Pagina 1 van 1
Wat is wijsheid?
Geplaatst: 13.04.2011 - 16:27
door hogie
Wat is wijsheid?
Situatie
We zijn in het bezit van twee auto’s V70 2.4D GT 2005 en een C1 automaat.
Werken allebei sinds kort op fietsafstand van werk ( en doen dat ook :

)
V70 heeft in 5 maanden tijd net 5000 km gereden . C1 wordt nu vooral gebruikt voor even de boodschappen halen als het te veel wordt voor de fietstassen.
Stel C1 verkopen we.
Dus door gerekend V70, 12000 km + 3000 km( van de C1) = 15000 km/jaar
En dan nu de moeilijk vraag
Is dit iets voor de diesel (vaak korte stukjes af en toe lange stukken.) of wellicht verstandiger om op zoek te gaan naar en benzine uitvoering?
Leuke V70 automaat gezien , 3 jaar ouder en 30.000 km meer op te teller, iets minder luxe, dan mijn diesel .
Omslagpunt ligt wel dicht bij elkaar volgens mijn berekeningen.
Hoe meer ik er over nadenk en reken hoe sterker ik het idee krijg dat ik beter doordiesel dan de auto in te ruilen op een benzine versie.
Een belangrijke vraag is eigenlijk hoe slecht is het voor een diesel om vaak alleen maar kort stukjes (5-10 km) te rijden?
Wie heeft hier een mening idee etc over
Geplaatst: 13.04.2011 - 16:33
door VolvoRob
Je kent je eigen Volvo natuurlijk goed, en weet wat die doorstaan heeft en wat je er de komende jaren nog van mag verwachten. Inruilen op een andere waarvan je al die zaken niet weet, kan riskant zijn (zonder die auto af te willen kraken overigens).
Ik zou lekker nog even door rijden met je eigen Volvo. Als je helemaal goedkoop wilt gaan, dan kun je overwegen om een belastingvrije Volvo aan te schaffen en je diesel te verkopen. Reken dat maar eens uit.
Vaak kleine stukjes is voor een diesel m.i. niet zo goed.
Geplaatst: 13.04.2011 - 17:08
door Oceanracer
C1 eruit en diesel houden. Kleine stukjes is ook voor een benzine geen aanrader.
Geplaatst: 13.04.2011 - 18:05
door Gast
Wat een vraag, C1 er uit.
Diesel kan wel voor het aantal km's, je hebt hem nu eenmaal.
Als je een caravan moet trekken, zou ik hem zeker houden.
Geplaatst: 13.04.2011 - 18:11
door 945i
Economisch kan je beter de C1 houden en de Volvo eruit doen.
Maar als je er emotioneel aan hangt en de ruimte nodig hebt, tja, dan andersom.
(wij hebben ook een C1 automaat, leuke auto, maar voor een lange rit pak ik toch liever de Volvo...)
Geplaatst: 13.04.2011 - 18:15
door blastaway
Ik heb daaromnaast de c1 een v70 benzine genomen. Niemand die wil ruilen?
Geplaatst: 13.04.2011 - 18:48
door jpwg001
Jawel hoor, kijk even naar mijn onderschrift... hahahaha
Geplaatst: 13.04.2011 - 21:05
door Msuidgeest
Weg met die C1.
Het kwaliteits- en veiligheidsverschil is dusdanig groot, dat ik nooit in een C1 zou willen stappen.
Geplaatst: 13.04.2011 - 21:10
door edraket
Heb je een af fabriek roetfilter?
Geplaatst: 13.04.2011 - 21:13
door hogie
Nee, achteraf gemonteerd.
Waarom???
Geplaatst: 13.04.2011 - 22:12
door Vliegende Baksteen
Hoeveel kilometers maak je in de zomervakantie? Die afstand (elk jaar pakweg 2.500km) tilde voor ons het jaarlijks kilometrage over het omslagpunt heen (destijds volgens mijn calculatie 18.000km).
Het is een luxe positie; voor zowel benzine als diesel heb je ruime keus uit prachtige motoren in een V70. Eén puntje in het voordeel van de diesel: de actieradius. Duizend kilometer of meer op één tank haal je niet met een benzinemotor. Alhoewel ik me afvraag of je dat nu met je GT wel haalt.
Verder ben ik het met VolvoRob eens: je weet wat je nu hebt. Je zou dan een stap terug doen (ouder modeljaar) en dure reparaties zou ik liever laten uitvoeren aan een MY06 die over een paar jaar nog een stevige restwaarde heeft dan aan een ouder type.
Geplaatst: 13.04.2011 - 22:16
door MN-NL
Waarbij juist die vakantiekilometers de calculatie scheeftrekken, of heb je rekening gehouden met het feit dat diesel in andere landen een andere prijsverhouding tot benzine heeft als in NL?
Bijvoorbeeld vrijwel even duur of zelfs duurder dan benzine bij onze oosterburen....
Marc
Geplaatst: 13.04.2011 - 22:24
door Vliegende Baksteen
Goed punt, maar de eerste 1.000 kilometer rijd je met een D5 op "Hollandse" diesel. En bovendien is diesel in Duitsland nog steeds een dubbeltje goedkoper dan euro95 en in Frankrijk zelfs 16 cent. Edit: volgens
deze gegevens is alleen in Engeland diesel duurder dan benzine.
Nog even afgezien van het gegeven dat je meer kilometers aflegt per liter diesel...
Geplaatst: 13.04.2011 - 22:40
door Philken
als je weet dat je huidige auto in orde staat, je eigen wagen nog niet beu bent, geen aflossing moet doen op die wagen dan zou ik 'r houden, je rijdt altijd met andermans miserie rond
en als je je berekening maakt en per jaar enkele tientjes bespaart met een benzine, dan reken je gewoon die tientjes als 'een goedgevoelverzekering'
Geplaatst: 13.04.2011 - 23:31
door Bakboord1
Maar hoezo rijd je met name alleen korte stukken? Naar het werk fietsen jullie al. Onze v70 wordt alleen in het weekend gebrukt en dat zijn juist lange stukken. Net als de vakanties.
En je moet de diesel gewoon lekker houden. Wat je ook berekent, de werkelijkheid is altijd anders. Ik zou een goede betrouwbare auto niet snel inruilen voor 50e per maand mogelijk voordeel.
Geplaatst: 14.04.2011 - 11:15
door edraket
hogie schreef:Nee, achteraf gemonteerd.
Waarom???
Als je een af fabriek filter hebt krijg je met heel veel korte stukjes wellicht problemen met de reiniging van het filter. Hij probeert steeds het filter schoon te branden, maar voordat de cyclus goed en wel van start is zet je de auto alweer af. Zo blijf je constant bezig met als gevolg dat door de extra inspuiting de smeerolie verdund met diesel en je problemen met het blok kunt krijgen. Zonder af fabriek roetfilter heb je daar geen last van.
Ik zeg houden die D5!
Geplaatst: 14.04.2011 - 15:05
door rene69
Zelfde situatie hier.
Sinds kort gaan we met het hele gezin op de fiets naar werk/school.
We hebben pas een aygo aangeschaft voor boodschappen en korte ritjes.
(eerste tank met stadsritten 1 op 22)
Vind het zonde om de V70 hiervoor te gebruiken.
Dit betekend dat de V70 alleen nog voor ritten buiten de stad wordt gebruikt en natuurlijk de vakantie. Denk dat ik dan nog maar op maximaal 7000 km per jaar uitkom.