Pagina 1 van 2
Onderhoudsinterval
Geplaatst: 02.05.2011 - 16:07
door MN-NL
Beste iedereen,
Ik heb een prangende vraag betreffende mijn MY2006 D5, eerste toelating dec. 2005.
Deze auto heb ik begin van dit jaar uit Duitsland gehaald. De auto is regulier in onderhoud geweest bij de Volvodealer en heeft elk jaar een beurt gehad. Omdat de auto jaarlijks tussen de 25k en 28k gereden heeft, loopt hij iets voor op het schema van elke 30k een beurt. Ook voor uitlevering is volgens schema onderhoud gepleegd en is de 150.000 beurt uitgevoerd, bij daadwerkelijke km-stand 133.230.
Nu is de vraag bij welke km-stand de distributie vervangen moet worden:
- bij 150.000?
- bij 160.000?
- bij 180.000?
De informatie verschilt namelijk afhankelijk van de bron die ik raadpleeg.
De dealer hier in 's-Hertogenbosch meent dat bij deze uitvoering en bouwjaar bij 150.000 de distributie moet worden vervangen, terwijl de latere bouwjaren van hetzelfde type, zelfde motornummer pas bij 180.000 voor een distributie hoeven?
De vraag naar de Duitse dealer die de 150.000 beurt heeft gedaan staat al uit, welke werkzaamheden zijn uitgevoerd. Als de distributie daar ook bij had moeten zitten heb ik namelijk nog een discussiepuntje met de verkoper...
Graag jullie info dus!
Groet, Marc
V70 Summum D5 - Chassisnr. eindigt op 558437
(En ik ga geen risico lopen met te lang doorrijden maar onnodig sleutelen is weggegooid geld natuurlijk!)
Geplaatst: 02.05.2011 - 16:15
door Thijs
Het is of 160 of 180. Heb je een af fabriek roetfilter die regenereerd? Volgens mij heb je dan de 180 interval voor de riem. Maar ik weet niet zeker of dat al voor de MY06 geldt, of voor de auto's vanaf half 2006...
Mijn 07 (morgen

) heeft iig 180.
Geplaatst: 02.05.2011 - 16:17
door Meeus
Ik heb zelf een S60 van 2001, bij 160.000km is de riem vervangen geweest,
Zelf ben ik van mening liever vroeger dan te laat.
Op 10.000km gaat het niet aankomen meen ik, beter voorkomen dan genezen..
Toen ik men S60 aangekocht had heb ik hem volledig laten nazien.
Stabilisatie stangen vervangen, alle rubber dichtingen laten nazien, motor zelf.
Ook ineens een groot onderhoud laten doen want je weet niet wat je vorige eigenaar daadwerkelijk heeft laten doen.
Geplaatst: 02.05.2011 - 16:30
door jorrits60
mijn s60 2,4d van 08-2006 (nu 189k) heeft een distr.riemwissel gehad bij de 180.000km. beurt. Dit betreft wel my 07 met lichtgrijze motorafdekkap en een 6-bak.
Geplaatst: 02.05.2011 - 16:34
door Thijs
Dat blok bedoel ik ook eigenlijk, maar weet niet precies vanaf wanneer die er in ligt. Daar krijgen we vast antwoord op van degenen met de juiste kennis!!
Geplaatst: 02.05.2011 - 17:07
door MN-NL
Ik zit nu thuis in de papieren te bladeren;
- het is een auto met 6-bak, handgeschakeld en roetfilter af fabriek
- het motortype is D5244T4 (volgens het EWG / COC)
en @Thijs: onrustige nacht gewenst
Gr. Marc
Geplaatst: 02.05.2011 - 18:28
door jpwg001
Ik sluit me graag bij mijn voorganger aan, Thijs!
Geplaatst: 02.05.2011 - 18:34
door BlackcurrantV70
Volgens onderhoudstabel van de D5244T4, T5, T6 en T7 kom ik uit op 150.000km of 10 jaar voor distributieriem vervanging
Geplaatst: 02.05.2011 - 20:06
door Johan s60
vlgs vida bij een 30 dkm interval om de 150000 km (valt jou T4 onder) en bij een 20 dkm beurt om de 160000 of voor beide om de 10 jaar het geen het eerste komt
Geplaatst: 02.05.2011 - 21:21
door Thijs
MN-NL,
jpwg001, Thanks
Maar ik lees hier iets van 150?? Die interval heb ik nog nooit van gehoord..
Geplaatst: 02.05.2011 - 21:37
door Johan s60
Die is met de interval 30 dkm gekomen, vanaf 2006 als ik het goed heb
Geplaatst: 02.05.2011 - 22:09
door Thijs
Op de benzinemodellen dan? Mag toch aannemen dat een interval met het uitkomen van een blok waaraan allerhande verbeteringen zitten de interval niet korter wordt maar langer, en in die zin vindt ik van 160 naar 180 logischer. En klopt ook met de 30 interval.
Geplaatst: 02.05.2011 - 22:37
door Johan s60
Volvo wil deze belangrijke onderhouds beurt samen laten vallen met de reguliere beurt, en dan nog eens 30 dkm wachten is dan te lang.
En volvo wil toch niet verder gaan dan 160 dkm voor de distr. riem
Geplaatst: 02.05.2011 - 22:40
door Thijs
Ehm, S40/V50 is geloof ik om de 220K... bij de diesel.
Geplaatst: 02.05.2011 - 22:43
door MN-NL
Allemaal bedankt voor de input!
Ik word teruggebeld door de Volvodealer die de 150.000 beurt heeft gedaan (bij 133.000 km). Dan weet ik of de distributie gedaan is volgens schema (vrees van niet overigens).
Afspraak met de verkopende partij is dat de auto volgens schema onderhoud krijgt. Dat wordt dan dus een discussiepunt....
Los daarvan kan ik blijkbaar wel tot de 160.000 rijden (=oude interval), zie opm. van Johan. Dat zal ik dan waarschijnlijk doen, iom de dealer hier in Den Bosch trouwens. Dan ga ik daarna iets uit het schema lopen met mijn onderhoud maar dat documenteer ik zelf wel voor mijzelf en een evt. volgende eigenaar (na de 3 ton

)
Groet, Marc
Geplaatst: 02.05.2011 - 23:18
door Thijs
MN-NL, Laat je nog even weten wat de interval nu is? Ik ben erg benieuwd!
Geplaatst: 02.05.2011 - 23:50
door MN-NL
Thijs,
De huidige consensus is 150.000 voor de distributie.
Verschil met jouw auto is dat jij nu voor een 2.4D gaat (163 paardjes) en ik een D5 rijdt (22 extra paardjes). Of dat ook betekent dat de distributie 30k eerder vervangen moet worden?
Ik zag dat je met 148k op de klok dicht tegen een beurt aan zit dus je vraag is wel relevant....
Ik laat wel weten hoe ik met de dealer in Duitsland verblijf, paar dagen geduld voor eenieder!
Gr. Marc
(en mevr. T niet te zeer storen vannacht met je woelen ......)
Geplaatst: 03.05.2011 - 00:08
door jorrits60
Zie hieronder onderhoudsvoorschrift volvocars:
http://www.volvocars.com/nl/Documents/O ... C70_05.pdf
MY2005 en 2006: 150.000 distributiewissel
MY2007: 180.000 distributiewissel
Het omslagpunt ligt dus inderdaad bij het my07 model
Dus Marc ik hoop dat het reeds is uitgevoerd door de Duitse dealer en Thijs jij kan voorlopig nog ff wat km's maken met je nieuwe aanwinst.
Geplaatst: 03.05.2011 - 08:34
door appie76
Mocht je twijfel hebben of de wissel al dan niet uitgevoerd is: als je distributiewissel inderdaad door de dealer uitgevoerd is, zou je daar een sticker als bewijs van moeten hebben in de motorruimte. (ervan uitgaande dat ze niet alleen de sticker geplakt hebben maar geen nieuwe riem geplaatst hebben)
Geplaatst: 03.05.2011 - 09:45
door MN-NL
Ik weet bijna zeker dat de riem nog niet gedaan is....maar in het kader van de verkoopafspraak (Auto wordt afgeleverd met 150k beurt) wel gedaan had moeten worden.
Ik kijk nog wel even onder de kap maar daar heb ik nog geen sticker gezien.
Discussie met de verkopende partij start ik zo gauw ik met de volvo dealer die het onderhoud gedaan heeft heb gesproken.
Wordt vervolgd dus!
Blijft natuurlijk de prangende vraag waarom de technisch identieke MY2007 wel tot 180k kan doorrijden?
Groet, Marc