Pagina 1 van 2
Afwijkend verbruik boordcomputer
Geplaatst: 30.04.2011 - 22:34
door agria32
Dat het werkelijk verbruik afwijkt t.o.v. de opgaaf van de boordcomputer is geen nieuws. Dat was zo bij mijn S40 2.0D en nu ook bij mijn S60 D5. Het valt mij alleen op dat er ook genoeg Volvo's (D5) zijn waarvan de boordcomputer het verbruik vrij nauwkeurig aangeeft. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Is het wellicht slijtage (lees: lekken) van de verstuiver? Bij mij geeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 5,5 liter, terwijl het werkelijk verbruik iets meer dan 7 liter is.
Auto is D5, 163PK uit 2004 met 237.000 km.
Geplaatst: 30.04.2011 - 22:55
door derre
Uhmm ben je dronken of ??? :geek:
Geplaatst: 30.04.2011 - 23:11
door agria32
Zou je denken....maar ben broodnuchter. Had mijn vraag bij verkeerde forum neergezet en dacht met knippen en plakken het bericht in de juiste forum te zetten. Iets te veel geplakt of toch dronken??
Geplaatst: 01.05.2011 - 08:37
door BlackcurrantV70
Je eigen "alcoholverbruiksmeter" geeft ook 3 keer te weinig aan blijkbaar
Je had meer op dan je zelf dacht

Geplaatst: 01.05.2011 - 09:36
door Richard
ik ken niet anders dan dat het verbruik wat afwijkt van de werkelijkheid. In volvo's van vrienden etc. wijkt hij ook af
Geplaatst: 01.05.2011 - 10:03
door derre
Klopt wijkt altijd iets af , is bij andere merken ook zo vaak .
Geplaatst: 01.05.2011 - 11:26
door Thamar
Verbruik van airco wordt dikwijls niet meegerekend, net zoals stationair verbruik. Dus als je dikwijls in de file staat te tuffen kom je dus op hogere waarden uit als je het zelf uitrekent.
Geplaatst: 01.05.2011 - 11:48
door EVV
Waarom zou het verbruik van de airco niet meegerekend worden, die wordt gewoon door de motor aangedreven. Boordcomputer meet hoeveel brandstof de motor in gaat, dus inclusief de extra brandstof die nodig is om de airco aan te drijven. Standkachel gaat wel buiten de motor om (eigen brandstof toevoer), dus die wordt niet meegerekend.
Geplaatst: 01.05.2011 - 13:56
door Richard
Ja, airco verhaal klopt naar mijn idee ook niet helemaal. Veel stilstaan met draaiende motor wordt niet meegenomen.
Geplaatst: 01.05.2011 - 14:15
door Koidream
Ik heb enkele jaren vooral lange afstanden gereden, en dan zat de de BC er nooit ver naast. meestal was hij zelfs coorect.
Nu rijd ik al meer dan een jaar vooral kortere afstanden en zit de BC er steeds naast. Meestal een 10% maar deze foutmarge durft op te lopen tot 30% ::evil:
Geplaatst: 01.05.2011 - 14:34
door buikijn
Veel stilstaan met draaiende motor wordt niet meegenomen.
Hoe zeker ben je daar van? zit hier een verschil in diesel/benzine? ik maak met benzine nl het tegenovergestelde mee
Geplaatst: 01.05.2011 - 15:01
door Richard
Als je naar je actuele verbruik kijkt bij stilstaan dangeeft de bc niks aan terwijl je dan wel degelijk verbruik hebt. Het gem. op de bc wordt berekend over de afgelopen x aantal gereden km's. ik weet even niet meer hoeveel km dit was bij de volvo. Als ik in mijn seat kijk dan geeft die bij stilstand aan dat ik een verbruik heb van 0,5 l/hr. bijvoorbeeld.
Geplaatst: 01.05.2011 - 16:59
door JeroenSpock
Stilstaan verbruikt ook brandstof, en dat laat mijn BC wel zien hoor.
Is heel duidelijk te zien als je net getankt hebt, 1km gereden hebt en dan stil blijft staan. Kijk maar eens hoe je gemiddeld verbruik omhoog loopt.
Geplaatst: 01.05.2011 - 17:08
door Koidream
Richard schreef:Als je naar je actuele verbruik kijkt bij stilstaan dangeeft de bc niks aan...
Als je stilstaat geeft je BC --L/Km aan, of oneindig veel liters per kilometer (wat de enige juiste uitlezing van heel de BC is). Als je stilstaat verbruik je immers oneindig veel diesel/ benzine per kilometer

Voor de rest is heel de verbruiksmeting in de BC een gadget die wat mij betreft gerust mag weggelaten worden.
Je hebt een kilometerteller en je weet wat je tankt aan de pomp. Hoe moeilijk kan het dan nog zijn om te weten wat je verbruik is?
Geplaatst: 01.05.2011 - 18:01
door MartenS40
En toch vind ik het wel een handige gadget om bijvoorbeeld te kunnen opmerken dat je auto opeens erg veel verbruikt, of om te zien hoe je rijstijl is geweest zonder dat je de hele tijd bij hoeft te houden wat je tankt bij de pomp.
Slechts af en toe controleer ik of de afwijking nog altijd 10% is en dat klopt bij mij heel aardig.
Geplaatst: 01.05.2011 - 18:15
door RicoK
Mijn verbruiksmeter is toch best erg nauwkeurig. Als ik mijn gemiddeld verbruik na een tankbeurt nareken, klopt het toch altijd weer. Enkele percentages verschil dat wel, maar niet meer dan dat en zeker geen 10%.
Geplaatst: 01.05.2011 - 19:09
door sjors86
Koidream schreef:Richard schreef:Als je naar je actuele verbruik kijkt bij stilstaan dangeeft de bc niks aan...
Als je stilstaat geeft je BC --L/Km aan, of oneindig veel liters per kilometer (wat de enige juiste uitlezing van heel de BC is). Als je stilstaat verbruik je immers oneindig veel diesel/ benzine per kilometer
Als je stilstaat wordt het verbruik wel meegenomen, althans bij mij.
Dat kan je zien door na het tanken, je gem. verbruik te resetten en dan een stuk te rijden. Als je daarna gaat staan idlen geeft je huidig verbruik niets aan (-- L/KM), maar je gem. verbruik gaat oplopen... ergo 't verbuik wordt gemeten maar kan niet worden weergegeven in (huidig verbruik) L/km.
Geplaatst: 01.05.2011 - 20:58
door gsx750r
RicoK schreef:Mijn verbruiksmeter is toch best erg nauwkeurig. Als ik mijn gemiddeld verbruik na een tankbeurt nareken, klopt het toch altijd weer. Enkele percentages verschil dat wel, maar niet meer dan dat en zeker geen 10%.
Gelijk heb je want vertrouwen is goed maar ............ controle is beter !
Rob
Geplaatst: 02.05.2011 - 08:48
door Koidream
sjors86 schreef:...Als je daarna gaat staan idlen geeft je huidig verbruik niets aan (-- L/KM)...
Niets = 0,0L/Km
Oneindig veel = --L/Km
En wat staat er nu als je stilstaat? ...Juist...
Geplaatst: 02.05.2011 - 12:45
door jpwg001
Een verbruiksmeter berekent het actuele verbruik per minuut, of uur. De pomp voert een bepaalde hoeveelheid per minuut door, die door de computer wordt omgerekend naar het equivalent per gereden kilometer, afhankelijk van de snelheid.
Voorbeeld: een Opel Vectra uit 2006, rijdend geeft de boordcomputer aan hoeveel liter er per 100 kilometer door de pomp doorgevoerd worden. Stilstaand (bij een stoplicht bijvoorbeeld) geeft de boordcomputer aan hoeveel liter er per uur doorgevoerd worden. Er is wel verbruik, anders loopt de motor niet. Maar dat verbruik kan niet in liters per kilometer worden weergegeven, omdat er geen afstand is.
Dat de boordcomputer van onze Zweedse Schoonen afwijkt, is uit en te na beproken. In mijn geval lijkt de afwijking mee te vallen.