Pagina 1 van 1

V70D5AWD GT 2006 Tikken in motor

Geplaatst: 21.04.2011 - 20:49
door V70D5AWD
Mijn V70D5AWD is vandaag op bezoek bij een Volvo specialist om de " tik in de motor" te laten onderzoeken die geconstateerd was door de Volvo dealer. Volgens de dealer waren het mogelijk de hydraulische klepstoters en/of de rollers in de tuimelaars. En ook werd geconstateerd dat de wervelklep afgebroken was. Het advies was om de wervelklep te repareren en dan tevens (omdat het kleppendeksel eraf moest) te controleren of alle spulleboel onder het kleppendeksel er lekker uitziet. Kosten in eerste instantie 700 € en kon snel 2200 € worden als de kop eruit moest.

Nah, daar was ik niet vrolijk van. Dus maar een echte Volvospecialist opgezocht. Ik kreeg net een telefoontje van hem hij zegt het volgende: Vind dat geluid niet alarmerend en ik zou zeker niet de nokkenassen demonteren om te controleren of de klepstoters het wel doen. Moet de hele distributie eraf en dat wordt ook al een dure grap. Hij vermoed dat het " geluid" wel eens een minder presterende verstuiver zou kunnen zijn bij cilinder 5. (verst van distributiezijde af) Dus advies is om de verstuivers er even uit halen en ze allemaal te laten testen bij een Bosch service. Weten we snel genoeg of er een buiten de marges valt. Motor klinkt verder prima en dat wervelklepstangetje is zo gepiept. De klep zelf loopt soepel en het inlaatkanaal ziet er redelijk schoon uit.

Verder lek in radiator geconstateerd dus die wordt vervangen. Ook was er iets te veel damp vanuit de olievuldop wat wellicht een te hoge carterdruk is maar dat was ook niet zo spannend. Verder geen olielekkages gezien in de motor.

En er moeten remschijven achter en nieuwe bandjes op; Wat zijn de lekkerste voor een AWD ? Er liggen nu bridgestone potenza's op. Maar de conti sport contact 5 schijnen ook goed te zijn.


Zal ik hem maar verwennen met een paar nieuwe sloffen ? dan kan ons huwelijk echt van start !!

Ik geef nog even terug wat er aan de hand was met de verstuivers.

Groet

Geplaatst: 25.04.2011 - 20:26
door Wolfs XC
Ik zou voor de zekerheid nog naar een andere Volvo dealer rijden voor hun mening.
Het verhaal van de specialist klinkt aannemelijk maar het verhaal van de dealer ook! Stel dat de specialist ongelijk heeft en je motor draait in de soep. Wat dan?! Wil je die discussie achteraf gaan voeren - succes :-) !!!

Geplaatst: 25.04.2011 - 21:20
door Philken
ik heb momenteel de Bridgestone Potenza S001(vooraan) en de Continental sportcontact(achteraan) op de 19" liggen & ik ben meer tevreden van de Bridgestones dan van de Conti's

Geplaatst: 24.05.2011 - 09:43
door V70D5AWD
Even een update rond dit thema: Inmiddels is de auto weer in orde. Alle verstuivers bleken niet meer voldoende te presteren. Ze zijn getest bij een Bosch specialist. Dus alle 5 vervangen. De wervelklep is gerepareerd met een plastic stangetje. De radiator was lek dus die heb ik ook laten vernieuwen. Ook maar meteen een paar nieuwe remschijven en banden (Michelin HP Primacy) erop laten zetten en wederom een nieuwe plas olie.

Al met al een zeer kostbare zaak geworden maar ik moet zeggen dat hij weer rijdt zoals het hoort dus ik hoop dat ik er voorlopig even van af ben. Ik ben er mee naar frankrijk geweest en alles ging perfect dus ik ben weer gelukkig met mijn V70 !! Ik zal vanavond even een testrapport van de verstuivers bijvoegen, ter lering en vermaak.

Geplaatst: 24.05.2011 - 20:32
door toppertje
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reaktie van je dealer
nadat je hun verteld heb wat het nu werkelijk was.

Geplaatst: 24.05.2011 - 21:25
door edraket
Hoeveel heeft jouw auto gelopen? Zijn de verstuivers vervangen door nieuwe of zijn de oude gereviseerd? Weet je wat de kosten zijn van deze verstuivers?

Geplaatst: 25.05.2011 - 10:12
door V70D5AWD
Ik heb mijn dealer nog niet bezocht om een discussie te gaan voeren. uiteraard geldt in dit verhaal ook weer dat je zeker meer onderzoek moet doen om er achter te komen wat er nou echt speelt. Een bezoek brengen aan meerdere deskundigen helpt daarbij om een completer beeld te krijgen. De verstuivers zijn vervangen door gereviseerde exemplaren en naast het testen van de oude (160 € voor 5) moest ik voor de verstuivers 240 € per stuk betalen. Daar komt nog wat hogedruk leidingwerk bij en brandplaatjes dus al met al niet fijn. Totale rekening met radiator, wervelklep, verstuivers en klein materiaal en nieuwe olie, remschijven en banden was 3700 €. Slikkerdeslik....Ik ben de testrapporten even kwijt geraakt in de vakantiebagage maar volgt nog. Mijn auto heeft 259000 km gelopen en is de 185 pk GT 6 variant uit mei 2006.

Geplaatst: 25.05.2011 - 10:42
door Rippie V70
Totale rekening met radiator, wervelklep, verstuivers en klein materiaal en nieuwe olie, remschijven en banden was 3700 €.
Wat??? Da's 8153 oud hollandse florijnen voor een beurt+reparatie......

geknipt en geschoren noemen ze dan geloof ik......

Geplaatst: 25.05.2011 - 11:06
door Ramon&Ramon
En hoe geknipt!

Geplaatst: 25.05.2011 - 11:08
door V70D5AWD
Fijn, help me nog even hier een goed gevoel aan over te houden. was overigens maar 6 uur arbeid..

Geplaatst: 25.05.2011 - 13:13
door Rippie V70
Graag gedaan :D

Geplaatst: 25.05.2011 - 13:31
door Quota
poe heej,, dat is inderdaad een forse smak geld. Maar het rijdt nu wel weer als nieuw natuurlijk... Schijfjes en radiator zijn bij een dergelijke km stand niet vreemd, wel duur als alles zo bij elkaar komt...