Pagina 1 van 1
welke tuning kiezen?
Geplaatst: 04.04.2011 - 09:50
door Quido
Wil mijn XC60 163pk 420nm handgeschakelt tunen, heb 2gegadigden gevonden :
1= +35pk 102nm vastec tuning
2= +52pk 75nm tuningfactory
Maar welke zou ik nemen, voor mij is de bedoeling een betere trekkracht en vooral zijn hernemingen te creëren.
Hogere topsnelheid boeit me niet zo erg (mag maar hoeft niet)
Beiden kosten me 500€
Geplaatst: 04.04.2011 - 13:17
door V480-S60
Als ik jou was zou ik wachten tot de Polestar tuning in België verkrijgbaar wordt.
Anders ben je illegaal bezig, en, NOG BELANGRIJKER, je raakt bij deze mensen zo te zien je garantie kwijt.
Geplaatst: 04.04.2011 - 16:12
door Philken
neem eens contact op met Stef van PPE
http://www.power-plus.be/nl/
auto wordt op maat getuned naar jouw wensen(meer koppel) en getest op een vermogenstestbank
Geplaatst: 04.04.2011 - 16:53
door Koidream
V480-S60 schreef:...Anders ben je illegaal bezig...
Motortuning is in België sowieso verboden zonder herkeuring en het bijbetalen van de nodige taxen...
Geplaatst: 04.04.2011 - 17:13
door Philken
Koidream schreef:V480-S60 schreef:...Anders ben je illegaal bezig...
Motortuning is in België sowieso verboden zonder herkeuring en het bijbetalen van de nodige taxen...
idd en je mag ook nooit te snel rijden, verkeerd geparkeerd staan, etc
Geplaatst: 04.04.2011 - 18:15
door Koidream
Philken schreef:...idd en je mag ook nooit te snel rijden, verkeerd geparkeerd staan, etc
Ik ben al blij dat je dan toch al een deel van de wetgeving kent...
Geplaatst: 04.04.2011 - 18:30
door Philken
Koidream schreef:Philken schreef:...idd en je mag ook nooit te snel rijden, verkeerd geparkeerd staan, etc
Ik ben al blij dat je dan toch al een deel van de wetgeving kent...
ik weet zeer goed wat mag en niet mag
maar dat wil niet zeggen dat ik een kuddebeest moet zijn en alles gedwee volgen
Geplaatst: 04.04.2011 - 18:59
door Ludo
Koidream schreef:Ik ben al blij dat je dan toch al een deel van de wetgeving kent...
Koidream schreef:Motortuning is in België sowieso verboden zonder herkeuring en het bijbetalen van de nodige taxen...
Dit klinkt anders ook als een gevalletje, klok horen loeien, maar niet weten waar de klepel hangt.
#-o
Geplaatst: 04.04.2011 - 19:52
door Koidream
Lees anders eens de omzendbrief van 12 maart 2010:
Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
(B.S. 26.03.2010)
Dat er een gedoogbeleid is in België weet iedereen (het is tenslotte België). Maar de dag dat je betrokken bent bij een dodelijk ongeval en je "wannabe" autootje wordt aan een controle onderworpen gaan jij, nog je naasten hier gelukkig mee zijn.
En waarom, om die enkele extra eurootjes aan vadertje staat niet te gunnen?
En Ludo, een klok luidt. Een koe loeit (dit even terzijde)...
Geplaatst: 04.04.2011 - 21:00
door Ludo
Het gaat hier niet om taalfouten, of een gedoogbeleid, maar om zoals jij het laat uitschijnen, het kennen van de wetgeving.
Het leek me daarom minachtend tegenover Philken, als je die wet zelf niet kent, om hem dan op mankementen te wijzen. :roll:
In het Belgisch staatsblad, staat inderdaad duidelijk, dat motortuning verboden is.
Echter, is dat iets héél iets anders, dan wat jij de wereld in stuurt.
Koidream schreef:Motortuning is in België sowieso verboden zonder herkeuring en het bijbetalen van de nodige taxen...
Herkeuren zou in dit geval zijn: een nieuw PVG aanvragen bij Volvocars Belgie.
Volvo zal dat zowiezo nooit leveren voor 1 wagen, laat staan voor iets dat verboden is.
Geplaatst: 04.04.2011 - 21:27
door Philken
hoh, ik heb geen last van die minachting hoor,[dikkenekmodus aan] ik heb gewoon de meest performante Volvo[dikkenekmodus uit] waar ik al de volle pot aan taksen op betaal, als ik die laat tunen veranderd er niks buiten de verzekeringspremie
als iemand info wil over tunen, dan geef ik dat en probeer ik die mens ook een een goede tuner aan te praten
wil er dan iemand met een 'onderwijzersmentaliteit uit de jaren 50' komen zeggen dat hij heiliger is dan de paus(slik) dan mag hij dat,heb ik geen last van,hij misschien des te meer

Geplaatst: 05.04.2011 - 09:42
door Koidream
Zonder een reactie te willen geven op jullie toch wel vriendelijke reactie, even mijn toelichting op mijn antwoord.
Als V480-S60 schrijft: "...Anders ben je illegaal bezig..." dan kan ik niet anders dan hieruit afleiden dat tuning (meer bepaald chiptuning) in België wel legaal zou zijn. Om deze viendelijke Nederlander in te lichten over hoe het bij de zuiderburen is gaf ik hem een kort antwoord, waarop er enkele overvriendelijke Belgen in hun gat gebeten zijn en zich volledig moeten laten gaan.
@ Ludo: Dan deze nog: motortuning in de vorm van uitlaten, luchtfilters en dergelijke is in België niet verboden, en vraagt zoals ik al schreef een extra keuring. Chiptuning blijft natuurlijk volledig verboden.
@ Philken: Die dikkenekkenmodus was echt niet nodig, het overgrote deel van de lezers had dit al begrepen. Wat betreft het feit of jij tuning wil toepassen of niet, laat mij volledig koud. Dat jij andere, misschien wel onwetenden, hierbij helpt, zonder te vermelden dat het in België illegaal is maakt het voor mensen die eens snel gaan googlen op "motortuning" alleen maar ingewikkelder.
Voor de rest wat deze twee vriendelijke Belgen betreft:... ALT+F4
Geplaatst: 05.04.2011 - 14:31
door Ludo
Koidream schreef: Dat jij andere, misschien wel onwetenden, hierbij helpt, zonder te vermelden dat het in België illegaal is maakt het voor mensen die eens snel gaan googlen op "motortuning" alleen maar ingewikkelder.
Voor de rest wat deze twee vriendelijke Belgen betreft:... ALT+F4
<Zucht> :roll:
Je schrijft
Koidream schreef: Motortuning is in België sowieso verboden zonder herkeuring en het bijbetalen van de nodige taxen...
Je verwijst ook naar een wettekst, die opgenomen is in het staatsblad, zonder te weten wat motortuning inhoud.
Het staat nochtans duidelijk geschreven.
Met de tekst in je quote laat je uitschijnen, dat je met een herkeuring en bijbetalen van tax, wél motortuning kan toepassen.
Dus voor alle onwetenden waar je het over hebt: Koidream lult uit zijn nek!.
Geplaatst: 05.04.2011 - 17:44
door V480-S60
@Koidream leest mijn opmerking dus totaal verkeerd. Ik beweer nergens dat chiptuning in Belgie LEGAAL is. Ik weet namelijk (met dezelfde teksten in de hand die door de vriendelijke belgen zijn aangegeven) dat het
illegaal is!
Wat ik probeerde aan te geven is dat ALLEEN een
Polestar tuning wel legaal
zal kunnen zijn omdat dit in overeenstemming zal worden gebracht met de typegoedkeuring. Dit is in overeenstemming met de Volvo policy. Dus dit zou de enige legale optie
kunnen zijn.
Edit overigens blijf ik me verbazen over de bureaucratie die er bij jullie auto- en caravankeuring heerst. Al die verhalen die ik hoor over de afkeur van bijvoorbeeld een trekhaak etc. Of het niet in orde hebben van één papiertje terwijl het het voorgaande jaren wel goed was.
PS.
Ik hou mij in de dagelijkse praktijk veel met wet- en regelgeving bezig dus ik hoor en zie nogal eens wat.

Geplaatst: 05.04.2011 - 18:01
door Philken
zelfs Polestar zal met onze huidige wetgeving (zelfs met Volvo's goedkeuring) geen 'legale' tuning kunnen aanbieden
en als Koidream mijn reactie niet vriendelijk kan interpreteren mag hij gerust zijne [ALT] & F4 knopje gebruiken, zal ik weinig last van hebben
enne mijn R is standaard, ik vind ze snel genoeg
Re: welke tuning kiezen?
Geplaatst: 05.04.2011 - 18:03
door Quido
Quido schreef:Wil mijn XC60 163pk 420nm handgeschakelt tunen, heb 2gegadigden gevonden :
1= +35pk 102nm vastec tuning
2= +52pk 75nm tuningfactory
Maar welke zou ik nemen, voor mij is de bedoeling een betere trekkracht en vooral zijn hernemingen te creëren.
Hogere topsnelheid boeit me niet zo erg (mag maar hoeft niet)
Beiden kosten me 500€
Ik bedoel hier mee of ik voor de pk's of het koppel moet gaan.
En zeker niet voor de wetgeving.
Re: welke tuning kiezen?
Geplaatst: 05.04.2011 - 18:17
door Philken
Quido schreef:Quido schreef:Wil mijn XC60 163pk 420nm handgeschakelt tunen, heb 2gegadigden gevonden :
1= +35pk 102nm vastec tuning
2= +52pk 75nm tuningfactory
Maar welke zou ik nemen, voor mij is de bedoeling een betere trekkracht en vooral zijn hernemingen te creëren.
Hogere topsnelheid boeit me niet zo erg (mag maar hoeft niet)
Beiden kosten me 500€
Ik bedoel hier mee of ik voor de pk's of het koppel moet gaan.
En zeker niet voor de wetgeving.
ik zou voor het koppel (en dan liefst bij lage toeren) gaan ipv pk's, want
hernemingen = koppel, trekkracht= koppel
snel optrekken = pk's topsnelheid= pk's
als je wil soepel rijden, zonder constant in de pap te moeten roeren= koppel bij lage toeren
Geplaatst: 06.04.2011 - 15:56
door V480-S60
En ik raad het ten zeerste
af. Je raakt je garantie geheid kwijt!
@Philken: Helaas als dat zo is dan blijf ik maar in Frankrijk. (Ook al zijn daar ook rare regels af en toe

)
Re: welke tuning kiezen?
Geplaatst: 06.04.2011 - 16:02
door PeeJay
Quido schreef:Wil mijn XC60 163pk 420nm handgeschakelt tunen, heb 2gegadigden gevonden :
1= +35pk 102nm vastec tuning
2= +52pk 75nm tuningfactory
Maar welke zou ik nemen, voor mij is de bedoeling een betere trekkracht en vooral zijn hernemingen te creëren.
Hogere topsnelheid boeit me niet zo erg (mag maar hoeft niet)
Beiden kosten me 500€
Op basis van de 2 opties kan ik geen keuze maken.
Het ligt er helemaal aan hoe de vermogenskromme van de motoren is.