Pagina 1 van 4

Racen met een Volvo

Geplaatst: 16.04.2011 - 09:48
door pasc@l
Vanuit mijn werk organiseren we een paar keer per jaar een race training met klanten. We hebben hiervoor twee speciaal geprepareerde BMW's 325 tot onze beschikking.
Vorig jaar kriebelde het al en vorige week na de eerste sessie van dit jaar heb ik de knoop doorgehakt: ik ga mijn race licentie halen.

Nu wil ik beginnen met een niet al te dure auto en dan kom je al snel bij een BMW 325 uit. Maar ik ben en blijf toch meer Volvo man.

Met welk type Volvo kun je het beste het circuit op.
Ik zelf zat te denken aan bijvoorbeeld een 850 T5-(R) of iets dergelijks en dan de AWD uitvoering met handbak.
Een van mijn vereisten is toch wel een achterwiel of vierwiel aangedreven auto met wat vermogen en een handbak.

Wie heeft tips en/of ervaring?

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:02
door 945i
Een 360 is een prima auto daarvoor.

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:03
door Hans oet Twent
P@scal;
Waarom een achterwiel aangedreven auto? Is alleen leuk om dwars te gaan, en dat kost dus tijd.

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:11
door 945i
Nee joh, hij is toch geen sissy? :D

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:13
door Walter
een 850 T-5(R) met awd zal je zelf moeten maken, kom je toch bij een V70R 1997-2000 uit en die zou ik niet willen aanbevelen om mee te gaan racen. Dat kan de tussenbak niet aan.

Nu zijn goede T-5R-en niet een goedkope optie. En voor een auto die racegeprepareerd moet gaan worden heeft dat stukje 'R' ook geen meerwaarde. Maar zoals 945i zegt is een 360 een goede optie. Kijk maar eens in het race-stukje van het forum wat Pethconi allemaal beleeft :-)

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:16
door 945i
Het gaat niet puur om de snelheid, meer om de techniek, en als die goed is rij je een mindere coureur in snellere auto het snot voor de ogen. ;)

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:32
door pasc@l
@945i, klopt als een bus, maar ik zal toch wat snelheid moeten hebben om mijn techniek te compenseren...

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:36
door Walter
wel eens met zo'n 360 gereden?

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:37
door pasc@l
@Hans oet Twent, het voordeeel van een achterwiel aangedreven auto is dat deze bij uitacceleren minder snel doorslipt op de wielen.
Bij het acceleren komt de voorzijde omhoog en daarmee ook de druk op de wielen.
Je hebt overigens wel gelijk dat je met een achterwiel aangedreven auto eerder slipt, een voorwiel aangedreven auto is veel vergevingsgezinder.

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:39
door 945i
Maar een 360 is absoluut geen trage bak hoor....
Een E30 325 is natuurlijk wel sneller en spectaculairder...

Reken op een dure tijd.. remmen en banden..pff..
Heb hetzelfde als jij wil gaan doen begin 90er jaren gedaan met eerst een honda Accord en later een Ascona B, je loopt er op leeg.... Maar de fun is onbetaalbaar..:)

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:39
door pasc@l
@VolvoMafia, nee nog nooit. Maar ik moet eerlijk zeggen ik ga toch ook wel een beetje voor de buitenkant. En dan een 360, tsja...

Ik wil de auto op kenteken houden om naar en van het circuit te kunnen rijden en misschien ook nog wel eens in de weekeinden los te gaan.

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:47
door 945i
Kijk maar eens wat een stoere bakken dat zijn!
http://www.denmar.nl/volvo360cup/volvo360cup_FE/

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:51
door Walter
Die 360's geven op Zandvoort dezelfde rondetijden als een BMW 320i... En als je wilt racen en het mag niet te veel geld kosten, dan zal het je toch worst zijn hoe het er van de buitenkant uit ziet... Die 360's zijn zwaarondergewaarde auto's. Wegligging is super met motor voorin en bak aan de achteras, ze zijn stevig, blokken kunnen veel hebben en je koopt ze voor weinig. Meer argumenten nodig?

Heb een korte tijd met een '83-er 360 gereden, met oudere motor dan die in de 360 Cup (B19 vs B200) maar wat een lol. Golfjes GTI 16V nam ie voor lunch

Geplaatst: 16.04.2011 - 10:55
door 945i
Kijk, met de Volvomafia kan je praten, tegenspreken is nooit verstandig..... 8) :lol:

Het aanbod 360's wordt trouwens knap minder de laatste tijd....

Geplaatst: 16.04.2011 - 11:08
door pasc@l
Ik ga VolvoMaffia toch tegenspreken!
Ik wil er ook een leuke auto aan overhouden en dus valt voor mij de 360 af.
Alhoewel ik je direct geloof als je zegt dat de 360 goed rijdt en dergelijke, maar ik vind het een afschuwelijke bak.

Noem me maar eigenwijs (ben ik ook wel ;-)), maar wat zijn er nog meer voor alternatieven?

Geplaatst: 16.04.2011 - 11:23
door Walter
achterwielaangedreven Volvo met een goede wegligging? in principe zou je best een 242/244 of een 740/940 sedan kunnen pakken maar dan moet je wel veel aan het onderstel aanpassen. Een 740 16valve of een turbo van 1989 of zo hebben volgens mij een multilink achteras, net als de 960. Vooral de 960 va 1995 heeft een onderstel wat lijkt op de 850 en daar is best wat van te maken.

Geplaatst: 16.04.2011 - 11:30
door 945i
Licht en achterwiel aangedreven, zoek ze maar op.... Suzuki GX 100.
Ascona B of een 240 met turbo. (helemaal strippen.)

Maar als jij een knappe auto voor in het weekeinde er aan over wil houden, dan zou ik een 360 of een 325i nemen.

Geplaatst: 16.04.2011 - 11:47
door Walter
945i schreef: L240 met turbo. (helemaal strippen.)
Zoiets. Die machines gingen erg hard toen

Geplaatst: 16.04.2011 - 13:09
door Fredhead
Ik snap niet helemaal waarom je perse RWD of AWD wil hebben, rijd zelf met een auto die voor z'n gewicht redelijk vermogen heeft en met voorwielaandrijving.
Op de bochtige stukken maak je het de meeste achterwielaandrijvers of behoorlijk moeilijk of je gaat er gewoon voorbij. (vaak dat laatste)


Hier in Nederland zijn ook mensen die met een 700/900 serie meedoen aan rally's.
Wellicht stiekem een beetje afkijken van de techniek van deze auto's? Lijkt mij dat je daar ook redelijk wat aanpassingen van af kan kijken die je op het circuit kan gebruiken

Geplaatst: 16.04.2011 - 13:18
door Hans oet Twent
@ P@scal;

Je hebt wel gelijk. Een achterwiel aandrijver geeft qua fun factor een grotere beleving. Wat je ook in overweging kan nemen is een 740 of een 940 sedan zoeken. Motorisch wat aanpassingen doen. Compleet strippen, goed doorlassen, kooi er in bouten of lassen, spuiten en weer op bouwen. Harnas gordels en 2 goede stoelen er in en gaan.

Leuke uitdaging en mooi project. Hou ons op de hoogte!