Pagina 1 van 1
Tijdelijke motorstoring?
Geplaatst: 08.04.2011 - 16:30
door S60-D5
S60 2.4D 2005 225.000km - Vanmorgen bij het starten kreeg ik de melding: motor management service vereist. Tijdens het wegrijden liep hij kennelijk in noodloop, er was geen power beschikbaar maar de motor liep op zich soepel.
Vervolgens gestopt en de de motor herstart met hetzelfde resultaat. Nog een keer herstart en toen trok de motor weer normaal, de melding was nog steeds aanwezig.
Vervolgens is de BC uitgelezen door de ANWB en daarna door mijn eigen garage, daarbij is er geen foutcode gevonden. Vervolgens heeft mijn eigen garage een snelle controle uitgevoerd van de slangen en injectoren, er werd niets gevonden.
Vervolgens doorverwezen naar een dieselspecialist. Hier werden wel meldingen gevonden in de BC maar die waren voornamelijk te herleiden naar de controle door mijn eigen garage. Deze zijn verwijderd en niet meer teruggekeerd.
Misschien een domme vraag, maar wat kan ik verder doen, wat is wijsheid.
Naast bovengenoemde melding was ook de melding 042 in het display van de BC te zien bij de reset via de dagteller/contactsleutel
Geplaatst: 13.04.2011 - 17:43
door S60-D5
Storing is nog niet teruggekomen. Vraag me nog steeds af hoe een dergelijke storing eenmalig kan ontstaan...
Denk er over om de EGR te laten checken (vervuilingsgraad) en reinigen. Dat zegt dan in elk geval iets over het functioneren van de motor en de EGR.
Mocht het probleem wederkeren dan laat ik de rest van de motor (compressie, injectoren)checken.
Mijn garagehouder maakte verder de opmerking dat de motor matig start, hij moet in koude toestand eerst een paar keer rond.
Geplaatst: 03.05.2011 - 10:39
door S60-D5
Na ruim 3 weken is storing is weer kortstondig terug, dus meteen de storing uit laten lezen.
1 Gaswervelklep
2 Temperatuur Roetfilter
Bij het starten weer de melding: "motor management service vereist", met de motor in de noodloop. Herstarten loste het probleem niet onmiddellijk op maar nadat de auto een half uurtje had stilgestaan liep de motor weer normaal.
Het probleem doet zich voor bij een koude start. Volgens de dieselspecialist ontstaat de fout bij het starten bij de controle van de gaswervelklep. De roetfiltermelding komt daar waarschijnlijk uit voort.
Met draaiende motor aan de diagnose zijn er geen problemen te zien.
Tja, wat is nu wijsheid.
Heeft het zin om de EGR te laten schoonmaken?
Kan alleen de aansturing vervangen worden (gedeeltelijke reparatie)?
De klep vastzetten?
Heb in ieder geval iets om over na te denken en de informatie op het forum nog meer eens na te pluizen.....
Geplaatst: 03.05.2011 - 12:09
door jorrits60
Als ik het goed heb ik is het probleem met de wervelklep een vaker voorkomend euvel met het nieuwere type d5 (grijze afdekkap).
Dit kwam ik tegen via de zoekfunctie tijdens de zoektocht naar mijn huidige my07 s60.
Melding motormanagement service vereist kan soms ook duiden op kapotte egr klep en of -sensor, maar dan geeft hij dit bij uitlezen wel expliciet aan.
Lekkende verstuivers merk je vooral aan moeizaam starten (zwoegen) bij warme motor.
Geplaatst: 22.06.2011 - 16:45
door S60-D5
Tja, ben gewoon doorgereden en heb de storing niet meer teruggezien...
Over een dikke 5.000km is de volgende beurt en dan laat ik de EGR, slangen en luchtmassameter checken.
Geplaatst: 03.07.2011 - 22:40
door lemmer
Verwissel de wervelklep niet met de EGR, dit zijn 2 verschillende onderdelen.
Geplaatst: 03.07.2011 - 23:15
door Ramon&Ramon
Stangetje van de wervelklep er niet af of gebroken?
Als die kleppen zwaar bewegen en of vast zitten heb je dus de storing die je opgeeft.
Is een vrij ingrijpende klus overigens!
Geplaatst: 04.07.2011 - 22:55
door lemmer
Bij mij lag het stangetje er ook weer af, is wel het type met aan 2 kanten een kogeltje. Nu gaat het heveltje wel erg soepel maar heb geen storingen.
Geplaatst: 05.07.2011 - 16:46
door chillehunt
Iemand die hier wellicht meer vanaf weet? Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn net aangekochte s60 D5 geartronic uit 2002. Tijdens de proefrit was er helemaal niets aan de hand maar nu op de weg naar huis ging hij in de noodloop en kreeg ik de melding motor management service vereist. Hij kan dan enkel nog tot +/- 2000 toeren maar de motor loopt verder nog prima.
Bij het opnieuw opstarten van de motor doet hij het weer prima totdat hij een keer in de toeren wordt getrokken (niet eens extreem +/- 3500 a 4000) dan gaat hij weer in de noodloop en geeft hij die foutcode.
Ik had dit probleem tevens bij een andere s60 D5 geartronic bij een proefrit en had deze toen niet genomen door dit euvel, kennelijk dus wel een veelvoorkomend probleem. Iemand die hier meer van weet en hoe dit gemakkelijk is op te lossen? Ik ga er uiteraard mee terug naar de dealer als dit probleem zich blijft voordoen maar zou fijn zijn als ik dan de oorzaak al weet.
Alvast bedankt,
Ate
Geplaatst: 05.07.2011 - 20:00
door Ramon&Ramon
turboregelventiel stuk denk ik,ge zien je probleem.
Geplaatst: 05.07.2011 - 20:01
door Ramon&Ramon
Even laten checken op een vacuumlek,kan de voorste motorsteun zijn en anders het ventiel vervangen.Dan is je probleem denk ik opgelost.
Geplaatst: 05.07.2011 - 21:02
door toppertje
@chillehunt,
is jou auto toevallig gechipt?
Geplaatst: 05.07.2011 - 22:17
door chillehunt
Nope, niet gechipt.
Ik kreeg vanmiddag toevallig een belletje van die andere volvo waarin ik proef had gereden met hetzelfde probleem, zij zouden na reparatie mij terugbellen of ik hem nog wilde hebben. Zij konden de eerste keer tijdens het uitlezen niets vinden maar bij de 2e keer bleek 1 van de 2 brandstoffilters kapot/vuil/verstopt te zijn, hij vertelde me dat na het vervangen van dit brandstoffilter hij weer goed liep.
Nou vraag ik me af of dit duur is en ik dit dus moet aankaarten bij de garage onder ''garantie'' (die er overigens niet op zit maar je hebt de eerste 2 maanden nog aansprakelijkheid) of dat ik dit zelf hier ergens kan laten vervangen voor minder dan 150 euro en het dus liever zelf op me neem dan terugrijden naar de dealer waar ik hem gekocht heb 100 km verderop.
Geplaatst: 05.07.2011 - 22:19
door chillehunt
Ramon&Ramon schreef:turboregelventiel stuk denk ik,ge zien je probleem.
Zou hij het dan niet de hele tijd hebben i.p.v. puur als je op een gegeven moment hoog in de toeren komt? Als je de motor uitzet en dan weer aanzet doet hij het prima en kan ik er bijvoorbeeld zo een uur prima mee rijden totdat hij weer een keer hoger in de toeren komt en dan komt hij ineens in die veiligheidsmodus.