Pagina 1 van 2

Oranje pijl gaat branden

Geplaatst: 20.02.2006 - 19:35
door S.Brouwer
Bij onze 850 knippert sinds kort een oranje pijl op t dashbord, af en toe schakelt de automaat bak niet.
Hij knippert niet constant en ook komt het voor dat de bak laat schakelt.

We denken dat het in de pnp-swich zit maar weten het niet zeker,
we hadden hier nog een oude bak liggen waar nog een sensor op zat. deze hebben we er afgehaald en op onze bak gezet maar het probleem blijft. Soms kan er enkele km gereden worden zonder problemen.

De bak olie is maand geleden ververst, en er zit een nieuwe oliepomp op. dus daar kan het volgens ons niet inzitten.

Is hier zo een oplossing voor of is de enige manier een nieuwe sensor kopen?




Ik heb het even bij algemeen gezet omdat er meerderde type's volvo zijn waarop deze sensor zit

Geplaatst: 20.02.2006 - 20:43
door Ludo
ik snap niet goed waarom je meteen begint met onderdelen de wisselen.
oke, de pnp switch is een meer voorkomend probleem, maar het kan net zo goed een andere oorzaak hebben.
foutcode(s) uitlezen brengt méér helderheid. :wink:

Geplaatst: 20.02.2006 - 21:11
door Jaap
Die oranje pijl geeft waarschijnlijk aan dat de bak in de "heuvelachtige" stand staat (Bij 240 in- en uit te schakelen met het knopje aan de zijkant van de pook), dit zorgt er voor dat de hoogste versnelling niet wordt ingeschakeld.
Volgens mij gaat dit via een relais, misschien is het relais een beetje in de war?

Geplaatst: 20.02.2006 - 21:37
door Ludo
de AW50-42 bak van de 850 is wat moderner dan die van de 240 Jaap. :lol:
die heeft geen heuvelachtige inschakelbare stand.
een knipperende pijl duidt altijd op een storing.
om dan een juiste diagnose te stellen is het belangrijk om te weten welke storing, dus foutcode(s) uitlezen!.

ook even opnieuw lezend stel ik vast dat de bak pas open geweest is, er zit nl een nieuwe pomp in.
wat was de reden hiervoor?.

Geplaatst: 20.02.2006 - 21:41
door S.Brouwer
de nieuwe pomp was omdat we de bak verkeerd op de motor gezet hadden. De bol die in de bak zit zat niet ver genoeg op de as, en daardoor is de oliepomp kapot gelopen. (plaat t.b.v. pomp lag in 2en.)
Deze hebben we laten vernieuwen.

De pnp-switch hadden we nog liggen, en verwachtte dan ook dat dat het probleem zou zijn. En erg veel werk is het niet om hem te vervangen.

Foutcodes van de bak uilezen is door pennetje in A1 en dan 3sec inhouden?

Geplaatst: 20.02.2006 - 21:46
door Ludo
Volvo_440 schreef:Foutcodes van de bak uilezen is door pennetje in A1 en dan 3sec inhouden?
ja inderdaad.
even opschrijven welke code eruit komt en hier even meedelen. :wink:

Geplaatst: 20.02.2006 - 21:48
door S.Brouwer
Zal t morgen avond is ffies doen.
heb hier nog een vraagbaak liggen, dus dat scheelt weer in t zoeken.
Zal het hier dan ook plaatsen en ff kijken of t is op te lossen.

Geplaatst: 20.02.2006 - 21:53
door Jaap
Ludo schreef:de AW50-42 bak van de 850 is wat moderner dan die van de 240 Jaap. :lol:
die heeft geen heuvelachtige inschakelbare stand.
een knipperende pijl duidt altijd op een storing.
om dan een juiste diagnose te stellen is het belangrijk om te weten welke storing, dus foutcode(s) uitlezen!.

ook even opnieuw lezend stel ik vast dat de bak pas open geweest is, er zit nl een nieuwe pomp in.
wat was de reden hiervoor?.
Mij niet de gek aansteken hé :wink:
Ik vind die van mij toch leukerder, ik kan de pijl zélf aan en uit zetten :lol:

Geplaatst: 20.02.2006 - 22:00
door Ludo
ow, ik moet even corrigeren Jaap. :oops:
die stand (3) heeft de AW50-42 toch, maar dan brandt de pijl continu.
knipperen betekent dat er iets mis is.

dus af en toe roeren kunnen we ook. 8)

Geplaatst: 21.02.2006 - 19:53
door S.Brouwer
Heb geprobeerd de foutcodes uit te lezen, maar kreeg er niks uit.

Contact aan, pennetje in A1 even ingedrukt houden, maar het ledje bleef constant branden. Dus ook geen 1-1-1. maar helemaal niks.

Moet hij nu in een ander aansluiting? Of doe ik iets verkeerd?

Geplaatst: 21.02.2006 - 21:13
door Ludo
zit er een startonderbreking op?.
lukt het ook niet als je de motor stationair laat draaien?.

Geplaatst: 21.02.2006 - 21:23
door S.Brouwer
Ludo schreef:zit er een startonderbreking op?.
lukt het ook niet als je de motor stationair laat draaien?.
had de motor uitstaan, dacht altijd dat dat moest.
ja er zit een startonderbreker op, moet deze eerst uitgeschakeld worden voordat ik t kan uitlezen?

Ga het morgen nog wel een keer proberen.

Geplaatst: 21.02.2006 - 21:30
door Ludo
draaiende motor of enkel op contact maakt meestal niet uit.
op contact moet de startonderbreker uitgeschakeld worden.

Geplaatst: 21.02.2006 - 21:33
door S.Brouwer
Ok, vast bedankt en ga het morgen nog is proberen.
Heb m'n 440 wel vaker uitgelezen maar daar zit geen startonderbreker op, dus bedankt voor de tip

versn/bak pijlbrand

Geplaatst: 21.02.2006 - 22:06
door volvogrill
aan 440 die bol is de converter gevuld met olie,eerst aftekenen dan compleet met bak demoteren.bij montage eerst op bak mont dan op motor.die pijl die knippert geeft inwendig foutmelding bak,uitlezen""
als je op versnbak die positieschakelaar heb los gemaakt,dam moet je die opnieuw afstellen met speciaal volvogereedschap.
zulke klussen moet je ook bij de dealer laten doen,zij zijn specialist.
ik ben bang dat er iets inwendig defect is,veel succes :wink:

Re: versn/bak pijlbrand

Geplaatst: 22.02.2006 - 16:45
door S.Brouwer
volvogrill schreef:aan 440 die bol is de converter gevuld met olie,eerst aftekenen dan compleet met bak demoteren.bij montage eerst op bak mont dan op motor.die pijl die knippert geeft inwendig foutmelding bak,uitlezen""
als je op versnbak die positieschakelaar heb los gemaakt,dam moet je die opnieuw afstellen met speciaal volvogereedschap.
zulke klussen moet je ook bij de dealer laten doen,zij zijn specialist.
ik ben bang dat er iets inwendig defect is,veel succes :wink:
De bol en de bak hebben we op aanwijzing van de zogenaamde atv specialist bij ons in de buurt gemonteerd. Dus gaan er voor zover even vanuit dat het goed zit.

Maar ik heb net de foutcodes uitgelezen en gezocht in m'n vraagbaak naar de betekenis ervan maar kon niks vinden van meldingen over de automaatbak. dus hoop dat jullie me meer kunnen vertellen. T zijn er nogal wat.
de codes zijn:
223
232
313
323
322

Geplaatst: 22.02.2006 - 18:19
door Ludo
deze meldingen hebben (al dan niet rechtstreeks) allen te maken met de standenschakelaar (pnp switch).
wellicht zoals volvogrill al schrijft beter of goed afstellen.

Geplaatst: 22.02.2006 - 18:20
door S.Brouwer
Ik kwam het net tegen in de vraagbaak, daar werdt ook over de gasklepstandsensor geschreven dat het signaal hier te laag van zou zijn.

komt deze melding ook door de sensor of staat dit er los van?

Geplaatst: 22.02.2006 - 18:41
door Ludo
volgens mij is dit idd een gevolg van de andere storingen.
ik zou dus in dit geval eerst de sensor goed afstellen, de foutcodes resetten en kijken of er daarna nog foutmeldingen zijn.

Geplaatst: 25.02.2006 - 14:54
door Ramon&Ramon
Keuze schakelaar op de bak stuk!!!!!!!!
Of afstellen
gereedschap heb ik!!!!!!!!!!!!!