Pagina 1 van 2

V70 D5 koppeling kapot??

Geplaatst: 03.05.2011 - 09:53
door taipan
Het volgende is het geval:

Wanneer ik op de snelweg in bijvoorbeeld de 4e versnelling bij een snelheid van ca 100 km uur het gaspedaal volledig intrap dan loopt het toerental snel op tot ca. 3300 toeren om daarna terug te zakken naar 2600 toeren waarbij de auto continue wel aan snelheid wint.
(de exacte toeren kunnen iets anders zijn)

Na het terugzakken loopt het toerental evenredig met de snelheid op.

Is dit normaal voor deze wagen (V70 MY2007 D5, 185 pk) of kan er iets mis zijn met de koppeling?

Alvast bedankt voor de reacties.

Christian

Geplaatst: 03.05.2011 - 09:59
door diesel01
Ik heb dit 2x met mijn V40 115pk diesel gehad.
Bij vollast verhoogt het toerental maar in evenredigheid de snelheid niet totdat het lijkt alsof er ineens grip is waardoor de snelheid ook weer mee gaat.
Idd was dit bij onze V40 de koppeling die beide keren onder garantie is vervangen.
Tussen de eerste en tweede koppeling zat overigens maar 15.000km...

Geplaatst: 03.05.2011 - 12:18
door bert67
Klinkt idd als een koppelingsprobleem.

Geplaatst: 03.05.2011 - 12:33
door taipan
bedankt voor jullie antwoord. Aangezien er nog garantie op zit ga ik vrijdag langs de garage

Geplaatst: 03.05.2011 - 12:42
door Rippie V70
Is dit normaal voor deze wagen (V70 MY2007 D5, 185 pk) of kan er iets mis zijn met de koppeling?
Dat is voor geen enkele handgeschakelde auto normaal.

Geplaatst: 03.05.2011 - 15:43
door edraket
Hoeveel km heeft jouw auto gelopen? Mijn koppeling is toevallig ook aan zijn einde. Zelfde symtomen. Zal samen met het vliegwiel binnenkort worden vervangen.

Geplaatst: 03.05.2011 - 16:12
door olav
Zonder twijfel de koppeling die slipt. Rond de 2000 tpm komt de turbo er stevig bij, vandaar dat de grip dan verloren wordt. Zou je rustig optrekken dan gaat het waarschijnlijk goed.

Heb exact hetzelfde gehad, ook in de garantieperiode van de dealer, en dat is destijds perfect opgelost. In mijn geval werd het veroorzaakt door een lekkende oliekeerring tussen blok en koppelingsplaten waardoor de platen glad werden door de olie met slippende koppelingsplaten tot gevolg, en dan slijt het snel.
Maar het resultaat is wel dat ik rond de 160.000km een nieuwe koppeling kreeg, en daar nu al ruim 120.000km 'als nieuw' mee rijdt 8)

Geplaatst: 04.05.2011 - 13:08
door taipan
edraket schreef:Hoeveel km heeft jouw auto gelopen? Mijn koppeling is toevallig ook aan zijn einde. Zelfde symtomen. Zal samen met het vliegwiel binnenkort worden vervangen.
152.000 km, niet echt veel nog dus

Geplaatst: 04.05.2011 - 13:28
door Quota
taipan schreef:
edraket schreef:Hoeveel km heeft jouw auto gelopen? Mijn koppeling is toevallig ook aan zijn einde. Zelfde symtomen. Zal samen met het vliegwiel binnenkort worden vervangen.
152.000 km, niet echt veel nog dus
Nee, maar de levensduur van een koppeling wordt vooral bepaald door de gebruiker en het verkeer (veel/weinig file rijden). Er zijn mensen die nog geen 10.000 km met een koppeling doen (mijn opa had dat bijvoorbeeld, die reed standaard met zijn voet alvast op het koppelingspedaal.... :roll:

Geplaatst: 04.05.2011 - 13:50
door derre
ik heb 40.000 met een nieuwe koppeling gedaan bij mijn gechipte 330d en ja ik reed stevig door :D

Geplaatst: 04.05.2011 - 22:48
door chucky777
Mijn V70 D5 uit 2002 heeft bij 270 dkm een nieuwe koppeling gekregen + drukgroep + vliegwiel. Deze had dezelfde symptomen als die van jou, tenminste zo lijkt het.
Het vliegwiel was vooral bij mij de boosdoener, die zorgde voor het slechtere contact vd koppelingsplaten. Gelukkig dat je garantie hebt, bij mij koste het al met al bijna 2000 euro! Maar nu koppelt hij dan ook weer geweldig!;o)

Geplaatst: 04.05.2011 - 23:36
door Ramon&Ramon
chucky777 schreef:Mijn V70 D5 uit 2002 heeft bij 270 dkm een nieuwe koppeling gekregen + drukgroep + vliegwiel. Deze had dezelfde symptomen als die van jou, tenminste zo lijkt het.
Het vliegwiel was vooral bij mij de boosdoener, die zorgde voor het slechtere contact vd koppelingsplaten. Gelukkig dat je garantie hebt, bij mij koste het al met al bijna 2000 euro! Maar nu koppelt hij dan ook weer geweldig!;o)

Dat is een flinke prijs voor het vervangen van de complete koppeling incl vliegwiel!

Geplaatst: 05.05.2011 - 00:50
door GerardV70
Je kan simpel even testen of de koppeling de boosdoener is.
Je zet de auto goed op de handrem en zet deze in de versnelling en laat de koppeling opkomen. Dan merk je snel genoeg of de koppeling "goed pakt" en de motor afslaat of slipt terwijl de koppeling nagenoeg losgelaten is.

Geplaatst: 05.05.2011 - 07:34
door chucky777
Ramon&Ramon schreef:
chucky777 schreef:Mijn V70 D5 uit 2002 heeft bij 270 dkm een nieuwe koppeling gekregen + drukgroep + vliegwiel. Deze had dezelfde symptomen als die van jou, tenminste zo lijkt het.
Het vliegwiel was vooral bij mij de boosdoener, die zorgde voor het slechtere contact vd koppelingsplaten. Gelukkig dat je garantie hebt, bij mij koste het al met al bijna 2000 euro! Maar nu koppelt hij dan ook weer geweldig!;o)

Dat is een flinke prijs voor het vervangen van de complete koppeling incl vliegwiel!
@ramon&ramon: De garage was er ook 9 uur mee bezig, voor hun geen routine klus, normaal doen ze audi/VW/skoda/seat, Ik heb ze gevraagd...
Wat zou in jouw ogen een redelijk bedrag zijn voor deze operatie?

Geplaatst: 05.05.2011 - 09:03
door derre
Vind ik ook erg veel geld ... kan goedkoper hoor .
Je kan ook goed testen of de koppeling versleten is door in zn 5de versnelling te gaan rijden en de koppeling oplaten komen en volgas te geven , maakt de auto wel toeren maar geen snelheid dan is de koppeling versleten .

Geplaatst: 05.05.2011 - 10:45
door jpwg001
Ik vind €2000,- erg veel. Wat zijn de materiaalkosten? €500,-?

Geplaatst: 05.05.2011 - 11:58
door Walter
jpwg001 schreef:Ik vind €2000,- erg veel. Wat zijn de materiaalkosten? €500,-?

Volgens mij kost alleen het vliegwiel al minstens 600,-

Geplaatst: 05.05.2011 - 12:00
door jpwg001
Da's geen kattenpis!

Geplaatst: 05.05.2011 - 12:17
door derre
waarom zou je het vliegviel vervangen als die nog goed is

Geplaatst: 06.05.2011 - 12:20
door Ramon&Ramon
jpwg001 schreef:Ik vind €2000,- erg veel. Wat zijn de materiaalkosten? €500,-?

Voor 500 euro heb je die onderdelen niet,dat kost beduidend meer,maar 9 uur arbeid is erg veel..