Sinds een week hoor ik bij opnieuw op het gas gaan een sissend geluid, wat ook direct weer "afgeregeld" word. Dit is erger naarmate de auto warmer is. Na de 3000 toeren komt er een soort turbogeluid naar binnen bij accelereren.
Zit er tegen het schutbord een of andere regelklep/ EGR klep die zijn werk niet meer naar behoren doet?
Hij rookt niet en olieverbruik is ook nihil, 107.000 km gelopen
Geplaatst: 19.04.2011 - 21:22
door WMB
overdrukventiel dat niet meer lekker werkt?
Geplaatst: 19.04.2011 - 22:40
door S80 TDI
Even je airco uitzetten (middels de ac knop). Je sissende geluid is dan weg. In mijn geval was het koelmiddel wat door de toeren door de leidingen werd gejaagd.
Geplaatst: 19.04.2011 - 22:56
door lemmer
WMB schreef:overdrukventiel dat niet meer lekker werkt?
Ja, daar lijkt het wel op. Ik dacht alleen dat deze motor was voorzien van een VGT Turbo, maar er zit dus zo een klep op? heeft u daar ervaring mee?
Geplaatst: 19.04.2011 - 23:05
door WMB
zeg maar je, en nee zelf geen ervaring bij mijn V70
Geplaatst: 19.04.2011 - 23:14
door lemmer
WMB schreef:zeg maar je, en nee zelf geen ervaring bij mijn V70
Heeft er iemand een doorsnede van het laaddruk/ turbo circuit van een D5 met enkele turbo? Of eventueel een foto van de toegepaste turbo.
Geplaatst: 20.04.2011 - 09:46
door diesel01
Ik heb hetzelfde geluid een keer gehad bij een V40, bleek een scheurtje te zijn in een slang van de turbo, onderdeeltje van een paar € overigens.
Geplaatst: 21.04.2011 - 22:50
door lemmer
geeft nu aan service vereist en gaat in noodloop, sissende geluid is hard en buiten te horen, is nu definitief iets gescheurd/ lek.
Ga maar eens naar de dealert.
Geplaatst: 22.04.2011 - 00:51
door Thijs
Ik denk ook aan een lekkage in het drukdeel na de turbo.
Geplaatst: 22.04.2011 - 00:53
door DannyB
Ik heb in het verleden bij mijn T5 eenzelfde probleem gehad, er bleek een scheur in het rubbere verbindingstuk van de achterste turbobuis te zitten. Deze zit ook vlak bij het schutbord. Misschien dat dit bij jouw ook de oorzaak is?!
Geplaatst: 22.04.2011 - 15:44
door lemmer
Het komt uit de buurt van de EGR klep, waarschijnlijk is deze defect.
Geplaatst: 24.04.2011 - 12:06
door xc-men
hallo Lemmer, is het probleem al opgelost? Ik heb nu ook een XC70 met 105.000KM die nu Urgent service vereist aangeeft en ook in noodloop stand staat.
Weet iemand eigenlijk of je nog mag door rijden in de noodloop stand? onze dealer is rond de 40min rijden. Misschien toch beter de auto ambulance laten komen van de verzekering.
Geplaatst: 26.04.2011 - 12:32
door obelix
Ik weet niet wat een noodloop inhoud, maar onderhoud resetten kun je dmv het km stand knopje ingedrukt te houden en je contact aanzetten (niet motor starten)
en dan als het rode 3hoekje de 4e keer oplicht de knop loslaten.
Het onderhoud moment is dan gereset.
Je bent dan van de melding ONDERHOUD VEREIST af + lampje brandt niet meer.
Misschien dat de noodloop kreet wel iets belangrijks is dus doorrijden is op eigen risico.
Geplaatst: 26.04.2011 - 14:25
door xc-men
@ Obelix,
Noodloop is een stand dat de Motor alleen nog maar laag vermogen afgeeft, het toeren tal in drive stand word laag gehouden. kan zijn dat de GT ook niet verder omhoog schakeld.
Ben verder net terug van de dealer en de EGR Klep moet vervangen worden Kosten 1100E, 770E voor materiaal en nog een 390 voor de uren.
Ik baal erg want we zijn twee keer eerder met het zelfde probleem nog in de garantie tijd bij de dealer geweest, bijde keren werd het probleem opgelost door alles te reseten in de software. Dit keer moet de Klep vevangen worden maar op mijn kosten. Auto is 3 jaar en 4 maanden en net uit de garantie.
Geplaatst: 28.04.2011 - 21:19
door lemmer
obelix schreef:Ik weet niet wat een noodloop inhoud, maar onderhoud resetten kun je dmv het km stand knopje ingedrukt te houden en je contact aanzetten (niet motor starten)
en dan als het rode 3hoekje de 4e keer oplicht de knop loslaten.
Het onderhoud moment is dan gereset.
Je bent dan van de melding ONDERHOUD VEREIST af + lampje brandt niet meer.
Misschien dat de noodloop kreet wel iets belangrijks is dus doorrijden is op eigen risico.
Nee, dat is servic evereist geloof ik, is een andere melding. Noodloop beschermd de motor bij defecte onderdelen
Geplaatst: 28.04.2011 - 21:23
door lemmer
xc-men schreef:@ Obelix,
Noodloop is een stand dat de Motor alleen nog maar laag vermogen afgeeft, het toeren tal in drive stand word laag gehouden. kan zijn dat de GT ook niet verder omhoog schakeld.
Ben verder net terug van de dealer en de EGR Klep moet vervangen worden Kosten 1100E, 770E voor materiaal en nog een 390 voor de uren.
Ik baal erg want we zijn twee keer eerder met het zelfde probleem nog in de garantie tijd bij de dealer geweest, bijde keren werd het probleem opgelost door alles te reseten in de software. Dit keer moet de Klep vevangen worden maar op mijn kosten. Auto is 3 jaar en 4 maanden en net uit de garantie.
Bij mij was dus de leding van de EGR klep naar de turbo gescheurd. Hoorde u ook een sissend/afblazend geluid?
Heb bij mij ook de garage in de garantieperiode ingelicht, maar na de garantie kwam het er pas echt uit.
Als ik het goed lees is het ook een XC 70 new met tuning? is exact dezelfde motor en hetzelfde model als van mij.
Geplaatst: 28.04.2011 - 23:15
door xc-men
@ Lemmer,
Bij ons niet echt dat sissend-afblazend geluid maar het wegvallen van het motor vermogen. De XC70 is uit Nov. 2007 MY08 met de D5 en GT. Ik heb de Tuning al geruime tijd er af gehaald na het ontvangen van de brieven van Volvo over de verhoogde Oil levels. Dit probleem is opgelost met de laatste software upgrade uit Febr. 2010.
De XC70 rijd nu al weer twee dagen zonder problemen rond, ik hoop dat de nieuwe EGR klep geen problemen krijgt.
Ik zit nu zelf in Cameroon voor mijn werk en heb nog niet de oude EGR valve-klep na kunnen kijken op een defect maar volgens mijn vrouw is de inlaat erg vuil en vol met roet.
De klep en de electronic module zijn vervangen en een paar kleine onderdelen leidings en klemmen geloof ik.
Ik heb zelf wel alle leiding en aansluiting nagelopen voor een defect maar niks kunnen vinden, nog wel een video clip gemaakt van het rare geluid van de EGR klep.
Verder gaan we een brief opmaken en naar Volvo Spanje sturen, we vinden dat deze EGR klep van begin af aan problemen heeft veroorzaakt en een history heeft. Maar eens kijken wat het antwoord is voor dat we de verloving met Volvo uitmaken.
Geplaatst: 29.04.2011 - 21:46
door lemmer
Ja, is het broertje van de mijne.
Deze klep was er bij mij helemaal af, maar was nog wel intact.
De vervuiling in de inlaat is normaal, de EGR voert uitlaatgassen terug.
Volvo is wel geschoold om een probleem door de garantietijd heen te lullen. Ben benieuwd waar ze mee aan komen.
Geplaatst: 29.04.2011 - 22:01
door xc-men
lemmer schreef:
Volvo is wel geschoold om een probleem door de garantietijd heen te lullen. Ben benieuwd waar ze mee aan komen.
Ja ik ook, heb een beetje rond gekeken op de WWW en gezien dat Volkswagens, Audi enz. ook vaak een probleem hebben met de EGR klep maar daar word ie gewoon gelijk uitgewisseld in de Garantie tijd zelfs bij een kleine fout en/of problemen.
Volkswagen stuurt ze waarschijnlijk gelijk terug naar de Maker (Bosch?)
Waarschijnlijk heeft Volvo als kleine automerk die deal niet.
Geplaatst: 29.04.2011 - 23:46
door chris_zweden
Misschien stomme opmerking maar waarom niet de egr gewoon dichtzetten? rica zou dit gratis voor je moeten doen gezien de tuning...
Ik ben van mening dat je gewoon coulance moet verwachten van je dealer, kreeg ik immers ook nadat de wervelklep was afgebroken (onderdeel van egr)