Pagina 1 van 2
De S60 is de deur uit!
Geplaatst: 22.04.2011 - 13:39
door mvds
Een aantal weken geleden heb ik de 80.000 kilometer onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij de Volvo. Alhoewel ik de beurt heb laten afmaken heb ik de APK niet bij de dealer laten doen. Onderhoud hoort er bij maar de boel belazeren hou ik niet van. Zal jullie hier verder niet mee vervelen.
De APK is uitgevoerd bij een specialist. Echter is mij opgevallen dat er kleine lekkage sporen zichtbaar zijn aan de onderkant van de auto en inmiddels ook op de grond. Bij de APK is hier naar gekeken maar heeft men niets kunnen vinden. 'Het is wel iets om in de gaten te houden'. Nu gaat de auto dinsdag daar weer langs om de auto te laten uitlijnen (heeft te maken met dat lange verhaal). Bij de Volvo zijn onder garantie de draagarmen (links en rechts) en motorsteun vervangen.
Nu ben ik wel nieuwsgierig waar dit vandaan kan komen. De auto is uit 2006 en heeft slechts 80K gelopen (D5). Ik heb een aantal foto's gemaakt ter verduidelijking. Weet één van jullie wat dit mogelijk kan zijn? Van de bovenkant zijn er overigens geen lekkage sporen zichtbaar.
Geplaatst: 22.04.2011 - 21:36
door Bobbl
Hoi, komt dit niet uit de olie gevulde rubbers, van de ophanging?
Deze staan erom bekent dat ze na verloop va tijd kapot gaan, maar weet niet hoe oud je draagarmen/ophangingsdelen zijn?
Grt
Geplaatst: 22.04.2011 - 22:07
door Gast
Net te weinig foto.
Het lijkt alsof het van midden voor komt en door de rijwind naar achteren wordt geblazen?
Heb je op foto's ook olie lekkage zichtbaar van bovenaf?
Geplaatst: 23.04.2011 - 08:10
door mvds
Bobbl schreef:Hoi, komt dit niet uit de olie gevulde rubbers, van de ophanging?
Deze staan erom bekent dat ze na verloop va tijd kapot gaan, maar weet niet hoe oud je draagarmen/ophangingsdelen zijn?
Grt
Beide draagarmen zijn een aantal weken geleden vervangen voor nieuwe. Ik weet niet of de rubbers dan worden meegenomen. De auto is van oktober 2006 overigens.
Geplaatst: 23.04.2011 - 08:13
door mvds
AlexV70 schreef:Net te weinig foto.
Het lijkt alsof het van midden voor komt en door de rijwind naar achteren wordt geblazen?
Heb je op foto's ook olie lekkage zichtbaar van bovenaf?
De rijwind kan wel kloppen. In de zomer vorig jaar is de buis van de stuurbekrachtiging ook al vervangen onder garantie omdat deze leegliep. Dat was toen niet te merken omdat de vloeistof op de plaat viel aan de onderkant. Als je van bovenaf in het motorblok kijkt zie je geen lekkage sporen. Alles is kurkdroog. Ook niet dat er is gemorst bij het bijvullen bijvoorbeeld. Waar zou je eventueel nog foto's van willen zien. Ze zijn immers zo gemaakt

Geplaatst: 23.04.2011 - 20:33
door Gast
Iets meer van de plaats waar het begint aan de voorzijde.
Geplaatst: 24.04.2011 - 11:13
door mvds
Gisterochtend heb ik verder zitten spitten in het forum. Kwam onder andere een topic tegen dat het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof een zwakke schakel is in de V70 en de S60. Daarop heb ik het reservoir losgehaald en inderdaad is deze bij de naad (aan de kant van het zijscherm) en daaronder lekker goor van de olie. Ik denk dat het reservoir vervangen dient te worden. Voor de zekerheid gisteren ook maar een flesje olie gekocht (rode en geen groene) bij een ford dealer en van de week maar langs de garage.
Geplaatst: 24.04.2011 - 12:02
door agria32
Omdat bij mijn s60 al eens de verkeerde olie is gebruikt, weet ik nu maar al te goed dat de kleur groen moet zijn. Binnenkant dop heeft volgens mij daarom ook groene ring.
Geplaatst: 24.04.2011 - 12:26
door mvds
Geen groene ring bij mij in ieder geval. De vloeistof waarmee deze nu is bijgevuld is in ieder geval specifiek voor power steering. Lees overigens op diverse plekken dat het bijvullen met ATF prima is...maar ook dat voor de nieuwere types je de groene moet hebben. Blijft lastig, dat internet...
Geplaatst: 26.04.2011 - 09:26
door edraket
ATF mag er bij ju zeker niet in. Je kunt dan binnenkort een nieuw stuurhuis laten monteren. Weet dus zeker dat je het juiste spul gebruikt. Ik zou het even bij de dealer halen!
Geplaatst: 26.04.2011 - 20:25
door mvds
Auto was vandaag bij de garage voor het uitlijnen. Heb de juiste olie gekocht en gevraagd de olie te vervangen wat ze gedaan hebben. Bedankt voor je reactie edraket.
Geplaatst: 28.04.2011 - 17:27
door mvds
Nu twee dagen later, en 200 kilometer verder, en de auto begint weer te huilen.
Ik begin zo langzamerhand ook te huilen. De auto net geparkeerd en ik zie de druppels vallen. De parkeerplaats begint zo langzamerhand een trieste bedoeling te worden.
Ga morgen maar weer eens bij de garage langs.
Geplaatst: 28.04.2011 - 17:55
door Battlecruiser
En daarom ga ik altijd naar de dealer...
Geplaatst: 28.04.2011 - 18:59
door mvds
Battlecruiser schreef:En daarom ga ik altijd naar de dealer...
net als ik dus...
Geplaatst: 28.04.2011 - 20:28
door Gast
krukaskering?
Geplaatst: 28.04.2011 - 20:52
door Thijs
mvds schreef:Battlecruiser schreef:En daarom ga ik altijd naar de dealer...
net als ik dus...
Wat heeft deze lekkage met een dealer te maken? Of mis ik iets?
En als de auto op de brug staat lijkt het mij niet onoplosbaar waar deze lekkage vandaan komt.
Geplaatst: 28.04.2011 - 22:41
door edraket
Wat bedoel je precies met de buis van de stuurbekrachtiging die vervangen is. Bedoel je daarmee een hogedrukleiding op het stuurhuis? Moet je nu regelmatig stuurolie bijvullen? Ben je er al achter wat voor olie er lekt?Leg er anders eens een wit vel papier onder dan kune je al snel achterhalen wat voor olie er lekt.
Waar lekt het? Aha, wederom de leidingen stuurbekrachtiging
Geplaatst: 29.04.2011 - 13:39
door mvds
De auto staat inmiddels weer bij de dealer. Het is wederom hetzelfde euvel als vorig jaar zomer. Toen vertelde men mij dat ze een aantal leidingen en ringen hadden vervangen voor de zekerheid. Vanochtend had ik de indruk dat ze het vorig jaar alleen weer strak hadden aangedraaid (ben geen automonteur en weet niet wat ze daar dan precies mee bedoelen). Er worden onderdelen besteld en hopelijk kan ik de auto maandag weer ophalen (mooie S80 als leenauto).
De olie die lekt is groen van kleur en vanochtend was het reservoir leeg. Sturen maakte een boel lawaai. Assistance had de ANWB langs gestuurd en die monteur gaf aan er een lek zit en dat het in ieder geval niet (in) het stuurhuis is. In het reservoir waren ook de bekende luchtbelletjes te zien. Wordt vervolgd en ik hou jullie op de hoogte.
lekkage
Geplaatst: 29.04.2011 - 15:43
door Pété
Bij mij is een maand terug het reservoir vervangen daar zat een scheur in
het onderdeel was op voorraad bij de dealer dus komt dit in ieder geval meer voor.
Een heel ander bedrag dan het vervangen van een heel stuurhuis.
gr,
Pété
Geplaatst: 29.04.2011 - 17:37
door sbv
leidingen van stuurbekrachtiging op het stuurhuis. Bij mij is een leiding vervangen en probleem was opgelost.
Schijnt bij een diesel wel meer voor te komen