Pagina 1 van 3

S60 T4 Powershift

Geplaatst: 18.04.2011 - 16:32
door vojolvo
Sinds april de eigenaar van een S60 T4 Powershift. Uitstekende auto op zich, maar toch al 2 keer terug naar de dealer geweest met een defect stuurbekrachtigingvloeistofreservoir (Scrabble 4x woordwaarde!) Na een korte rit gooide hij (zij?) er een hoeveelheid vloeistof uit. Het peil stond boven het maximum. De monteur heeft toen iets van de inhoud afgetapt. Twee dagen later weer vloeistof op de dop van het reservoir te zien. Weer terug naar de garage. Toen werd ontdekt dat de slang naar het reservoir geknikt was. Dit is hersteld.
De richtingaanwijzer geeft af en toe geen klik-klakgeluid bij het afslaan, maar je raadt het al, tijdens een test in de werkplaats deed hij weer normaal (de kiespijn is immers ook over wanneer je bij de tandarts bent).

Wat me echter het meeste stoort is zijn chassis. Ik heb bij de aankoop de optie "touring of comfortchassis" aangevinkt (= andere vering/schokdempers/stabilisatorstangen), omdat het standaard geleverde chassis iets stugger zou zijn. Maar dit comfortchassis valt mij erg tegen. De vering en de demping zijn niet erg in balans. Het weggedrag is wat nerveus. Ik snap dat dit natuurlijk heel persoonlijk is. Bij de dealer heb ik nagevraagd of de auto niet toch abusievelijk met een "dynamisch" onderstel was afgeleverd, maar dit bleek in orde. Ook heeft de chef werkplaats een proefrit gemaakt en was hij van mening dat dit bij de karakteristieken van het model hoort.
Het is dus niet automatisch zo dat een grotere wielbasis (t.o.v. mijn vorige S40) een comfortabeler voertuig oplevert.
Zijn er medeforumleden die vergelijkbare klachten m.b.t. het chassis en dus het comfort hebben?
Ik hoor graag van jullie!

Geplaatst: 18.04.2011 - 19:17
door NielsPHEV
hi vojolvo Als het metname korte oneffenheden zijn die te duidelijk worden doorgegeven is het wellicht een optie een maatje kleinere wielen te monteren en een band met hogere wang

Geplaatst: 19.04.2011 - 16:42
door vojolvo
NielsV70 schreef:hi vojolvo Als het metname korte oneffenheden zijn die te duidelijk worden doorgegeven is het wellicht een optie een maatje kleinere wielen te monteren en een band met hogere wang
Dag NielsV70,

dank voor het meedenken en je reactie!

De auto staat al op 16 inch, maar ik kan het in overweging nemen.

Groet,

vojolvo

Geplaatst: 19.04.2011 - 16:49
door 945i
Kleinere wielen geven korte oneffenheden nog sterker door, grotere wielen met hogere banden minder.

Geplaatst: 19.04.2011 - 17:08
door vojolvo
945i schreef:Kleinere wielen geven korte oneffenheden nog sterker door, grotere wielen met hogere banden minder.
Hallo 945i,

ook jij bedankt voor de nuancering.

Groet,

vojolvo

Geplaatst: 19.04.2011 - 17:33
door 945i
De auto is toch zo afgeveerd om hem een bepaald karakter mee te geven.
Er zijn wel verschillende afstellingen leverbaar, maar toch binnen een bepaald kader.
Ik denk dat je met andere wielen niet zo heel veel winst gaat boeken eerlijk gezegd.
Dan moet je echt dat onderstel aanpakken, maar of dat verstandig is....... denk het niet.

Geplaatst: 19.04.2011 - 18:19
door Thom
De S/V60 zijn ook ontwikkeld als dynamische Volvo's. Voor maximaal comfort is een S80 geschikter.

Geplaatst: 19.04.2011 - 18:41
door vojolvo
Thom schreef:De S/V60 zijn ook ontwikkeld als dynamische Volvo's. Voor maximaal comfort is een S80 geschikter.
Dag Thom,

je hebt gelijk. Daarom heb ik ook voor het touringchassis gekozen, omdat dit onderstel volgens de verkoper wat geriefelijker zou zijn. Bovendien had ik me zelf min of meer wijsgemaakt dat de grote wielbasis van de S60 t.o.v. mijn vorige S40 een beter weggedrag zou opleveren. Achteraf hoorde ik echter dat de S40 veel soepeler is afgeveerd dan de nieuwe S60.

Groet,

vojolvo

Geplaatst: 19.04.2011 - 18:50
door jds
vojolvo schreef:
Thom schreef:De S/V60 zijn ook ontwikkeld als dynamische Volvo's. Voor maximaal comfort is een S80 geschikter.
Dag Thom,

je hebt gelijk. Daarom heb ik ook voor het touringchassis gekozen, omdat dit onderstel volgens de verkoper wat geriefelijker zou zijn. Bovendien had ik me zelf min of meer wijsgemaakt dat de grote wielbasis van de S60 t.o.v. mijn vorige S40 een beter weggedrag zou opleveren. Achteraf hoorde ik echter dat de S40 veel soepeler is afgeveerd dan de nieuwe S60.

Groet,

vojolvo
Je moet nooit geloven wat een verkoper zegt. Je moet de wagen die je wilt kopen eerst proefrijden.
Ik heb zelf het sportonderstel van de vorige S60 gekocht en dit is echt een ramp. De ene verkoper heeft mij het aangeraden (is maar iets harder), dan andere zou het nooit kopen.
Ik zou ook achteraf niet gaan sleutelen aan de ophanging. Je kan het concept toch niet veranderen, toch niet op fundamentele basis.

Geplaatst: 19.04.2011 - 19:12
door vojolvo
Je moet nooit geloven wat een verkoper zegt. Je moet de wagen die je wilt kopen eerst proefrijden.
Ik heb zelf het sportonderstel van de vorige S60 gekocht en dit is echt een ramp. De ene verkoper heeft mij het aangeraden (is maar iets harder), dan andere zou het nooit kopen.
Ik zou ook achteraf niet gaan sleutelen aan de ophanging. Je kan het concept toch niet veranderen, toch niet op fundamentele basis.

Ik kan een heel eind meegaan met wat je zegt. En of een proefrit mij de kennis van nu had opgeleverd is niet meer aan de orde. Bovendien let je tijdens een proefrit op zo veel punten! En de klachten (vanuit mijn perspectief uiteraard) ontstonden pas na enige tijd. Misschien ben ik ook wel wat te kritisch hoor. Volgens de dealer zijn de verschillen tussen het standaard chassis en het touring chassis (dat trouwens in andere wereldelen, zoals Amerika, als standaard geleverd wordt) minimaal.
Dan had ik maar een Citroën moeten kopen.

Geplaatst: 19.04.2011 - 19:39
door arnoud
Haha, ja, mocht je je nog bedenken heb ik nog wel een kennis met een XM die vast wel met je wil ruilen :)

Geplaatst: 19.04.2011 - 19:44
door 945i
Of misschien wel niet.. ;)

Geplaatst: 19.04.2011 - 19:57
door vojolvo
945i schreef:Of misschien wel niet.. ;)
Ben nog maar sinds gisteren actief op dit forum, maar ik vind het verheugend om zo veel belangstellende reacties/tips/opmerkingen te lezen.

Geplaatst: 19.04.2011 - 20:18
door arnoud
We zijn hier altijd behulpzaam, maar niet altijd even serieus, sorry ;-)

Ik kan me niet herinneren eerder iemand gehoord te hebben die ook het comfort-chassis heeft gekozen, dus daar kan ik niet zo heel veel van zeggen.

Aangezien de S60 al op 16" banden staat zou ik niet weten wat je er nog aan zou kunnen doen om hem nog comfortabeler te krijgen... Bandenspanning iets verlagen?

Geplaatst: 19.04.2011 - 20:20
door 945i
Ga er dan maar eens een avondje voor zitten, als je een autoliefhebber bent en je hebt ook nog een Volvo, is this the place to be. :)

Niet de bandenspanning verlagen hoor!

Geplaatst: 19.04.2011 - 20:46
door vojolvo
Hopelijk volgen er meer reacties van bezitters van de S60 T4 met vergelijkbare "klachten" :!:

Geplaatst: 19.04.2011 - 20:59
door Rob Bakker
Ik denk dat er nog niet veel T4 bezitters zijn op het forum, meeste wachten nog of hebben een andere motor gekozen.

Wel balen dat je er zo ontevreden mee ben.
Had de dealer ook geen andere voorstellen meer behalve de vaststelling na de proefrit?

Geplaatst: 19.04.2011 - 21:38
door Thom
Er staan in den lande veel, heel veel nieuwe S80's van MY2011 (en ouder) of heel jong gebruikt op voorraad, wellicht kan je met de dealer eens de optie bespreken van inruilen? Immers, een jonge S60 T4 PS zal de gemiddelde Volvo dealer liever hebben staan dan een S80. Doorgaans een heel kostbare zaak, maar wellicht is het toch interessant te maken...

Geplaatst: 19.04.2011 - 21:40
door bart simpson
945i schreef:Niet de bandenspanning verlagen hoor!
en ook zeker niet verhogen!

Geplaatst: 19.04.2011 - 21:52
door ZX10r
Ik heb een 4C eronder en geen probleem met de advanced stand, maar onderstel is persoonlijk