Pagina 1 van 4

Ik heb een OBDII (Dice) lezer gekocht. (Update)

Geplaatst: 24.04.2011 - 16:48
door Turbodesk
Ik heb besloten om het onderhoud zelf te gaan doen. Ik deed dit ook al bij mijn vorige V40 en oudere auto`s.

Nadat ik bij de Zomerfolder het onderhoudsschema heb gezien en de bijbehorende prijzen was ik er eigenlijk wel snel uit.

Voor de aankomende beurt moet ik 395 euro incl. betalen. Dat is alleen maar voor een oliewissel, oliefilter en een interieurfilter.
Zeg maar 90 euro voor de olie en een 50 euro voor de filters?
Waar blijft de rest dan? Blijft dus 250 euro over voor arbeidsloon. Dat is ongeveer 3 uur werk als je 85 euro euro per uur rekent.

Het enige wat dus natuurlijk wel erg handig is, is een goede OBDII lezer waarmee je niet alleen kan uitlezen maar ook kan resetten.
Na een speurtocht over het internet ben ik uitgekomen bij de Autel Maxiscan MS509.

Er staan genoeg reviews en youtube filmpjes op internet en voor het geld is hij heel compleet.

Deze word aangeboden voor 125 euro hier in Nederland.

Ik hou jullie op de hoogte wanneer hij binnenkomt en zal daarna ook mijn bevindingen hier posten.

Afbeelding

Wordt gebruikt door sleepdiensten, garagebedrijven, servicecentra en gecertificeerde APK keuringsstations.

Met deze Maxiscan MS509 scantool is het mogelijk foutcodes te lezen/identificeren en indien noodzakelijk te wissen bij vrijwel alle wereldwijde OBD 2 / EOBD voertuigen van 1996 tot 2011.


Met deze scantool is het zelfs mogelijk data via uw computer/ laptop uit te printen.


Voordelen:

Foutcodes met Nederlandstalige omschrijving worden weergegeven in het display van de Maxiscan MS509 scantool
Leest universele codes (P0, p2, p3, U0) en fabrikant specifieke codes (P1, P3, and U1)
Hogere voertuigdekking met CAN protocol ondersteuning
Ondersteund alle 9 ODB 2 / EOBD modes
Wist check engine light (MIL)
Wist diagnostische foutcodes (DTCs)
Reset OBD 2 monitor status
Live data functie, inclusief Voertuig Chassisnummer (VIN)
Leest voertuig info
Leest bevroren frame data
Test i/m lees status
Geheugenfunctie
Gratis Internet updates (1x per jaar)
Grafische weergave
Data Printmogelijkheden

Live data functies:

Motortoerental
Berekend motorvermogen
Motor en olietemperatuur
Status van het Brandstofsysteem
Voertuigsnelheid
Brandstof correctie waarden
Inlaatdruk
Ontstekingsvervroeging
Inlaatluchttemperatuur
Luchtdebiet
Gasklepstand
Lambdasensor waarden
Brandstofdruk

Inhoud:

Maxiscan MS509 scantool
Handleiding
Pc kabel voor Internetupdates (Serial en USB)
Nylon tas
Kwalitatief hoogwaardige obd 2 kabel

Geplaatst: 24.04.2011 - 17:21
door Edwin
Goeie actie! Ik was hem ook al eens tegengekomen. Ben benieuwd of je er nu, qua software storingen/resets alles zelf kan doen. Olie en filters is i.d.d. niet zo heel ingewikkeld, maar die "laptopkosten"...

Misschien een idee om gezamenlijk dit soort dingen aan te schaffen en dan ook eens per jaar ergens een werkplaats afhuren om met z'n allen aan de olie, filters en OBD scan's te gaan??!
Dan ook gelijk zo'n leuk canbus speeltje erbij en freubelen maar! Er moeten toch altijd wel genoeg mensen met voldoende technische kennis rondlopen lijkt mij. Ik zorg wel voor de gevulde koeken! :D

Gr. Edwin

Geplaatst: 24.04.2011 - 18:56
door _Theo_
Goede actie hoor! Voor dat geld kan je idd. niet tobben!
Ben benieuwd naar de ervaringen.

Geplaatst: 24.04.2011 - 18:58
door liquid_force
ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.

Geplaatst: 24.04.2011 - 19:26
door Turbodesk
liquid_force schreef:ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.
Nou, dat is niet zo leuk om te lezen.

Geplaatst: 24.04.2011 - 19:26
door bas850
Ik hou deze in de gaten, als hij werkt schaf ik hem ook aan.

Geplaatst: 24.04.2011 - 20:35
door Turbodesk
liquid_force schreef:ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.
Ik kan er dus met mijn wagen dus niet veel mee, als ik jouw reactie zo lees?

Weet je dan misschien een beter, maar ook betaalbaar alternatief?

Geplaatst: 26.04.2011 - 22:41
door StephanD
liquid_force schreef:ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.
Ik zou hem ook wel willen aanschaffen. Kan je de benzineversies hiermee wel goed uitlezen?

Geplaatst: 28.04.2011 - 11:32
door Pitte
StephanD schreef:
liquid_force schreef:ik heb hem ook, maar een D5 kun je nauwelijks uitlezen, alleen de foutcodes, maar een online-check pakt hij op de D5 niet.
Ik zou hem ook wel willen aanschaffen. Kan je de benzineversies hiermee wel goed uitlezen?
Als je zeker zijt dat je er een benzine versie T5 ermee kan uitlezen wil ik hem wel overkopen!

Geplaatst: 28.04.2011 - 12:10
door Ramon&Ramon
Zonde van het geld,de aanschaf van zo,n ding!

Geplaatst: 28.04.2011 - 17:09
door wim de jong
Deze heb ik eens aangeschaft, en ik heb er al meerdere keren plezier mee gehad.
http://www.ppc-diagnostic.com/info/

Bij het inbouwen van de radio, trok ik met accu aangesloten wat stekkers los van het aircopaneel.... Een hardnekkige airbag fout op het display. Dit apparaatje kon de fout wissen en resetten.
Plots valt steeds de CC uit, met de melding in het display: motorstoring.
Uitlezen gaf een fout aan met de koppelingssensor.....deze bleef hangen.

Laat dit eens uitlezen/verhelpen bij de dealer, en ik was meer dan de aanschafprijs van dit dingetje kwijt ( € 135)

dus een rare opmerking dat het zonde is van je geld als je wat kleine dingetjes zelf kunt! anders moet je voor elk lullig dingetje naar de dealer, met allerlei afspraken maken ergens over een week, auto kwijt voor een daggie etc etc etc.

Geplaatst: 28.04.2011 - 17:16
door liquid_force
Turbodesk schreef:Weet je dan misschien een beter, maar ook betaalbaar alternatief?
nee, daar kan ik je niet mee verder helpen.

Geplaatst: 28.04.2011 - 22:28
door Turbodesk
wim de jong schreef:Deze heb ik eens aangeschaft, en ik heb er al meerdere keren plezier mee gehad.
http://www.ppc-diagnostic.com/info/

Bij het inbouwen van de radio, trok ik met accu aangesloten wat stekkers los van het aircopaneel.... Een hardnekkige airbag fout op het display. Dit apparaatje kon de fout wissen en resetten.
Plots valt steeds de CC uit, met de melding in het display: motorstoring.
Uitlezen gaf een fout aan met de koppelingssensor.....deze bleef hangen.

Laat dit eens uitlezen/verhelpen bij de dealer, en ik was meer dan de aanschafprijs van dit dingetje kwijt ( € 135)

dus een rare opmerking dat het zonde is van je geld als je wat kleine dingetjes zelf kunt! anders moet je voor elk lullig dingetje naar de dealer, met allerlei afspraken maken ergens over een week, auto kwijt voor een daggie etc etc etc.
Ik ben het volledig met je eens dat we dan niet voor elk lullig storingetje naar de dealer hoeven. Helemaal als je je onderhoud grotendeels zelf doet.

Maarre, ik heb ook naar die ppc gekeken, maar dat is nog een aardige aanschafprijs. Geen 135 euro. Waar heb je hem dan vandaan?

Geplaatst: 28.04.2011 - 22:52
door Henielma
Ik heb een jaar geleden ook zo'n PPC uitleesapparaat aangeschaft. Geen luxe apparaat maar doet wat die moet doen.
Met behulp hiervan (en het forum) heb ik het probleem van het losse wervelklepverbindingsstangetje bij mijn D5 opgelost.

Het geeft me een gerust gevoel als ik op vakantie ben en er is wat met de auto dat ik eerst zelf even kan uitlezen wat de auto vindt. Dit apparaatje ligt dus ook altijd in de auto.

Overigens heb ik 'm al zeker een half jaar niet meer nodig gehad. Dat heb ik eigenlijk het liefste.

Geplaatst: 29.04.2011 - 01:59
door StephanD
liquid_force schreef:
Turbodesk schreef:Weet je dan misschien een beter, maar ook betaalbaar alternatief?
nee, daar kan ik je niet mee verder helpen.
De D5 kun je dus nauwelijks uitlezen vertelde je.
Maar doet deze Maxiscan MS509 scantool het wel goed bij de benzine versies?

Geplaatst: 29.04.2011 - 12:29
door M@rcel
Turbodesk schreef:Maarre, ik heb ook naar die ppc gekeken, maar dat is nog een aardige aanschafprijs. Geen 135 euro. Waar heb je hem dan vandaan?
De vorige versie van de PPC diagnostic kostte inderdaad zo'n 135 Euro. Deze heeft bij mij zijn geld al dubbel en dwars opgeleverd. Hij zag er zo uit:
Afbeelding

De huidige is veel uitgebreider én veeeel duurder:
Afbeelding

Geplaatst: 29.04.2011 - 12:47
door blastaway
Jammer, maar 550 euro is mij teveel voor het apparaat. Ging met VAGcom en VDS bij de volkswagen een stuk makkelijker.

Geplaatst: 29.04.2011 - 13:17
door Thijs
Kan je niet met vadis op de laptop via een kabel aansluiten dan? Dat zou helemaal mooi zijn.

M@rcel, Is die bovenste helemaal niet meer leverbaar dan?

Geplaatst: 29.04.2011 - 13:21
door DannyB
Da's inderdaad veel geld! Is de Volvo Dice voor € 400,00 dan niet het meest volledige systeem, voor het uitlezen en resetten?

Geplaatst: 29.04.2011 - 13:29
door M@rcel
Thijs schreef:Kan je niet met vadis op de laptop via een kabel aansluiten dan? Dat zou helemaal mooi zijn.

M@rcel, Is die bovenste helemaal niet meer leverbaar dan?
Ik zie hem niet meer op de site staan.

Maar je mag altijd langskomen :)