Pagina 1 van 1
automaat spoelen?
Geplaatst: 03.04.2011 - 19:32
door wim sluyter
soms bij het warm zijn van de motor net na een bocht kan het soms voorkomen dat ineens de toeren omhoogschieten (automaat). vreemd genoeg bijna altijd alleen na een bocht genomen te hebben.
Voor de rest schakelt de bak gewoon prima.
Iemand een idee wat te doen? bak spoelen?
Geplaatst: 03.04.2011 - 23:32
door Harige Harry
Ik weet niet of je de bak moet spoelen, maar probeer eens te zoeken onder automaat flushen, dan vind je er een hoop informatie over.
Geplaatst: 03.04.2011 - 23:52
door Ramon&Ramon
Te weinig olie denk ik!
Geplaatst: 04.04.2011 - 09:48
door swissnomad
Hey Wim,
Bekende problemen bij de 60/70/80 serie AT's & GT's, helaas...
Volgens een (oud)Volvo chefmonteur is het een heel goed idee om de AT's van deze series elke 70.000km te spoelen, wat op zich best een duur grapje is.
Je pompt namelijk een dusdanige hoeveelheid nieuwe olie door een AT tot de olie die retour komt weer helder van kleur is. Dit grapje kan, alleen al aan olie, rond de 200 eu uitkomen.
Een tweede probleem wat ik zelf met de AT's heb ondervonden is een slechte massa op de bak. Dit zorgt (vaak) ook voor de door jou genoemde problemen/kuren en dit is een stukje goedkoper qua oplossing: 7 gekartelde rivetten doen wonderen...
De tip voor de rivetten:
Aan weerszijde van op de spatborden zitten 3 kabels die vastgeschroefd zitten op de schutborden. Deze schutborden zijn in de fabriek gespoten en daarop zijn de kabels van je massa geschroefd. Nou wil massa en autolak niet heel goed samen gaan.
Zet je kontakt van je auto aan en schroef, één voor één de kabels los, zet er een gekartelde rivet (M6 of M8, ben ik ff niet helemaal zeker) onder en schroef de kabel weer vast. Doe dit kabel voor kabel om storingen in je boordcomputer te voorkomen!
De laatste kabel is de grote kabel die direct aan de frontzijde op de AT geschroefd is - Dit is, geloof ik zo ff uit het hoofd, een M10 of M12.
Als alles weer netjes vastzit, wat ongeveer een 10 minuutjes duurt, zou je mogelijk een wezenlijk verschil in schakelen en trekkracht kunnen beleven. Is dit het geval dan is je olie nog goed (genoeg) en was het dus inderdaad een massa probleem zoals het bij mijn V70 D5, mijn pa's XC70 D5 en twee andere V70's (T5 & 2.5T) was...
Succes met zoeken!
Geplaatst: 05.04.2011 - 19:56
door wim sluyter
Allemaal bedankt voor de reacties!, ga dit z.s.m. uitproberen.
Groet,
Wim
Geplaatst: 05.04.2011 - 20:40
door Anna
wim sluyter schreef:Allemaal bedankt voor de reacties!, ga dit z.s.m. uitproberen.
Groet,
Wim
En Wim, al druk aan het schroeven geweest? ofwel, deel even je ervaring zodra je dit hebt gedaan aub?
Geplaatst: 06.04.2011 - 11:57
door wim sluyter
Nee, Anna, laat je wel weten hoe het af loopt.