Pagina 1 van 2

Auto uitgelezen

Geplaatst: 29.04.2011 - 11:32
door Broabander
Beste volvoërs,

I know, ik heb nog een topic hier maar dat is niet echt meer overzichtelijk ofzo, vandaar dat ik een nieuwe start.

Vandaag langs de Volvo-dealer hier in Tilburg geweest. Foutcode's uitgelezen omdat ik merkte dat mijn verbruik vrij hoog was. Conclusie: lambda kapot. Die moet dus vervangen worden. Totale kosten incl btw: €214. Daarnaast bleek de uitlaat vanaf de kat. vrij rot te zijn. Hij heeft nog wel 13 maanden APK maargoed, zou geen kwaad kunnen om hem vanaf de kat te vervangen. Maar wat schetst mijn verbazing: €292,- alstublieft!

Er moet toch voor een arme student ;-) als ik wel een goedkopere oplossing zijn? Kan ik m beter naar de kwikfit of de euromaster ofzo brengen? Ook al heb ik daar een afkeer van...

Of kan ik het beter zelf gaan doen? Ik kan best een keertje naar de sloop rijden en kijken voor een stuk uitlaat vanaf de kat voor een 440, maarja, het monteren is het lastigst! Zeker met de lambda sonde denk ik. Aangezien ik geen brug heb ofzo.

Of zijn er hier vrijwilligers die mij evt zouden kunnen helpen? ;-)

Geplaatst: 29.04.2011 - 11:40
door Walter
Als je naar Kwikfit gaat, zal je wellicht iets goedkoper uit zijn maar dan rot ie er 2 maal zo hard weer onder vandaan. Collega van mij had er een Walker uitlaat onder gehangen, kwam bij een automaterialentoko vandaan. Jaar later toch maar een Volvo eronder omdat 'ie al weer door was. De kwaliteit van Volvo is beter, zit er nu al bijna 3 jaar onder. Goedkoop kan dus duurkoop worden.

De uitlaatsets van Volvo zijn scherp geprijsd, misschien kan iemand hier je helpen die eronder te schroeven?

Geplaatst: 29.04.2011 - 11:44
door Shockwave
Er moet toch voor een arme student als ik wel een goedkopere oplossing zijn?
Ik ken het, ben ook student ;-) De oplossing is dat gewoon zelf doen. Uitlaat vervangen vanaf de kat is redelijk goed zelf te doen. Prettig is wel als je een extra stel handen kunt regelen. Ik heb bij mijn huidige auto en bij de vorige de middendemper vervangen en dat is goed te doen. Ik deed het zelfs liggend in een kuil die ik onder de auto had gegraven, kun je nagaan :-)

Geplaatst: 29.04.2011 - 11:48
door Broabander
Oh ik ben ook best bereid om een brug te huren ofzo. €10 per uur, als ik een uitlaat vervang in 12 uur ben ik nog steeds goedkoper uit...

Geplaatst: 29.04.2011 - 11:49
door Shockwave
Daarom, gewoon ff naar een DHV garage gaan en zelf vervangen. Het is goedkoper en gelijk een leerzame ervaring.

Geplaatst: 29.04.2011 - 11:56
door 945i
Kijk even op de sloop, daar is vast wel een origineel stuk uitlaat te vinden.

Geplaatst: 29.04.2011 - 12:17
door Broabander
Okee, ga ik vanmiddag misschien even doen inderdaad.

Maar nu nog de lambdasonde. Kan ik er ook maar een beetje op vertrouwen dat een tweedehands gaat werken? Stel ik neem er twee mee van de sloop: hoe groot is de kans dat er eentje werkt? Of kan ik toch beter een nieuwe Bosch kopen en die erop bouwen als ie op de brug staat?

Geplaatst: 29.04.2011 - 13:14
door Iroll
Op ebay/MP zie je de Bosch lambda's voor rond de €75. Bij de automaterialenzaak kost die iets van €110. Als je toch op de brug staat kan je die zelf vervangen. Pas nog liggend op mijn rug op de oprit gedaan met de voorkant van de auto op 2 stapels grindtegels. Moest 'm wel met de beitel uit de voorpijp tikken want ze zitten altijd behoorlijk vastgeroest. Knip het oude snoertje door zodat je er een goede (6 kantige!) ringsleutel 22 op kan zetten. De lambda's gaan ong. 80.dkm mee, is dus een service item.
Tip:
kijk eerst even het vacuumslangetje van de map sensor na op lekken voordat je de lambda vervangt. Is een klein zwart kastje bovenop op het schutboard aan de passagierskant van het raam, er staat groot GM op. Er loopt een slangetje naartoe vanaf het inlaatspruitstuk. Als het slangetje lekt schiet het verbruik omhoog en geeft ook de foutcode v.d. lambda omdat de lambda het rijkere verbruik door het lek niet kan bij regelen. Vooral de aansluiting v.h. slangetje achterop het kastje zelf gaat lekken omdat het niet in het zicht zit.

Geplaatst: 29.04.2011 - 15:11
door Broabander
T slangetje is vrij goed, soepel en niet gescheurd of droog. Tenminste, heb m niet losgehaald maar ik kan niks zien. Maarja wat je zegt, vooral het deel wat je niet ziet ;-)

Maar hij voelde voor de rest ook soepel, ik voelde geen scheurtjes.

Zo maar eens naar de sloop.

Geplaatst: 29.04.2011 - 16:24
door Broabander
Hier ligt een nieuwe 460 uitlaat, zou die passen of gaat dat niet?

Geplaatst: 29.04.2011 - 16:31
door Walter
het eindstukje van een 460 is wat langer, dat is het enige verschil. Is het wel voor een 1.8? Voor de 2.0, de turbo en de diesel is anders (dikkere pijp) Die van de 2.0 kun je herkenenn aan de twee kleine voordempers ipv 1 ovale.

Geplaatst: 29.04.2011 - 18:03
door Broabander
Heb m gewoon meegenomen, als hij niet past krijg ik m'n geld terug (€75). Is dan wel voor een 460 maar is wel een originele Volvo zonder roest.

As dinsdag zetten ze hem er voor me op voor 3 tientjes. Kan ik zelf geen brug en materiaal voor huren.

Geplaatst: 29.04.2011 - 20:59
door Broabander
Volgende keer wil ik trouwens echt wel naar zo'n sloperij met gestapelde auto's. Nu stond er een auto of 15 en een soort van ludolf magazijn, maar dat is lang niet zo leuk als snuffelen door ouwe 440's en kijken of er nog dingen in zitten die leuk zijn om zelf in te bouwen ;-)

Geplaatst: 29.04.2011 - 21:27
door sleutelaar
Kan het kwaad als je 2.0 dempers en pijp onder de 1.8 zet?
Of gaat dat het verbruik negatief beinvloeden?
Het is geloof ik niet automatisch zo dat een wijdere pijp betere prestaties geeft. Heb het bij mijn brommer trouwens ooit wel zo gehad.

Geplaatst: 29.04.2011 - 22:00
door Broabander
Theoretisch zou je minder tegendruk hebben, en zou dat misschien wat schelen, in negatieve zin. Maar misschien geldt dit alleen voor tweetakt.

Anderszijds zou je bij het vervangen van het voorste uitlaatstuk met een dikke pijp meer gas kwijt kunnen. Zou wel de gehele uitlaat zo dik moeten zijn, anders maakt het nog geen verschil. Maar dit ligt denk ik ook aan de grootte van de kleppen: je kunt op een klep van zeg 30mm wel een uitlaat buis van 50mm zetten maar dit maakt geen verschil volgens mij.

Uiteraard is dit de theorie van het brommeren op mijn 4takt oldtimer. Weet niet of het bij een auto zo heel anders is, het principe is hetzelfde?

Geplaatst: 30.04.2011 - 13:36
door Iroll
Theoretisch zou je minder tegendruk hebben, en zou dat misschien wat schelen, in negatieve zin. Maar misschien geldt dit alleen voor tweetakt.
Dat verhaal van de tegendruk die de prestatie's positief beïnvloeden gaat idd alleen op voor 2takt motoren. De vulling van de cilinder bij een 2takt wordt door tegendruk beter vanwege de vulling via spoelpoorten. Bij de 4takt met kleppen is het hoe minder de tegendruk hoe beter de prestatie's, die wil zijn gassen zo snel mogelijk kwijt.

Geplaatst: 30.04.2011 - 15:55
door Broabander
Ah zat ik dus wel in de juiste richting ;-)



Maargoed, mag onderhand alweer een nieuw projectie gaan verzinnen, stel je voor dat er een week niks aan m'n auto gedaan wordt :-P

Geplaatst: 03.05.2011 - 20:27
door Broabander
Uitlaat zit eronder, klinkt goed! Lambda vervangen voor een 2ehands.

Gelijk een vraagje: het uitlezen gaf een foutcode voor de lambda, die is dus vervangen, moet ik nu even de - loshalen voor een tijdje om hem te resetten? Of moet ik daarvoor naar de garage? Of doet ie dat automatisch?

Geplaatst: 04.05.2011 - 01:38
door chrisje
Jup ff de min eraf is voldoende

Geplaatst: 04.05.2011 - 04:25
door sven-
Om fout codes te resetten hoeft de accu niet los. Is wel prettig zodat "alles" even "gereset" wordt (dan accu ca. 30 minuten los). Voor resetten (memory leegmaken) van alleen fout codes zie hier:
http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml