Pagina 1 van 1

foutmelding 2-3-2 bij een b20f op lpg

Geplaatst: 25.04.2011 - 17:51
door sleutelaar
zie onderwerp. het verbruik is weer toegenomen. wat kan de oorzaak zijn?

Geplaatst: 25.04.2011 - 21:34
door sven-
2-3-2 is

Adaptive Lambda closed loop control system lean or rich at idling speed

Heb ik ook bij mijn 2 liter (die overigens gewoon benzine is, geen LPG). Heb me laten vertellen door Volvo monteur dat die code niet erg is, maar moet nog steeds de lambda doormeten. Wellicht zit het wel daarin?

Geplaatst: 25.04.2011 - 22:47
door sleutelaar
ik heb er net een nieuwe lambda sonde in. dus als die weer stuk gegaan is dan dat zou wel vervelend zijn. ik zal binnenkort eens kijken wat de lambda voor spanning af geeft.

Geplaatst: 25.04.2011 - 23:17
door Iroll
Heb je de code wel gereset na het plaatsen van de nwe lambda? Zo niet dan is het nog de code van de oude lambda. Zo ja, dan kan het ook komen door het plaatsen van een imitatie lambda, die kunnen problemen geven. Altijd vervangen met een originele bosch, weet je tenminste zeker dat ie compatible is.

Geplaatst: 26.04.2011 - 07:06
door sleutelaar
de code is reset na de nieuwe labda. en de nieuwe is een bosch.....

Geplaatst: 26.04.2011 - 09:44
door Iroll
Dan zou het kunnen zijn dat de motor te rijk loopt en dat de lambda dat niet voldoende kan afregelen. Denk bijv. aan een lekkende injector, te hoge benzine druk, map sensor niet lekker, defect in de ecu, de lambda niet goed aangesloten/ draadbreuk.

Geplaatst: 26.04.2011 - 23:21
door sleutelaar
dankje. ik ga op onderzoek uit.

Geplaatst: 28.04.2011 - 20:22
door Iroll
Ik heb net een soortgelijk probleem opgelost bij mijn 480 B20F. Verbruik zeker 50%-60% hoger, stotende motor bij afremmen op de motor. En ook code 232. Bleek er een lek te zitten in het vacuum slangetje van de map sensor. Zwart kastje bovenaan de linkerkant (passagierskant) van het schutbord met GM erop.

Geplaatst: 29.04.2011 - 21:21
door sleutelaar
He bedankt! Vermoedelijk zal het bij mij ook wel in iets dergelijks zitten. Ik zal alles nalopen.

Ik ben er overigens nog niet toe gekomen de lambda opnieuw te controleren (druk druk druk). Wat ik intussen wel weer heb gedaan is de het kleppen additief (ivm de LPG) op een andere manier in het spruitstuk laten lopen.
Eerst zat het via een t-stukje in combinatie met een van de bestaande sensor slangen. Nu heeft het zijn eigen aansluiting op het spruitstuk. (gat getapt en koperen inloopnippel)
Mogelijk is het probleem nu dus al opgelost.

Ook vraag ik me af waar alle aansluitingen op het vier-punts spruitstuk zijn.
Ik zie links (distributie kant) drie slangetjes zitten.
Verder net na het gasklephuis ook een (dunne) aansluiting.
Op de skydrive kon ik het niet direct terug vinden.

Enig idee?

Geplaatst: 29.04.2011 - 22:22
door Iroll
Uit mijn hoofd aan de distrbutiezijde:
Slangetje (met koperen restrictor) loopt naar de map sensor
Slangetje naar het vacuumreservoir voor de bediening van de interieur ventilatie kleppen
Slangetje voor de uitgelijkingsklep in de injectorrail
Die van de gasklep loopt naar de klep v.h. koolstoffilter voor de verbranding van de benzinedamopen.

Geplaatst: 30.04.2011 - 21:52
door sleutelaar
Ok. ben wezen checken nu.

1. de labda gaf een rare uitlezing. Op LPG heel rijk (rond de 0,01V; dat is veel te weinig). De motor stond op stationair een beetje te dreunen. Wel begrijpelijk als het mensel niet klopt.

2. Vervolgens de MAP slang, daarvan was de aansluiting op de restrictor niet heel geweldig meer. Een beetje verkruimeld. Ik heb het nu vervangen door een rubber slangetje. Ik hoop dat dat het probleem oplost.

3. Vervolgens eerst op benzine de labda uitgelezen: prima niets mis mee. Keurig wisselend tussen rond de 0,85v en rond de 0,2v.
Op LPG geeft de labda toch niet altijd een juiste uitlezing nu. Hij blijft een poos te rijk, naar 0,1v, dan switcht ie naar arm rond de 0,8 (dat deed ie eerst niet).
Kortom, hij alterneert nu wel maar te traag. Omdat het om een dampgas systeem gaat: misschien wil de actuator niet zo vlot bijregelen?
Nu eerst maar eens een ommetje met de auto maken en kijken of het verbruik weer afneemt en de prestaties beter. (vond hem al luier de laatste tijd)

Er is nog wel een ding wat mij verbaast. Voor de ecu van het gas systeem is naar mijn weten de MAP-sensor niet van belang. Bij mijn weten is die er niet op aangstoten. Dan zou een kapotte map sensor niet mogen uitmaken toch?

Wel kan ik me herinneren dat ik redelijk kort geleden 2x het spruitstuk eraf gehad heb voor de klepspeling. Misschien heb ik toen de slang van de MAP sensor beschadigd.

nog steeds onduidelijk wat het is.

Geplaatst: 11.07.2011 - 09:23
door sleutelaar
Hallo IRoll,
Volgens mij is de slang van de MAP sensor goed.
Het probleem en de foutmelding bestaan nog steeds.

1. weet jij of de ecu van de motor in noodloop gaat bij een 2-3-2 foutmelding? Dat kan het hogere verbruik dan mede verklaren.

2. Kan het zijn dat er technisch niets stuk is, maar dat de dampgas verdamper een teveel lpg bij stationair afgeeft? (Wat de lpg-actuator op zijn beurt niet meer compenseren kan dan?)

Ik heb er een hele tijd niet meer aan gedacht of naar gekeken. De auto reed toch wel. Maar de eerste APK herinneringen zijn alweer in de brievenbus gevallen, en de auto zal bij 4-gas meting toch goed moeten functioneren.....

gr. Sleutelaar.