemaal over, kan je de arm zo instellen/bijdraaien tot je op het half maantje zit.
Dan zet je het armpje op spanning, door over het pennetje heen te trekken.
Borgpen erop en klaar.
Best doen als de motor koud is. :razz:
Geplaatst: 05.04.2011 - 22:44
door christophe23
Dat kan ik inderdaad eens proberen, thx!
Geplaatst: 11.04.2011 - 22:20
door FrankS60
Dat is geen feilloze methode overigens, de juiste druk op de leiding zetten die de actuator aanstuurt is beter. Met de voorgeschreven druk erop zou het oogje precies over de pen heen moeten schuiven. Zie ook 1 van die 2 IPD video's.
Wellicht komt dat meestal hetzelfde uit als een half maantje zien zonder druk erop, maar daar durf ik geen zekerheid over te geven.
Geplaatst: 29.04.2011 - 23:37
door RobbertC70
Lees ook
www.volvo850forum.nl eens door, het tuning hoofdstuk en dergelijke!