Pagina 1 van 1

V70, benzine, 170 pk is erg traag, ook sloom trouwens

Geplaatst: 27.04.2011 - 22:23
door biesje
Hallo,
Sinds een paar weken eindelijk weer terug naar Volvo, jottum.
Helaas vallen de prestaties van de 170 pk's me bar tegen. Hiervoor hadden wij een 90 pk Passat diesel die toch echt wel een heel stuk feller was dan deze 170 pk bak?!?
Daarnaast valt het mij op dat het gas traag reageert, met name bij het gas loslaten duurt het opvallend lang totdat de motor weer stationair draait. Vorige week heeft de hele auto een grote beurt gehad en is hij helemaal 'uitgelezen'. Ook het gasklephuis goed schoongemaakt, nieuwe bougie'tjes, nieuw luchtfilter etc. De motor draait als een zonnetje, zonder enige bijzonderheden. Behalve de trage motor dus!
Een oorzaak kan het 'oude vrouwtjes-syndroom' zijn. Weet iemand misschien hoe ik dit oude vrouwtje weer kan veranderen in een kekke jongedame? Met een goed warme motor zo'n 50 kilometer rijden in de drie met een gangetje van 120 km/u misschien? Of is er nog een andere optie?
Ik ben stralend benieuwd naar jullie expertise,

groetjes,

Rob

Geplaatst: 28.04.2011 - 07:46
door EVV
Je moet je wel realiseren dat een benzine motor anders rijdt dan diesel. Mijn vriendin rijdt een Astra 1.7 diesel, zonder terugschakelen heb ik best moeite die bij te houden. Een turbo motor heeft gewoon meer koppel bij dezelfde toeren. Alleen als je als benzine rijder terugschakelt ben je sneller, aangezien je meer toeren kunt maken. Misschien dat je een keer in een vergelijkbare auto kunt rijden om te proberen of je auto echt traag is.

Geplaatst: 28.04.2011 - 07:55
door The Volvoboy
Dat hoge toerental gaat vanzelf weg, die moet zich altijd even inleren als ie schoongemaakt is, zie hier. En wat EVV al zegt, een benzinemotor (zeker een zonder turbo) komt altijd later op gang dan een turbodiesel.

Geplaatst: 28.04.2011 - 11:54
door biesje
Hoi,

Dank voor jullie reacties. Ik weet inderdaad dat een diesel een relatief hoog koppel heeft, dus veel meer power onderin. Daarnaast betrof het ook nog een turbo, en dat was wel te merken.
Het lijkt er een beetje op dat dit een klein geniepig euveltje van Volvo is. En daar moet ik maar mee leren te leven. Zoals mijn vader zaliger ooit zei: "je kunt wel dansen, al is het niet met de bruid".

Geplaatst: 28.04.2011 - 11:59
door s60
Ik heb in het verleden de overstap gemaakt van een 130pk passat naar een S60 en toen op aanraden van de dealer een 2.0t genomen. Volgens hem was anders het verschil van een Tdi naar een turboloze benzine motor wel erg groot. Hoeveel pk de 2.0t had weet ik niet meer, maar deze had toch voldoende power en reed erg lekker.

Geplaatst: 28.04.2011 - 14:42
door V480-S60
2.0T heeft (had) 180 pk.

Geplaatst: 28.04.2011 - 15:26
door Maus-met-Volvo
Ik ben zelf overgestapt van een Passat benzine met 100 pk naar een 163 PK V70 D5, en het s een verademing. Wel ervaar ik dat de passat sneller overkwam maar dat absoluut niet is. Een collega van mij heeft de pasat overgenomen in de lease en die dacht mij eruit te rijden bij het stoplicht. Lukte niet terwijl ik niet echt trapte; gewoon lage rpm schakelen en gedoseerd gas geven. Mijn collega gaf aan he idee te hebben dat in één klap de zuigers door de motorkap zouden komen... Een volvo voelt neit snel, maar kan het zeker wel zijn, je ervaart hem gewoon anders.

Geplaatst: 28.04.2011 - 15:41
door The Volvoboy
Inderdaad, dat heb ik ook ervaren. Onze Golf IV Variant (die we trouwens maar een maand gehad hebben, Volvo was nog niet verkocht) leek veel sneller als je bijv. 40 km/u reed.

Geplaatst: 28.04.2011 - 19:52
door biesje
Hallo, wederom tof, jullie reacties. Ik ben zo langzamerhand helemaal Vol van Vol.......vo. Ik wacht gedwee af wat de auto gaat doen. Ik lees in geen enkele reactie dat ik het "oude dametje" eens flink ervan langs moet geven?!?
Groetjes
Rob

Geplaatst: 28.04.2011 - 20:18
door The Volvoboy
Kun je doen, weet niet hoeveel kilometer ze heeft gelopen, maar Silver_R heeft mij verteld dat het niet altijd goed is. Het is maar net hoe de vorige berijder er mee heeft gereden. Als er altijd rustig mee gereden is, zijn de zuigers ook zo in de kop gesleten. Als je dan ineens (langdurig) veel toeren gaat maken kan dit niet goed zijn (dit is wat ik er nog van onthouden heb)

Geplaatst: 28.04.2011 - 20:55
door Richard
Ik zou eerst gewoon lekker gaan rijden en km's maken met je iegen rijstijl. Het gaat niet veel uithalen als je nu met veel toeren gaat rijden. Het zal vanzelf iets beter worden als je een luie motor hebt.

Geplaatst: 28.04.2011 - 21:10
door biesje
Prima, 'ga ik doen. Het wicht heeft 160.000 km gedraaid. Mijn BMW'tje nu meer dan 6 ton! Maar ja, Deutsche grundlichkeit uit 1970. En dat met maar 50 pk. Het blijkt dus wel dat rustig en beheerst rijden de meeste km'tjes oplevert.
Doe,
Rob

Geplaatst: 30.04.2011 - 20:38
door RicoK
Ik ervaar mijn 170 pk sterke 2.4 niet als sloom. Integendeel zelfs. Ik kan er erg lui mee rijden. 50 km/u in zijn 5 is geen probleem. Versnellen is dan ook geen probleem en gaat moeiteloos. Een (enkel....) stoplichtsprintje is ook altijd weer leuk. Hoogst illegaal rijdend op de snelweg en hij versnelt nog als ik het gaspedaal vloer. Nee, mijn motor is zo fit als een hoentje.

Geplaatst: 30.04.2011 - 20:46
door The Volvoboy
S60 is wel 68 kg lichter dan een V70 he ;)

Geplaatst: 30.04.2011 - 20:50
door rsnhakan
Wij moesten onze V50 met een 2.0 diesel (136pk en 340nm) inleveren bij de dealer vanwege problemen. En wij kregen voor 2 weken een S60 2.4 benzine met 140 pk. Deze reed heerlijk. Mooie 5 cilinder roffel en genoeg power. Een keer een stoplicht sprintje gedaan en dat ging snel! Je moet hem wel op toeren houden. En dat is het verschil met een diesel. Een diesel heeft bij lage toeren veel koppel en een benzine heeft dat juist bij hogere toeren.

Geplaatst: 30.04.2011 - 22:05
door RicoK
The Volvoboy schreef:S60 is wel 68 kg lichter dan een V70 he ;)
:D Dat scheelt........ Met passagier(s) kom ik nog altijd zeer vlot weg bij een op groen springend verkeerslicht..... 8)

Geplaatst: 01.05.2011 - 07:13
door asta
Vergeet ook niet dat de V70 aardig aan het gewicht is.
Dit speelt een hele grote rol in je beleving van snelheid.
Dan is de V70 een stuk stiller vermoed ik dan je passat, daar ligt dan een tweede factor wat bepaald wat jouw snelheidsbeleving is.
En dan punt drie, het aantal Nm van de turbo diesel en de benzine verschillen in verhouding denk ik onderling ook aanzienlijk. (G krachten)

Ik rij zelf in een v50 t5 die in verhouding tot een XC70 3.2 aanzienlijk verschillen.
Dat maakte voor mij dat ik de 6 cilinder een sloom en vooral logge auto vond die alleen heel prettig op de snelweg reed.
Maar uiteindelijk is dat natuurlijk niet zo, het is gewoon dat je de verhouding gewicht en Nm gewend bent van een andere auto en de beleving dit niet overtreft. (G krachten)