Ellende met mijn V70R uit 2004

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
BarendKaas
1st Gear member

Hi allen,

Ik heb al sinds de aankoop van mijn V70R een maand geleden een hardnekkig terugkerend probleem. Ik zal een omschrijving geven van wat er tot nu toe is gebeurd (flinke lap tekst, waarvoor excuses ;-)

Op 11 maart heb ik mijn V70R opgehaald bij een handelaar in Drenthe. Ik woon zelf in Brabant en heb er daarom geen garantie op gekocht (kostte 1500 euro. Ik dacht dat met kleine dingen ik niet naar Drenthe terug ging rijden, dat er een boel kapot kan gaan voor 1500 euro en dat als er echt iets heel erg gruwelijks kapot zou zijn, ik beschermd ben via het NL consumentenrecht (conformiteitsprincipe)

Diezelfde avond begonnen de problemen: op de snelweg begon de auto ineens te schokken, en schoot hij in de noodloop (terugschakelen naar 2e versnelling, alarmlichten aan). Dikke stress natuurlijk, want op een drukke snelweg wil je dit niet. Al helemaal niet met een nieuwe auto. Het rare was dat nadat ik de motor opnieuw opstartte, de problemen weg waren. Ik kon weer gewoon rijden, alleen brandden alle waarschuwingslampjes (check engine, rem-problemen, etc). Meteen omgedraaid, en op weg naar huis nog 4x opnieuw moeten starten vanwege noodloop.

Volgende dag naar de Volvo dealer in Boxtel geweest. Die vermoedde dat het kwam omdat de auto voor de verkoop een tijdje had gestaan en de accu leeg was geweest. (Dat was idd het geval geweest: toen ik een proefrit ging maken, moest de verkoper 'm starten met een power booster). Een reset zou de problemen waarschijnlijk verhelpen. Ik blij natuurlijk.

Volgende dag kwam het probleem weer terug. Zelfde verhaal: op de snelweg twee keer bonken/schokken en de auto in de noodloop. Terug naar de dealer. Die heeft m opnieuw uitgelezen, en zag een heleboel foutmeldingen. Hij dacht dat de brandstofdrukregelaar kapot was, want dat was de enige melding die hem logisch leek gezien de klachten. De rest van de meldingen zouden hier afgeleiden van zijn. Paar dagen later is de nieuwe brandstofdrukregelaar erin gezet.

Dat ging een week/300 km goed. Toen kwam het probleem weer terug. Na een ritje naar de Achterhoek, begon de auto weer te schokken. alleen schoot hij niet in de noodloop. Wel viel bijna alle elektronica weg: kilometerteller, dagteller, toerenteller, knipperlichten, alleen nog de 4e versnelling (het is een automaat, die elektronica nodig heeft) etc. Alleen de buitenverlichting, waarschuwingslampjes (brake problemen, check engine, etc) en de radio deden het nog.

Wederom terug naar de Volvo dealer, en contact gehad met de verkoper. Ik wilde dat hij de problemen zou oplossen, of ik zou de koop ontbinden. Na overleg met een volvo-kenner, de Volvo dealer en de verkoper besloten om nog iets anders te proberen: de CEM-module te updaten. Na uitlezen gaven de foutmeldingen nl aan dat zon beetje alle computers in de auto een storing zouden hebben. Logischer zou zijn dat de centrale computer (de CEM als ik het dus goed heb) een probleem zou hebben. Een update zou dit misschien kunnen oplossen of in ieder geval kunnen bevestigen wat het probleem was (als de update niet geaccepteerd werd, zou de CEM n.a.w. kapot zijn, als hij 'm wel zou accepteren zou het probleem misschien verholpen zijn).

Daarna heb ik er 1,5 week / 400 km goed mee kunnen rijden. Toen ging ik ermee naar schoonfamilie in Limburg. 500 meter voor de 'finish' zei ik tegen mijn vrouw dat het probleem misschien wel opgelost was. Ik had natuurlijk moeten afkloppen, want nog geen 300 meter verderop wederom een schokkende auto. Omdat we bijna op onze bestemming waren, nog even doorgereden. Toen we weer naar huis gingen, leek alles ok. Alleen viel me op dat de dagteller naar 0 gereset was. Maar geen noodloop of brandende alarmlichten. Toen ik echter de volgende dag naar mijn werk wilde rijden, was alle elektronica weer weg. Zelfs het slotje op de tankdop wilde niet meer open. Dat was dus raar: normaal begonnen de problemen met knipperende koplampen en een paar schokken, maar na een nachtje rust deed alle elektronica het weer en kon ik iig zonder problemen bij de garage komen, nu het tegenovergestelde: na een nachtje rust alleen het lampje "check engine" dat brandde, maar verder geen elektronica.

Ik wilde een second opinion, en ben naar Volvo dealer Tilburg gereden. De monteur daar kreeg de auto niet uitgelezen (geen elektronica) of gereset. Totdat hij aan de draadjes in de CEM begon te peuteren. Hij dacht dat hij 1 kabeltje kon aandrukken en een klikje voelde. Hij kon toen ook weer uitlezen en resetten. Hij dacht dat de kennelijk losse kabel de oorzaak van alle ellende was. Ik hoopte natuurlijk dat hij gelijk had, maar kon me bijna niet voorstellen dat de garage in Boxtel dit niet had ontdekt (ze hadden er daar een volle dag aan gewerkt om het probleem te achterhalen). Dit was vorige week donderdag. Ik had er sindsdien ruim 600 km mee gereden en toen ik vandaag zonder problemen in Gouda aankwam, begon ik echt hoop te krijgen dat alles was opgelost. Op de terugweg viel me echter op dat de dagteller was gereset. Deze keer hebben we echter geen schokken oid gevoeld. maar in mijn hart wist ik al dat het probleem WEER terug was.

Toen we weer thuis waren nog even gestopt bij de supermarkt om boodschappen te doen. Toen we weer bij de auto waren, was het duidelijk: de deuren wilden niet open met de afstandsbediening. Het lampje van het alarmsysteem knipperde nog wel. Met de sleutel de auto open gemaakt. Godzijdank ging het alarm niet af, vast omdat de elektronica weer weg was: geen toerenteller/snelheidsmeter/brandstometer, geen knipperlichten, geen automatische versnellingsbak, alleen de 3e of 4e versnelling.

Maandag ga ik weer naar de dealer. Voor de laatste keer. Ik wil best een nieuwe CEM erin laten zetten, maar alleen als 100% zeker is dat dit het probleem is. Ik wil best experimenteren met oplossingen van 100-150 euro, maar 1 voor 1 de computers vervangen a 1000 euro wordt me te gortig. Ik wil de dealer nog een keer de kans geven om uit te vinden wat het prbleem nou is, maar ik hoop dat er iemand op het forum dit probleem herkent. De Wisdom of the Crowd, zeg maar. Als het probleem niet op te lossen is, gaat de auto terug naar Drenthe en maak ik de koop ongedaan. Ik hoop dat het niet nodig is, want als de problemen er niet zijn, rijdt de auto echt helemaal fantastisch. Hij ziet er nog super uit en is van bijna alle opties voorzien. Ik heb nog wat budget over om aan deze auto te besteden. En dat wil ik met alle liefde uitgeven, als ik zeker weet dat de problemen verholpen zijn. Deze onzekerheid is echter helemaal niet relaxt =( Dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Dat de problemen bekend voor komen of dat iemand nog een gouden tip heeft. Alvast bedankt!
BarendKaas
1st Gear member

Nog wat extra info over de auto:

- V70R AWD uit 2004
- komt uit de VS, in 2006 geimporteerd
- 83.000 mijl gereden
- Automaat
945i
8th Gear member

Tja, lastig verhaal weer....
Elektronica...Import USA.....
Was hij behoorlijk goedkooper dan vergelijkbare Ned. auto's ?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
blastaway
5th Gear member

Wat doet dat er nu weer toe 945i?
We willen hem toch helpen? Ik vind het heel vervelend voor hem, maar ik zou niet weten wat je moet aan zoeken. Hopelijk zijn er meer mensen hier die je kunnen helpen. Sterkte en succes.
Weet wel dat er op volvov70forum.com ook iemand is met een vergelijkbaar probleem met een V70 R.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Paul
Geartronic member

Wat een ellende zeg, lijkt wel of hij onder water heeft gestaan dat al je electronica zo van slag is.

Is de rest van de auto wel een beetje goed? Dan zou ik zeker die chip vernieuwen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
945i
8th Gear member

Laat mij mijn vragen stellen en jij de jouwe goed!? Ga AUB. niet lopen zeuren over mijn vraag aan iemand, dat doen ze dan zelf maar.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Mijn eerste indruk wijst naar een software probleem of ergens een defecte regeleenheid.
Dat moet uit te lezen zijn zou ik welhaast denken en dan moet er na uitlezen een oplossing uit de toverhoed rollen.

Desondanks nog eentje: Bobineprobleem (zou ook uit te lezen moeten zijn)

Voor de rest veel geluk en wijsheid met deze RRRRR. Was het de mijne was hij al retour verkoper.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
t5power
5th Gear member

945i schreef:Laat mij mijn vragen stellen en jij de jouwe goed!? Ga AUB. niet lopen zeuren over mijn vraag aan iemand, dat doen ze dan zelf maar.
De "vraag" die je stelde, helpt nou bepaald niet mee om het probleem op te lossen. De enige reden die ik kan bedenken is het aanstippen van de zogenaamde vrekkigheid van de koper die beter een degelijke nederlandse auto had kunnen kopen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

blastaway schreef:Wat doet dat er nu weer toe 945i?
We willen hem toch helpen? Ik vind het heel vervelend voor hem, maar ik zou niet weten wat je moet aan zoeken. Hopelijk zijn er meer mensen hier die je kunnen helpen. Sterkte en succes.
Weet wel dat er op volvov70forum.com ook iemand is met een vergelijkbaar probleem met een V70 R.
945i heeft een heel legitiem punt, naast de verschillen tussen een US en een NL uitvoering weet jij wat de voorgeschiedenis ervan was? dat is iig door een NL dealer niet terug te vinden, wat is er ooit al aan gedaan (of veranderd)?.
Zag er recent een die softwarematig op kilometers gezet was (het digitale deel ervan) in een snelheidmeterschaal met mijlen erin, ik ruil een US ook absoluut niet in.
De motivatie om zo'n R te kopen is altijd een financiële, ze zijn veel goedkoper omdat het auto's met "een verhaal" zijn.
Dat maakt het probleem niet minder lastig maar je kan met zo'n R altijd tegen iets aanlopen dat je bij een NL 0f EU uitvoering niet had opgelopen
Volvo for life
BarendKaas
1st Gear member

@blastaway: sterker nog, het zijn dezelfde problemen, zelfde auto, zelfde auteur =)
@945i: het was/leek een mooie deal ja. Maar niet overdreven veel goedkoper. ik heb er een gezien voor 3.000 euro meer, maar die had carkit, navigatie, standkachel en nog wat extra's. Voor de rest moeilijk vergelijkbaar, want zoveel staan er niet te koop.
@Paul: de rest is uitstekend: goed in de lak, mooi interieur, etc.

@V70 hierboven: ik voeg nog wat foto's toe van de foutmeldingen. Hij leest namelijk zo veel uit, dat de dealer denkt dat het de CEM is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

een cem komt idd wel eens voor
Volvo for life
BarendKaas
1st Gear member

@bart simpson: Hij is in 2006 geimporteerd door de dealer waar ik mijn twee leasevolvo's heel toevalig ook heb gehaald. In ieder geval sinds de import zijn alle onderhoudswerkzaamheden bekend. Ik heb voor aankoop de dealer die hem heeft onderhouden voordat ie de handel op ging gebeld om te vragen wat hij er van wist. Dat was de dealer in Tilburg waar ik de laatste keer ben geweest. Deze man wist me te vertellen dat ie altijd keurig onderhouden is geweest.

De keuze was niet alleen financieel. Er staan er zoals gezegd niet heel veel te koop, en deze had nog weinig kilometers gemaakt. Dat vond ik het allerbelangrijkst. Ik heb ook goedkopere gezien, maar die hadden 180K tot 250K op de teller. Verder had deze de goede kleur van buiten en qua interieur.
Silver_R
6th Gear member

Sterkte met de ellende.

En wat de dealer weet over een auto hoeft niet altijd het hele verhaal te zijn.
Er kan onder tussen toch weer heel wat zijn voor gevallen.
Heb ook eens met een auto te maken gehad die veel meer had mee gemaakt dan de dealer wist/vertelde.
Maar goed, dat lost jou probleem niet op.
Misschien toch nog eens contact opnemen met de verkopende partij?

Je kunt jezelf nu zeker wel voor je hoofd slaan, dat je hebt afgezien van de garantie?
Silver_R
6th Gear member

BTW, kan het zijn dat de auto bekend is op het forum?
Misschien dat je zo iets meer te weten kunt komen.
Thijs
7th Gear member

BarendKaas, Ten eerste zou ik de foto's even los hier op het forum plaatsen :wink:

Maar je problemen zijn wel vervelens.. Ik hoop dat je het voor elkaar gaat krijgen, een goed rijdende R moet haast wel een feest zijn. En waar de auto ook vandaan komt of wat ie gekost heeft of er met of zonder garantie gekocht is etc doet er nu niet toe mijns inziens. Of voorelkaar maken of idd weer terug naar de verkoper!

Ik hoop dat we je op het forum verder kunnen helpen!

Oja, foto's in een voorstelstukje helpen hier zeker bij denk ik!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
BarendKaas
1st Gear member

@TarmanT: Heb geprobeerd foto's te uploaden. Zal nog eens kijken. Ik dacht dat ik al een voorstelpost had gedaan met mijn vorige V70. Kennelijk niet (zit op meerdere fora), ga ik alsnog doen!
Johan s60
6th Gear member

Best kans dat die starthulp (booster) het e.e.a opgeblazen heeft, de goedkope kunnen anders een behoorlijke piek spanning geven, beter is het om een starthulp te geven met een normale (volle) accu, en dan tijdens het loskoppelen vd kabels een aantal grote verbruikers in te schakelen, die de eventuele piekspanning kunnen "blussen"

Maar ja daar heb je nu niks aan helaas, wellicht in de toekomst
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
945i
8th Gear member

t5power schreef: De "vraag" die je stelde, helpt nou bepaald niet mee om het probleem op te lossen. De enige reden die ik kan bedenken is het aanstippen van de zogenaamde vrekkigheid van de koper die beter een degelijke nederlandse auto had kunnen kopen.
Laat mij daarom bedenken waarom ik een vraag stel, of zal ik dat eerst met jou/jullie overleggen in het vervolg...Kom zeg.. :roll:
Bart Simpson heeft de achterliggende gedachte al uitgelegd.

@Johan s60, het vervelende is altijd, wat is het e.e.a....
Johan s60
6th Gear member

Idd, er zit nu eenmaal veel electronica in
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Edwin
5th Gear member

Hoi Barend in eerste instantie toch een beetje gefeliciteerd met de aanschaf, maar wat een ellende zeg. Electronica problemen zijn altijd vervelend, onvoorspelbaar en soms van belachelijk simpele oorzaak. Als ik jou verhaal zo lees zou ik denk ik als ik jou was de auto terugbrengen en de koop laten ontbinden, hoe moeilijk dat misschien ook is, hoewel het natuurlijk maar een auto is en blijft om de boel even te relativeren.... maar vervelend en irriterend is het natuurlijk wel. Ik denk dat, als een dealer er al een hele dag naar heeft gezocht en er al diverse zgn. "oplossingen" de revue zijn gepasseerd die niet hebben geholpen, je beter verder kunt zoeken....

Sterkte en succes met het oplossen cq. verder zoeken!

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”