Pagina 1 van 2
940 93 op lpg schudt stationair en maakt roffelend geluid
Geplaatst: 27.04.2011 - 20:36
door mennobakker
Hoi volvo kenners,
ik heb een 940 uit 93 op LPG met 470dkm en heb daarvan afgelopen jaar met veel plezier 50dkm van gereden.
Nu heb ik geruime tijd het probleem dat hij wat lastig start (met name warm), op benzine erg beroerd loopt: hapert en knalt onder de kap
Op lpg schudt de de motor stationair en maakt roffelend geluid bij accelereren. wie weet raad?
Geplaatst: 27.04.2011 - 20:54
door Marc O.
Ik zou eens beginnen met de ontsteking te controleren. Dus: Bobine, verdeler, rotor, bougiekabels en bougies.
Geplaatst: 27.04.2011 - 21:16
door mennobakker
hi dank voor je reactie
vergeten te vermelden: ik heb de bougiedoppen er opnieuw op gedraaid.
de bougies zijn dof licht bruinig aangeslagen.. is dat OK?
waar moet ik naar kijken aan de de rotor en verdeler?
Geplaatst: 28.04.2011 - 05:47
door biadman
ingeslagen,of aangekoekte contacten in de verdeelkap of op de rotor.
Geplaatst: 28.04.2011 - 21:52
door v700r
Roffelend geluid??!! Is het geen 850?
Geplaatst: 30.04.2011 - 19:49
door mennobakker
nee het is toch echt een 940. net de bougies vervangen, nog geen verschil. die verdeelkap is lastig toegankelijk helemaal achterin. kan ik die gewoon met 3 schroefjes losmaken of wordt dat erg ingewikkeld?
Geplaatst: 01.05.2011 - 16:07
door mennobakker
Vandaag op pad geweest met de 940. Hij hapert nogal en maakt een ploffend geluid bij het optrekken. Als ik gewoon gas geef zonder optrekken niet overigens.
Dit was nog niet zo erg aanwezig voordat ik de bougies vervangen had en wat aan de kabels had staan rommelen. Stationair loopt ie op 3 pitten, probleem blijkt de 2e cilinder te zijn, als ik die lostrek ploft ie ook niet meer bij het accelereren.
Morgen ga ik een nieuwe bougiekabel halen, anders de verdeler open proberen te maken.
Ergens anders las ik van iemand dat een klepveer verrot was.. lijkt het daarop?
Geplaatst: 02.05.2011 - 04:50
door jan weemering
een ploffend geluid duidt veelal op een slechte vonk, dus het euvel moet je in de ontsteking zoeken lijkt me.
je kan ook eens in het donker kijken onder de motorkap.wellicht zie je een lekstroom in een van de kabels. in het donker zie je de vonk makkelijker dan met daglicht
Geplaatst: 02.05.2011 - 08:05
door Marc O.
Begin inderdaad met de bougiekabels. Als het goed is staat daar de produktieperiode op gedrukt. Als ze nog nooit zijn vervangen, dan is de kans groot dat het daar aan ligt. Zo niet, dan verder gaan met rotor/verdeler.
Geplaatst: 02.05.2011 - 09:47
door mennobakker
OK dank voor jullie reacties.
Zojuist bij de automaterialen de kabel van de ploffende cilinder vervangen. maakte geen verschil, meteen weer de kabel verruild voor een nieuwe rotor en verdeler. Ziet er eenvoudig uit, moet ik (behalve de kabel volgorde) nog ergens op letten bij het monteren?
Geplaatst: 02.05.2011 - 09:55
door ferdy
Kan ook een probleem met de compressie van de 2e cilinder zijn, wellicht is er een klep verbrand?
Geplaatst: 02.05.2011 - 09:58
door mennobakker
hoe kan ik daar achter komen?
Geplaatst: 02.05.2011 - 10:27
door Marc O.
Compressietest (laten) uitvoeren.
Geplaatst: 02.05.2011 - 10:29
door Marc O.
mennobakker schreef:probleem blijkt de 2e cilinder te zijn, als ik die lostrek ploft ie ook niet meer bij het accelereren.
Bedoel je dat het ploffen dan ophoudt, of dat ie niet méér ploft? Ik veronderstel het eerste, maar het zou een nogal wezenlijk verschil kunnen zijn

Geplaatst: 02.05.2011 - 10:55
door mennobakker
dat het ploffen dan ophoudt
Geplaatst: 02.05.2011 - 10:56
door mennobakker
ok ik hang vanavond die nieuwe rotor en verdeelkap eraan en als het zich dan nog voordoet, laat ik een compressietest uitvoeren. Zou dat ook een kapotte klepveer naar voren kunnen komen, of weet je hoe ik daar achter kan komen?
Geplaatst: 02.05.2011 - 10:59
door Marc O.
Ik zou verwachten dat een defecte klepveer idd een afwijkende (lagere/geen) compressie zou moeten opleveren.
Geplaatst: 02.05.2011 - 11:54
door flap
losse injector lpi.
Geplaatst: 02.05.2011 - 12:26
door mennobakker
losse injector lpi.
maar het manifesteerd zich ook op benzine (erger zelfs)
Geplaatst: 02.05.2011 - 12:29
door flap
symptomen heb ik ook een keer gehad. Hoe een en ander op elkaar inwerkt heb ik geen idee, losse injector was toen de oplossing.