Pagina 1 van 1

turbo vervangen na olieverbruik

Geplaatst: 12.04.2011 - 20:18
door bertr.
Hallo,
Wie heeft ervaring met het vervangen van de turbo bij een S60 D5 185 pk sept. 2006 en 200 000 km. Motor verbruikt al enige tijd veel olie (1liter op 400 km), storingsmelding "motormanagement service vereist" (te hoge temp roetfilter) op display, regelmatig veel blauwe rook uit de uitlaat. Verstuivers zijn getest. Motor roffelt soms en loopt dan onregelmatig, daarna veel blauwe rook. Voorstel garage is de turbo te vervangen vanwege defecte turbo lager(s).

Geplaatst: 12.04.2011 - 20:49
door Thijs
1 liter op 400 km is wel erg veel ja. Hoe denken ze te weten dat het alleen het lager van de turbo is? Wel duur grapje als dat het achteraf niet blijkt te zijn..

Geplaatst: 12.04.2011 - 21:18
door bertr.
Mijn zorg is ook als het niet de turbo is wat is het dan? Turbo druk voor en achter geeft geen afwijking bij het uitlezen. Garage gaat eerst de uitlaat en het roetfilter op olie controleren, daarna maar even overleg.

Geplaatst: 12.04.2011 - 22:18
door FrankS60
Als de keerringen in de turbo zouden lekken, heb je ook een aardige kans dat je intercooler vol olie zit. Als je de slangen los haalt en er liggen plasjes olie in dan zou het niet onwaarschijnlijk zijn dat de turbo de boosdoener is. Anders zou ik nog even verder kijken.

Ben je een rustige, gemiddelde of hardrijder? Komt de auto ooit wel eens boven de 2500 rpm?

Geplaatst: 12.04.2011 - 22:30
door bertr.
ik ben een rustige rijder maar af en toe even flink optrekken tot ongeveer 4000 toeren

Geplaatst: 12.04.2011 - 23:29
door Ramon&Ramon
Zit de olieterugvoer van de turbo niet verstopt naar het carter toe?
Of is dat al gecontroleerd.

turbo vervangen na olieverbruik

Geplaatst: 17.06.2021 - 00:12
door Jeak
Jammer dat de afloop nooit is gemeld. Ben of zijn er wel benieuwd naar. Ondanks het al zolang is geleden.