V70D5AWD GT 2006 Tikken in motor
Geplaatst: 21.04.2011 - 20:49
Mijn V70D5AWD is vandaag op bezoek bij een Volvo specialist om de " tik in de motor" te laten onderzoeken die geconstateerd was door de Volvo dealer. Volgens de dealer waren het mogelijk de hydraulische klepstoters en/of de rollers in de tuimelaars. En ook werd geconstateerd dat de wervelklep afgebroken was. Het advies was om de wervelklep te repareren en dan tevens (omdat het kleppendeksel eraf moest) te controleren of alle spulleboel onder het kleppendeksel er lekker uitziet. Kosten in eerste instantie 700 € en kon snel 2200 € worden als de kop eruit moest.
Nah, daar was ik niet vrolijk van. Dus maar een echte Volvospecialist opgezocht. Ik kreeg net een telefoontje van hem hij zegt het volgende: Vind dat geluid niet alarmerend en ik zou zeker niet de nokkenassen demonteren om te controleren of de klepstoters het wel doen. Moet de hele distributie eraf en dat wordt ook al een dure grap. Hij vermoed dat het " geluid" wel eens een minder presterende verstuiver zou kunnen zijn bij cilinder 5. (verst van distributiezijde af) Dus advies is om de verstuivers er even uit halen en ze allemaal te laten testen bij een Bosch service. Weten we snel genoeg of er een buiten de marges valt. Motor klinkt verder prima en dat wervelklepstangetje is zo gepiept. De klep zelf loopt soepel en het inlaatkanaal ziet er redelijk schoon uit.
Verder lek in radiator geconstateerd dus die wordt vervangen. Ook was er iets te veel damp vanuit de olievuldop wat wellicht een te hoge carterdruk is maar dat was ook niet zo spannend. Verder geen olielekkages gezien in de motor.
En er moeten remschijven achter en nieuwe bandjes op; Wat zijn de lekkerste voor een AWD ? Er liggen nu bridgestone potenza's op. Maar de conti sport contact 5 schijnen ook goed te zijn.
Zal ik hem maar verwennen met een paar nieuwe sloffen ? dan kan ons huwelijk echt van start !!
Ik geef nog even terug wat er aan de hand was met de verstuivers.
Groet
Nah, daar was ik niet vrolijk van. Dus maar een echte Volvospecialist opgezocht. Ik kreeg net een telefoontje van hem hij zegt het volgende: Vind dat geluid niet alarmerend en ik zou zeker niet de nokkenassen demonteren om te controleren of de klepstoters het wel doen. Moet de hele distributie eraf en dat wordt ook al een dure grap. Hij vermoed dat het " geluid" wel eens een minder presterende verstuiver zou kunnen zijn bij cilinder 5. (verst van distributiezijde af) Dus advies is om de verstuivers er even uit halen en ze allemaal te laten testen bij een Bosch service. Weten we snel genoeg of er een buiten de marges valt. Motor klinkt verder prima en dat wervelklepstangetje is zo gepiept. De klep zelf loopt soepel en het inlaatkanaal ziet er redelijk schoon uit.
Verder lek in radiator geconstateerd dus die wordt vervangen. Ook was er iets te veel damp vanuit de olievuldop wat wellicht een te hoge carterdruk is maar dat was ook niet zo spannend. Verder geen olielekkages gezien in de motor.
En er moeten remschijven achter en nieuwe bandjes op; Wat zijn de lekkerste voor een AWD ? Er liggen nu bridgestone potenza's op. Maar de conti sport contact 5 schijnen ook goed te zijn.
Zal ik hem maar verwennen met een paar nieuwe sloffen ? dan kan ons huwelijk echt van start !!
Ik geef nog even terug wat er aan de hand was met de verstuivers.
Groet