Pagina 1 van 1
Olieverbruik V70 2.0T 2007?
Geplaatst: 19.04.2011 - 18:03
door Vee Seventy
Ben al tijdje op zoek naar een V70 2.0 T handgeschakeld. Bij dealer proefrit gemaakt in V70 2.0T Edition Sport uit 2007 met 117.000 km. Auto ziet er prima uit, rijdt goed en wordt met Selekt garantie verkocht. Na proefrit van plm. 35 km over binnenwegen vinger in uitlaatpijp en zwarte, roetige aanslag geconstateerd. Let wel: alleen in de pijp en niet op carroseriedelen. Dealer meldde: kool. Is niet erg, komt door kleine ritjes. Is dit zo? Duid dit niet op olieverbruik? What to do?
grt Jacob
Geplaatst: 19.04.2011 - 18:14
door M@rcel
Vragen aan de verkoper wat het olieverbruik is/zou mogen zijn. Dat getal beoordelen (evt. hier voorleggen) en vervolgens je recht op een complete revisie laten opnemen in de koopovereenkomst indien het verbruik binnen zes maanden hoger wordt dan de opgegeven waarde.
Oftewel: Laat de verkoper zijn "is niet erg, komt door de kleine ritjes" opmerking hard maken.
Geplaatst: 19.04.2011 - 18:28
door Vee Seventy
Dank voor de snelle reactie! Helder antwoord. Ga het 'm voorleggen. Wordt dus vervolgd.
Geplaatst: 19.04.2011 - 20:20
door Niels S60
Heb zelf ook een 2.0T handbak uit 2005. Ook bij mij roet aan de (verchroomde) uitlaatpijp. Verwijder het bij wasbeurten. Rij zo'n 15000 km per jaar, met veel kleine stukjes. Tussen de jaarlijkse beurten laat ik 1x een halve liter olie bijvullen. Olie verbruik is in mijn ogen dus te verwaarlozen.
Geplaatst: 20.04.2011 - 15:54
door Bakboord1
Ook een benzine roet toch lijkt me. Van een diesel is dat alom bekend.
Ik heb nu geen idee (want geen chromen pijpen) maar mijn vorige hagelnieuwe auto met twee chromenpijpen had ook roet.
Volgens mij is de verbranding van een auto nooit zo zuiver dat deze niet roet.
Geplaatst: 20.04.2011 - 16:09
door M@rcel
De kans is inderdaad groot dat het gewoon wat roet is door het rijden van kleine stukjes. Maar verder dan speculeren komen we hier niet, vandaar mijn advies om de verkoper een extra garantie te vragen (en om te draaien als die garantie niet gegeven wordt).

Geplaatst: 21.04.2011 - 12:40
door Vee Seventy
De Volvo-dealer geeft aan dat een V70 2.0T benzine 1 liter op 1000 km mag verbruiken. Dat lijkt me tamelijk veel (mijn Yamaha XT 500 verbruikte dat niet eens). Wel gaf hij de aantekening dat de ervaring leert dat het verbruik 0,5 tot 1 liter tussen de beurten in is – interval tussen de beurten is 30.000 km zegt-ie (of een jaar). Dat verbruik lijkt me meer in de goede richting te komen.
Geplaatst: 21.04.2011 - 20:12
door blastaway
Ik heb dezelfde auto en ook deze 2.0T. Ik heb ook de roet op de uitlaat en na 3500 km een solie gepeild. Was een beetj euit, maar niet veel. Dus kan nog wel ff door. ook bij dealer met 1 jr voorkeursselectie gekocht en 136500 toen ik hem kocht.
Geplaatst: 01.05.2011 - 10:05
door buikijn
beetje een eigenschap van turbomotoren, ook benzine roet.
had onlangs een golf 1.2 turbo(tje) mee met 105pk, ook roet in de uitlaat. onze s60 turbo heeft het ook. Alleen als ik er langere stukken mee rijdt (100km+), is het nagenoeg weg. als je daarna weer veel korte ritjes maakt is er duidelijke toemane. Een vriend zijn geblazen BMW heeft het ook. (iets meer vermogen en ook iets meer roet)
Een olieverbruik van 1l per 1000km is helaas 'acceptabel' voor garantiescherming.
Geplaatst: 01.05.2011 - 10:12
door derre
Het kan dan wel acceptabel zijn ik vind best veel , mijn T5 2.3 turbo gebruikt cq 500ml op 10.000 km !
Geplaatst: 01.05.2011 - 14:22
door buikijn
Dat zijn fatsoenlijke waardes, maar daar gaat het hier niet om; voor garantiescherming van bovag zit je gewoon vast aan fabrieksopgaven (bv. 1 liter op 1000..)
zie
http://www.bovag.nl/index.php?pageID=68 ... &faqID=271
Onze 2.4t verbruikt ook nauwelijks iets aan olie
Ik zou me er ook niet prettig onder voelen als mijn auto een dergelijk olieverbruik heeft. Zijn gewoon extra kosten en er zit voor mijn gevoel iets niet goed in het blok..
voor 10.000 km ruwweg 170 euro (17 euro per liter, gangbare prijs van de voorgeschreven castrol 0w30) aan extra kosten..
Geen idee of de stelpost voor volvo 1 liter op 1000 km is, maar bij een Fiat stilo abarth was dit een standaard verdeelsleutel, zo weet ik van een vriend van me.
Beetje roet in de uitlaat van een turbo benzine motor is in ieder geval niet meteen gerelateerd aan een (hoog) olieverbruik.
Geplaatst: 01.05.2011 - 20:45
door derre
wat nog te overwegen is om dikkere olie te gaan gebruiken 5w40 bv , soms kan het helpen soms niet .
Geplaatst: 13.05.2011 - 09:52
door Vee Seventy
Auto inmiddels gekocht, zat Volvo Selekt Garantie op, maar ben ook het volgende overeengekomen: 1 L op 15.000 km is max olieverbruik. Als-ie meer gebruikt zijn alle kosten voor de verkoper.
Auto heeft beurt gekregen met wisseling olie en filter. Bij aflevering samen een 0-meeting uitgevoerd bij de dealer. Vlakke vloer, etc. Driekwart op de peilstok. Motor was nog niet helemaal afgekoeld. Na twee dagen 300 km gereden (waarvan 200 km rustige snelweg) krijg ik een melding op display dat olieniveau laag is! Auto nacht af laten koelen, halve liter voorgeschreven olie erbij (Castrol OW 30) en de dagen erna vaak gepeild. Staat nu nog steeds op driekwart. Kleur goed, geur goed. Begrijpt u 'm begrijp ik 'm? Dealer snapte er ook niets van...