Pagina 1 van 1

fout in motorelektonica na verversen olie

Geplaatst: 15.04.2011 - 22:16
door jony
hallo, ik heb vandaag de olie zonder probleem kunnen verversen

heb er 5w40 van mobil ingedaan volgens dealer zat die er vroeger ook in

nu ging ik deze middag even test rijden en toen ik gestopt was en motor even uit zette om olie nogmaals te pijlen en hem terug starte begon het lampje met een motor op te branden

ben dan gestopt en heb de hele auto gecheckt onderaan en er waren een klein beetje oliedruppels thv de filter, afgeveegd en thuis nog een gekeken en was mooi droog

nu heb ik bij het vullen van de olie wel beetje olie naast het gat gemikt dus denk dat die olie door warmen van blok naar beneden is gevloeid

kan dit de storing veroorzaken en wat kan ik er aan doen maar vooral, kan het kwaad ?

ook zit er een nieuwe luchtfilter in

wat denken jullie

garage is niet open dus zit nu het hele weekend met zorgen :(

alvast bedankt

gtz

Geplaatst: 16.04.2011 - 15:46
door jan weemering
Hallo Jony,

ik denk dat het een los staat van het ander!

Geplaatst: 16.04.2011 - 16:46
door 945i
Dat denk ik ook, blijft het lampje branden na sleutel uit het contact halen en weer starten?
Kijk ook even na of je niet per ongeluk een stekkertje hebt los (of half los) hebt getrokken...

Geplaatst: 16.04.2011 - 17:12
door elianmars
Kijk even of het stekkertje van je luchtmassameter goed zit. Misschien is dit iets los geraakt met het luchtfilter vernieuwen.

Geplaatst: 17.04.2011 - 21:57
door jony
hallo, even een update

het lampje bleef branden nadat ik de motor herstarte

nu heb ik om zeker te zijn het olie pijl bijgevuld tot max ( eig is het nu 1 mm erboven zou dat erg zijn ? )

heb ook stuurolie bijgevuld en olie die ik gemorst had opgekuisd

ook heb ik alle fiches eens nageduwd

daarna batterij even ontkoppelt en terug aangesloten en geen lampje meer

heb dan ook een 50 km gereden in zelfde stijl als voordien en geen lampje

dus hoop dat het nu in orde is

wat ik wel opmerkte was dat ik als ik de motorkap opende nadat ik even gereden had dat de motor zeer warm was en er geen koelventilator draaide

motortemp was volgens sensor op dashbord wel goed ( op de helft zoals altijd )

kan ik op een of andere manier testen als koelventilator werkt ?

alvast bedankt

grtz jony

Geplaatst: 18.04.2011 - 04:51
door jan weemering
Hallo Jony,

Stuurpomp olie hoef je normaliter niet bij te vulllen, behalve als je ergens een lek hebt.
motorolie 1 mm boven het max zal hij er wel uitgooien, maar kijk uit te veel is net zo erg als te weinig olie.
als je de auto een aantal minuten stationair laat draaien zal de ventilator vanzelf aanslaan (als het goed is). en dat het blok na 50 km warm is mag duidelijk zijn, en als je temperatuur meter gewoon in de midden staat, is dat na 50 km ook gewoon goed en werkt alles zoals het hoort

Geplaatst: 18.04.2011 - 19:11
door Flipje14
Fan is te checken door 12v op de connector te zetten, neem aan dat je geen airco hebt in je cabrio anders was het makkelijker te checken.
Of het relais kan ook defect zijn, signaal van de tempsensor heb je dus wel die is dus goed.
Olie zou ik niet te hoog afpijlen tussen min/max is prima.
Ga trouwens nooit uit van de tempmeter, zeker weten dat je fan werkt en je goeie circulatie hebt zonder lucht in je systeem is belangrijker.
Ik vertrouw in dit soort gevallen nooit op een meter, zal niet de eerste zijn die denk dat het goed is en toch stiekem niet ;)
Maar je had toch verder geen koelvloeistof vervangen of wel ??

Geplaatst: 20.04.2011 - 13:24
door jony
hallo, ik heb airco in de carbio hoor :)

wat me nu idd te binnen schiet is toen ik de melding keer de airo aan stond en ik hem nadien niet meer gebruikt heb en ook geen meldingen meer gehad heb

wat is de fan juist is dat de ventilator ?

moet ik verder de airo aanzetten om te weten of die werkt en hoe lang ?

en hoe kan ik weten dat er geen lucht inzit en relais ok is ?

alvast bedankt voor je reactie

grtz jony

Geplaatst: 20.04.2011 - 23:31
door Flipje14
Fan is inderdaad de ventilator, deze schakelt bij het aanzetten van je airco vaak direct in simpele manier om je fan schakel systeem te checken.

Lucht in je systeem is te checken door in je koelslangen te knijpen tijdens het warmdraaien en je reservoir in de gaten houden qua niveau.
Slangen moeten ''sompig'' aanvoelen vol dus geen lucht erin wat makkelijk te voelen is.

Relais hoef je niet te checken als hij via je airco aanslaat is je schakel relais in orde.

Hoop dat je eruit komt :)

Geplaatst: 21.04.2011 - 02:50
door Thijs
En wat heeft de fan van je airco te maken met de koelfan van de radiator?? Mijns inziens helemaal niets...