Ik hoop dat ik nog niet vergeten ben op dit forum, ben alleen wat minder aanwezig ivm wat andere projectjes (hint roadster & elektrisch & ombouwen)
Ondanks mijn afwezigheid op het forum en de onlangs dure reparaties aan de S60 (koppelingschijf inc vliegwiel, lucht massa meter en de TCV) bevalt deze nog steeds erg goed.
Helaas is tijdens een 'vlot' ritje naar het werk mij de turbodruk met een abrupte overgang gezakt tot een niveau wat geen turbo druk mag heten.
De turbo hoor ik nog duidelijk op toeren komen, echter bij abrupt gas loslaten hoor ik slechts het 'afsissen' ipv het geluid van een ventiel wat opent.
Ik vermoed dat het de CBV is. (CBV = Compressor Bypass Valve , of ook wel re-circulatie klep genoed, ander concept maar vergelijkbare functie Blow Off Valve) .
Nu schrok ik mijzelf het spreekwoordelijke apenhoedje van de prijs van dit onderdeel.
Volvo Reparatiekit / CBV kost 266,- inc btw. :evil:
Een nieuwe turbo kost 900,- inc btw. DAt is een factor 478 meer in materiaal en complexiteit dan de CBV zelf.
Wat is wijsheid mbt deze situatie?
link naar een aftermarket non-Volvo namaak/'upgrade'
http://www.vivaperformance.com/products ... e-Kit.html
Montage van dit onderdeel zal wel tegenvallen ivm de locatie.
Geen turbodruk meer
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Rippie V70
- 5th Gear member
Heb je geen gescheurde turbo-intercooler slang?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Een gescheurde slang zou verlies van turbodruk ook kunnen veroorzaken.
Maar dan moet ook het verbruik exorbitant omhoog gaan tijdens 'vol gas' en de motor slechter gaan lopen, wat raar genoeg 'helaas' niet gebeurd... (turboslang vervangen is een makkelijke operatie in vergelijking met de cbv of turbo)
Hiervoor had ik soms tijdens acceleratie ook wisselende acceleratie waarbij het leek dat de turbodruk sterk verminderde waarna deze bij opnieuw beginnen met accelereren dit vaak weer hersteld was.
//Steven
Maar dan moet ook het verbruik exorbitant omhoog gaan tijdens 'vol gas' en de motor slechter gaan lopen, wat raar genoeg 'helaas' niet gebeurd... (turboslang vervangen is een makkelijke operatie in vergelijking met de cbv of turbo)
Hiervoor had ik soms tijdens acceleratie ook wisselende acceleratie waarbij het leek dat de turbodruk sterk verminderde waarna deze bij opnieuw beginnen met accelereren dit vaak weer hersteld was.
//Steven
-
- 1st Gear member
Ik had dit afgelopen week ook, hoop gesis, maar gelukkig weinig druk verlies en of hoger verbruik, bleek de slang tussen intercooler en turbo door olie week te zijn geworden en gescheurd. Kosten hele slang (helaas niet in losse onderdelen te krijgen) 100 euro. (D5)

-
- 6th Gear member
Of van IPD (ook verkrijgbaar bij één onzer forumsponsoren).steven460 schreef:Volvo Reparatiekit / CBV kost 266,- inc btw. :evil:
...
link naar een aftermarket non-Volvo namaak/'upgrade'
http://www.vivaperformance.com/products ... e-Kit.html
FrankS60 heeft er eentje gemonteerd. Misschien dat hij kan vertellen hoe groot deze klus is.
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Raar maar waar,
zojuist een slangetje los getrokken. De retourleiding van de TCV. (blauw gemarkeerd) Uiteraard gevolgd door een testrit. En wat blijkt? Weer piepende banden in de 2e versnelling
Computer moest zich weer inleren want boost begon al bij 1500 toeren bij half gas.
De retourleiding van de TCV zit verstopt oid. Vind het een erg aparte oplossing maar het werkt......
zojuist een slangetje los getrokken. De retourleiding van de TCV. (blauw gemarkeerd) Uiteraard gevolgd door een testrit. En wat blijkt? Weer piepende banden in de 2e versnelling

Computer moest zich weer inleren want boost begon al bij 1500 toeren bij half gas.
De retourleiding van de TCV zit verstopt oid. Vind het een erg aparte oplossing maar het werkt......
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hier is een schema voor een 850/V70'98 met een BCV. Zelfde functie andere tijdconstantes in de klep.
Rood = turbolucht.
Geel is de Bypass klep kleur.
Blauw (niet ingekleurd) is de atmosferische lucht (lucht filter).
Rood = turbolucht.
Geel is de Bypass klep kleur.
Blauw (niet ingekleurd) is de atmosferische lucht (lucht filter).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.