Ik heb al sinds de aankoop van mijn V70R een maand geleden een hardnekkig terugkerend probleem. Ik zal een omschrijving geven van wat er tot nu toe is gebeurd (flinke lap tekst, waarvoor excuses

Op 11 maart heb ik mijn V70R opgehaald bij een handelaar in Drenthe. Ik woon zelf in Brabant en heb er daarom geen garantie op gekocht (kostte 1500 euro. Ik dacht dat met kleine dingen ik niet naar Drenthe terug ging rijden, dat er een boel kapot kan gaan voor 1500 euro en dat als er echt iets heel erg gruwelijks kapot zou zijn, ik beschermd ben via het NL consumentenrecht (conformiteitsprincipe)
Diezelfde avond begonnen de problemen: op de snelweg begon de auto ineens te schokken, en schoot hij in de noodloop (terugschakelen naar 2e versnelling, alarmlichten aan). Dikke stress natuurlijk, want op een drukke snelweg wil je dit niet. Al helemaal niet met een nieuwe auto. Het rare was dat nadat ik de motor opnieuw opstartte, de problemen weg waren. Ik kon weer gewoon rijden, alleen brandden alle waarschuwingslampjes (check engine, rem-problemen, etc). Meteen omgedraaid, en op weg naar huis nog 4x opnieuw moeten starten vanwege noodloop.
Volgende dag naar de Volvo dealer in Boxtel geweest. Die vermoedde dat het kwam omdat de auto voor de verkoop een tijdje had gestaan en de accu leeg was geweest. (Dat was idd het geval geweest: toen ik een proefrit ging maken, moest de verkoper 'm starten met een power booster). Een reset zou de problemen waarschijnlijk verhelpen. Ik blij natuurlijk.
Volgende dag kwam het probleem weer terug. Zelfde verhaal: op de snelweg twee keer bonken/schokken en de auto in de noodloop. Terug naar de dealer. Die heeft m opnieuw uitgelezen, en zag een heleboel foutmeldingen. Hij dacht dat de brandstofdrukregelaar kapot was, want dat was de enige melding die hem logisch leek gezien de klachten. De rest van de meldingen zouden hier afgeleiden van zijn. Paar dagen later is de nieuwe brandstofdrukregelaar erin gezet.
Dat ging een week/300 km goed. Toen kwam het probleem weer terug. Na een ritje naar de Achterhoek, begon de auto weer te schokken. alleen schoot hij niet in de noodloop. Wel viel bijna alle elektronica weg: kilometerteller, dagteller, toerenteller, knipperlichten, alleen nog de 4e versnelling (het is een automaat, die elektronica nodig heeft) etc. Alleen de buitenverlichting, waarschuwingslampjes (brake problemen, check engine, etc) en de radio deden het nog.
Wederom terug naar de Volvo dealer, en contact gehad met de verkoper. Ik wilde dat hij de problemen zou oplossen, of ik zou de koop ontbinden. Na overleg met een volvo-kenner, de Volvo dealer en de verkoper besloten om nog iets anders te proberen: de CEM-module te updaten. Na uitlezen gaven de foutmeldingen nl aan dat zon beetje alle computers in de auto een storing zouden hebben. Logischer zou zijn dat de centrale computer (de CEM als ik het dus goed heb) een probleem zou hebben. Een update zou dit misschien kunnen oplossen of in ieder geval kunnen bevestigen wat het probleem was (als de update niet geaccepteerd werd, zou de CEM n.a.w. kapot zijn, als hij 'm wel zou accepteren zou het probleem misschien verholpen zijn).
Daarna heb ik er 1,5 week / 400 km goed mee kunnen rijden. Toen ging ik ermee naar schoonfamilie in Limburg. 500 meter voor de 'finish' zei ik tegen mijn vrouw dat het probleem misschien wel opgelost was. Ik had natuurlijk moeten afkloppen, want nog geen 300 meter verderop wederom een schokkende auto. Omdat we bijna op onze bestemming waren, nog even doorgereden. Toen we weer naar huis gingen, leek alles ok. Alleen viel me op dat de dagteller naar 0 gereset was. Maar geen noodloop of brandende alarmlichten. Toen ik echter de volgende dag naar mijn werk wilde rijden, was alle elektronica weer weg. Zelfs het slotje op de tankdop wilde niet meer open. Dat was dus raar: normaal begonnen de problemen met knipperende koplampen en een paar schokken, maar na een nachtje rust deed alle elektronica het weer en kon ik iig zonder problemen bij de garage komen, nu het tegenovergestelde: na een nachtje rust alleen het lampje "check engine" dat brandde, maar verder geen elektronica.
Ik wilde een second opinion, en ben naar Volvo dealer Tilburg gereden. De monteur daar kreeg de auto niet uitgelezen (geen elektronica) of gereset. Totdat hij aan de draadjes in de CEM begon te peuteren. Hij dacht dat hij 1 kabeltje kon aandrukken en een klikje voelde. Hij kon toen ook weer uitlezen en resetten. Hij dacht dat de kennelijk losse kabel de oorzaak van alle ellende was. Ik hoopte natuurlijk dat hij gelijk had, maar kon me bijna niet voorstellen dat de garage in Boxtel dit niet had ontdekt (ze hadden er daar een volle dag aan gewerkt om het probleem te achterhalen). Dit was vorige week donderdag. Ik had er sindsdien ruim 600 km mee gereden en toen ik vandaag zonder problemen in Gouda aankwam, begon ik echt hoop te krijgen dat alles was opgelost. Op de terugweg viel me echter op dat de dagteller was gereset. Deze keer hebben we echter geen schokken oid gevoeld. maar in mijn hart wist ik al dat het probleem WEER terug was.
Toen we weer thuis waren nog even gestopt bij de supermarkt om boodschappen te doen. Toen we weer bij de auto waren, was het duidelijk: de deuren wilden niet open met de afstandsbediening. Het lampje van het alarmsysteem knipperde nog wel. Met de sleutel de auto open gemaakt. Godzijdank ging het alarm niet af, vast omdat de elektronica weer weg was: geen toerenteller/snelheidsmeter/brandstometer, geen knipperlichten, geen automatische versnellingsbak, alleen de 3e of 4e versnelling.
Maandag ga ik weer naar de dealer. Voor de laatste keer. Ik wil best een nieuwe CEM erin laten zetten, maar alleen als 100% zeker is dat dit het probleem is. Ik wil best experimenteren met oplossingen van 100-150 euro, maar 1 voor 1 de computers vervangen a 1000 euro wordt me te gortig. Ik wil de dealer nog een keer de kans geven om uit te vinden wat het prbleem nou is, maar ik hoop dat er iemand op het forum dit probleem herkent. De Wisdom of the Crowd, zeg maar. Als het probleem niet op te lossen is, gaat de auto terug naar Drenthe en maak ik de koop ongedaan. Ik hoop dat het niet nodig is, want als de problemen er niet zijn, rijdt de auto echt helemaal fantastisch. Hij ziet er nog super uit en is van bijna alle opties voorzien. Ik heb nog wat budget over om aan deze auto te besteden. En dat wil ik met alle liefde uitgeven, als ik zeker weet dat de problemen verholpen zijn. Deze onzekerheid is echter helemaal niet relaxt =( Dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Dat de problemen bekend voor komen of dat iemand nog een gouden tip heeft. Alvast bedankt!